Gigantic

Gigantic: Rampage Edition

Efter en lang periode i dvale, så er Gigantic tilbage. Men er der en chance for at det kan få succes denne gang?

Det er utroligt udfordrende at følge med i alle de live-multiplayer-titler, der udkommer nu om dage. Alle forsøger at blive det næste store hit, og kun få ender med at skille sig ud fra mængden i mere end en måned ad gangen. Men Gigantic: Rampage Edition er en smule anderledes end en almindelig multiplayer-titel.

Det har allerede bevist, at det kan opbygge en loyal og stor fanskare med sin interessante blanding af tredjepersonsskydning og MOBA-struktur. Gigantic blev først lanceret i 2017 og blev derefter lukket ned omkring et år efter, før det blev bragt tilbage over et halvt årti senere og overraskede og belønnede de tålmodige fans, der altid havde håbet på en genkomst.

Jeg kan ikke påstå, at jeg er en af de fans. Første gang, jeg rørte ved Gigantic, var i forbindelse med denne anmeldelse, men Abstraction Games' MOBA skiller sig straks ud med sin charmerende visuelle stil. Tegneserieagtigt, levende og sjovt, hvert map, hver figur og hver effekt er meget godt lavet, uanset om det er noget så simpelt som et sværdsving eller de episke sammenstød mellem to ældgamle bæster, der i bund og grund fungerer som din base.

Gigantic

Uanset hvilken mode du spiller, er dit mål i Gigantic: Rampage Edition at beskytte din store ven og gøre det af med fjendens. For at gøre det kan du ikke bare løbe op og begynde at skyde, men bliver i stedet nødt til enten at dræbe fjender eller stjæle power fra bestemte steder i banen. Det er en interessant måde at skubbe spillerne i retning af action i stedet for at basere spillet på den traditionelle MOBA-struktur, hvor man nedlægger et tårn, så et større tårn, så et bæst, der fungerer som et stort tårn, før man til sidst bare vinder.

Gigantics maps er derfor hurtige og frenetiske. Du springer fra din startplatform og skal som regel ikke vente mere end et minut, før du står ansigt til ansigt med en gruppe fjender. På grund af dette er kampene som regel ret korte. Sammenlignet med noget som Dota 2, hvor du skal være villig til at bruge omkring en time, kan du være inde og ude af Gigantic på højst 30 minutter.

På den ene side giver det Gigantic mulighed for at differentiere sig fra sine konkurrenter, og det fungerer tydeligvis for en god del mennesker, men på den anden side kan det få spillet til at føles en smule overfladisk. Dybden i banen er der ikke, og det føles heller ikke, som om et holds langsigtede strategier virkelig kan udspille sig, da du konstant bare kaster dig over fjendens hold uden et øjeblik til at stoppe op og tænke over, hvad du egentlig vil gøre. En fryd for øjet, men ret bedøvende for hjernen.

Der er dog masser af dybde i de helte, du kommer til at spille som. Med hensyn til design og gameplay har Gigantic en fantastisk og forskelligartet liste, hvor du virkelig kan matche din spillestil omkring den helt, du vælger, opbygge dine færdigheder til at gå ned ad en af to stier eller bare følge dit eget flow. Min personlige favorit var en ret rund alkymist ved navn Uncle Sven, som kan helbrede allierede med sine trylledrikke og samtidig kaste eksplosive flasker efter fjender, som sætter ild til dem. Hver helt har sine egne unikke angrebs- og forsvarsmuligheder, og selvom mange af dem virker ens efter et stykke tid, giver det dig mulighed for at prøve forskellige helte uden at føle dig helt fortabt. Noget, jeg var særligt tiltrukket af, var hver helts bevægelser. Modellerne og den måde, de bevæger sig rundt på kortene på, føles altid meget unik.

Gigantic

Desværre har jeg ikke kunnet opleve ret meget af Gigantic: Rampage Edition udover kampe med bots. Det er ikke fordi jeg ikke har prøvet, kan jeg tilføje. Spillet har haft nogle slemme serverproblemer siden lanceringen, og selvom Abstraction Games arbejder på det, har kampene for dem, der købte spillet med det samme, i bedste fald været ustabile, med tilfældige folk, der afbryder forbindelsen og dropper ud uden at det er deres skyld. Det er en uheldig start, især når der er mange høje forventninger fra nostalgiske fans.

Gigantic: Rampage Edition er en sjov blanding af et tredjepersons skydespil og en MOBA, men dets evne til at efterlade et varigt indtryk vil variere. Dets matchmaking er hurtig og fuld af action, men manglen på dybde kan ofte få spil til at føles ensformige, når nøglen til et godt multiplayer-spil normalt er at have gentagende mekanikker, men at få hver kamp til at føles unik. Det er bestemt ikke et dårligt spil: heltedesignet og det overordnede look er godt til fantastisk, men på trods af navnet føles det mest som en meget mindre fisk i en dam fuld af leviathaner.

Gigantic
Gigantic
6 / 10