Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Smukt, håndholdt sandkasse-epos der ikke burde kunne lade sig gøre. Thomas er dybt imponeret over Rockstar Leeds.

Liberty City er velkendt territorium. Byens Red Light-distrikt ligner sig selv. Nede i Hepburn Heights er der godt nok ikke en spraglet park, men i stedet et mindre byggerod. Det er dog til at genkende. Ude ved Harwood står skrotknuseren stadig og fladmaser biler, og i Portland Harbor summer kansasklædte havnearbejdere rundt mellem kasser og gaffeltrucks. Det er ved at være et stykke tid siden jeg sidst gjorde byen usikker, men nu er jeg tilbage i Rockstars hyldest til New York, klar til at plyndre, dræbe, snyde og tæve mig til toppen af fødekæden i det kriminelle miljø.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories er Rockstars første forsøg på at presse kilometervis af virtuel vej og by ned i Sonys håndholdte maskine, og forhåbentlig skabe en ligeså så stor spildille, som de andre episoder har gjort det, på bl.a. PlayStation 2. Liberty City Stories er som sådan ikke nyt, da det genbruger teaterkulisserne fra seriens tredje, og ifølge mig, også bedste kapitel, men tiden er skruet et par år tilbage og dit digitale avatar er Toni Cipriani, en glat italiener med masser af pomade i håret, der netop er vendt hjem efter en længere tid i fængsel - naturligvis for noget han ikke har gjort.

Velankommet til byen møder han Salvatore Leone, gudfaderen, der også stak dig småjobs og missioner i Grand Theft Auto III, og inden længe begynder de små ikoner at sprænge frem på kortet, nøjagtig som de altid har gjort det. Desværre starter Liberty City rimelig svagt, givetvis for at byde nyklækkede PSP-ejere velkommen på en ordentlig måde. De første mange missioner er træge småjobs, hvor du fragter en eller flere personer rundt i det summende metropolis for håndører. Her læres facetterne af spilsystemet, med alt fra tyveri af biler til affyringen af din pistol, og inden længe føles seriens lidt rustne styring igen som en naturlig forlængelse af din hånd.

Sigtesystemet er stadig opfundet i helvede og viser, specielt i Liberty City Stories, sit grimme ansigt mere end én gang, ved at lade dig sigte på fuldstændig ligegyldige indbyggere på den anden side af fortovet, i stedet for den bandeleder fra triaderne, der nu står foran dig med et boldtræ og tæver løs på dig. Jeg har altid hadet det, og uanset hvad selv de mest dedikerede spillere siger, så er det stadig Rockstars helt store akilleshæl.

Til gengæld er missionerne i denne omgang helt vidunderlige. I stedet for som i Vice City, og specielt San Andreas, at styre dig præcist gennem forløbet, så er der igen lagt op til, at du løser opgaverne som det passer dig - og det er befriende. Biler kan hobes op i en hvilken som helst gade, for at få en forbryderbande til at stoppe deres lastbil, smutveje kan tages gennem smalle alleer i jagten på en motorcyklist, granater smides fra toppen af bygninger for at stoppe en hel bande og skrotknusere spærres med en tonstung skraldebil, så et specielt hidsigt kobbel af forbrydere ikke kan knuse Leone-klanens chef Salvatore.

Engang imellem går det dog galt for balancen i spillet. Du kan spille ti missioner, der kan gennemføres første eller anden gang, for derefter at komme til en, der er så himmelråbende svær, at du flere timer senere stadig er nødt til at bakke ud af garagen og køre ud til selv samme opgave endnu engang. Andre gange er det en ren tilfældighed, om den bil du har i din varetægt kommer sikkert frem, fordi spillets aggressive modstandere tit blæser direkte ind i dig og for det meste lykkes med at få væltet den om på taget, hvorefter den bryder i brand og missionen mislykkes. En lidt bedre balance ville klart være at foretrække.

Humoren er virkelig i højsædet i denne omgang, og specielt i de missioner som Toni udfører for sin egen mor. Her spilles der på sønnens forgæves forsøg på at behage sin mor, hvilket betyder, at han må ræse mod byens bedste gaderacer og hugge en nærliggende slagter i små bidder. Hele det historieforløb ender faktisk med at moderen, i vaskeægte italiener-stil, køber sig til en lejemorder, der skal udføre et job på Toni. Og i resten af spillet står du så med jævne mellemrum ansigt til ansigt med en af firmaets udsendte professionelle mordere, der, bevæbnet til tænderne, ikke skyer nogle midler for at få dig ned med nakken.

Visuelt er Liberty City Stories vidunderligt. Spillet har nærmest ikke mistet nogen detaljer eller polygoner på turen fra PlayStation 2 til PSP, og det er imponerende. Du kan stadig se langt, fra byens knejsende højhuse og bilerne, der naturligvis bliver mere og mere smadrede, som du drøner rundt med speederen i bunden, ser fabelagtige ud. Selv tyngden af dem er i orden og når døren er flået af, så kan du se Toni sidde og skifte mellem henholdsvis speederen og koblingen, hvilket vidner om den detaljegrad Liberty City Stories har taget med sig til lommeformatet.

Desværre viser UMD-formatet også, at det ikke er alt der kan lade sig gøre på PSP’en. De utallige radiostationer er der stadig, men rotationen af musik er barberet væsentlig ned, naturligvis på grund af pladsmanglen, og det tager en del af stemningen væk. Alle historiemæssige sekvenser er også holdt til et absolut minimum, mest af alt fordi tale igen fylder op på den lille disc. Når talen endelig toner frem er det tydeligt at høre, at den er downsamplet end del, hvilket giver en lidt underlig metallisk rørlyd. Jeg ved godt, at man skal skule til formatets muligheder, men når det kommer til en serie som netop Grand Theft Auto, hvor netop musik og stil er så hulens vigtigt, så er det klart noget, der skærer i mit spilhjerte.

Som noget nyt er der i Liberty City Stories inkluderet en multiplayer-funktion, hvilket for enhver PC-spiller er gamle nyheder, men som for alle konsol-spillere er noget, der har været efterspurgt i årevis. Nu kan du sammen med op til fem andre spillere koble dig op via WiFi-funktionen og gå på jagt efter hinanden i både Survivor-kampe, opgaver hvor du skal stjæle din modstanders bil og køre den hjem til dig selv osv. Det er ikke multiplayer-funktionen, der gør Liberty City Stories så godt for mit vedkommende, men det er unægtelig et velfungerende tiltag.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke havde troet, at jeg længere ville kunne dele et 9-tal ud til et Grand Theft Auto-spil. Efter San Andreas, der var på nippet til at ende på et 8-tal i min anmeldelse, er jeg gået hen og blevet lidt træt af den cocktail af hensynsløs kørsel, skyderi og småjobs som GTA består af, men Liberty City Stories har virkelig sparket interessen i gang igen. Køber du kun ét spil i år til din PSP, så er der ingen tvivl om, at det bør være Grand Theft Auto: Liberty City Stories.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Liberty City Stories