Grand Touring

Grand Touring

Der er ufatteligt mange racerspil for tiden, og et af dem er Grand touring fra Empire som du kan læse vores anmeldese af her

Det var med lidt blandede følelser jeg pakkede Grand Touring op. "Endnu et bil spil", tænkte jeg. Nu skal man igen ud og køre stærkt på lukkede baner, med fartgale konkurrenter lige i baghjulet. Jeg havde håbet på at spillet ville byde på noget nyskabelse, men bortset fra flot grafik og en mere velkvalificeret modstand fra dine konkurrenter, er det faktisk ikke meget nyt at komme efter.

Grand Touring er ikke et spil, der har høje tanker om sig selv. Her er ingen smart introsekvens med smarte biler, der drøner rundt i et sving med 200 km/t til lyden af dundrende tekno rytmer eller hård rock. Dette er ellers ved at være standard i bil spil i dag, men Grand Touring vil åbenbart ikke lade sig tryne af standarder. Når man starter spillet, bliver man smidt direkte ind i en simpel og rimelig kedelig udseende hovedmenu. Her vælger man så bane og bil, og biler er der bestemt ikke mangel på i Grand Touring. Man kan finde både BMW, Dodge Viper, Ferrari og mange flere. Desværre kan man kun vælge imellem to biler til at starte med. Resten dukker op, efterhånden som man gennemføre de forskellige racer løb.
Hovedmenuen er også stedet hvor man kan finde, og pille lidt ved lyd- og grafik eller ændre på spil indstillingerne hvis man synes at det er nødvendigt.

Man kan vælge imellem to måder at spille på. Enten arcade eller simulation. Arcade er egentlig ganske simpelt. Man vælger bane og bil og så er det ellers bare med at fræse afsted i kamp mod tiden. Banen skal køre igennem så hurtigt så muligt inden ens tiden løber ud. Man behøver ikke bekymre sig om ens bil for den klarer selv de værste knubs. Rundt omkring på banen står der så nogle checkpoints og når man køre igennem dem får man mere tid at køre på. Som sagt, ganske simpelt.
Simulation er derimod lidt sjovere for nu har man mulighed for at ændre på bilernes opsætning. Synes man at karosseri, affjedring, hjul eller motor kræver lidt finjustering er det her man skal kigge. Her skal man specielt tage hensyn til det føre man skal ud og køre i. Både i arcade og simulation kan der vælges vejrforhold. Man kan vælge om man vil køre om natten, og om der skal være tørt vejr, sne- eller regnvejr. Desværre, taber man hurtig interessen for at justere bilen for man kan kun vælge mellem nogle få fastsatte justeringer. Der er ingen parametre at stille på, så bilen kan ikke finjusteres i detaljer, hvilket desværre nok vil afskrække en del bil-entusiaster. I simulation kan man vælge imellem at køre single race, vehicle testing eller championship. I single race kører man igen rundt på en bane, men denne gang er der ikke tid på. Derfor egner single race sig godt, hvis man gerne vil lære banen og ens bil at kende og det er nødvendigt for nu kan ens bil ikke klare så meget modgang mere.

Vehicle testing kan nærmest sammenlignes med køreskolernes "kravlegård", hvor alle kommende bilister kan øve i diverse mere eller mindre umulige manøvre. I vehicle testing kan man øve sig i præcisions kørsel, brug af håndbremse til at svinge rundt med og andre gode øvelser. Hel nødvendig er vehicle testing dog ikke, men den er da lidt af en nyskabelse.
Championship er hvor man skal ud og race for alvor. Man starter på med at øve sig på banen. Dette kan man fortsætte med, lige indtil man ikke gider mere. Så går man videre til kvalifikations runden og til sidst til selve løbet.

9 / 10
+
Flot grafik