Der er mange som forsøger sig i bilspilsgenren nu om dage, eller om ikke andet flere end tidligere. Der er selvfølgelig de helt store giganter som Forza og Gran Turismo, men der er også en masse mindre udviklere, som ikke understøttes af Sony og Microsoft, der forsøger at give det et skud, og tilsyneladende er interessen blandt brugerne vokset. Codemasters er en af de største af disse mindre udviklere, som dog har formået at udgive en masse titler indenfor genren. Alene på det seneste har de udgivet titler såsom F1 2019, Dirt Rally 2.0, og nu også selvfølgelig Grid, som jeg har kigget nærmere på. Spillet kan fås på PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows og snart Google Stadia, og jeg spillede det på PlayStation 4.
Jeg indrømmer gerne, at jeg havde en bekymring om, da jeg indløste koden til Grid på min Playstation 4, at spillet ville følge mange af de samme tendenser, som jeg har observeret i genren igennem mine nu mange anmeldelser. Denne bekymring endte med at blive til sandhed meget kort efter jeg startede spillet, og jeg tænkte straks; "åh nej, ikke et af disse spil, som ikke tør at gøre tingene anderledes", men jeg må indrømme spillet vandt mig over til sidst med sin minimalisme og flotte præsentation, men mere om det senere.
Grid har som mange af sine genrefæller en karriere- og multiplayer-del, men man kan også købe nye anderledes karakterer, som så kan sammensættes til et team. Sidstnævnte feature synes jeg dog at Codemasters skulle have udbygget, da jeg spillede spillet helt igennem uden at vide at den funktionalitet var der. Det var først da jeg tog en pause for at læse lidt mere om spillet, at jeg fandt ud af at det var del af pakken, hvilket er synd, for det havde sikkert givet spillet en ekstra dimension. Nuvel - den mulighed er der i hvert fald.
Jeg valgte at spille karrieren først som jeg altid gør, og her går det hurtigt op for en, at spillet bevidst er skåret helt ind til benet. I mange andre bilspil er der en masse ekstra fedt på benet i karrieren, for at sikre at man ikke keder sig. Det kan være man skal snakke med sine mekanikere, eller skrive under på kontrakter, eller sågar tale med pressen. Det er der ikke i Grid, her er handler det om at vælge en bane, og kør. Derfor vil jeg også sige at Grid er tættere på den der lidt lette arkadefølelse snarere end tung realisme, og det det gør sig ikke kun gældende uden for banen, men også på den. Menuen man vælger baner fra er enorm, og man kan i starten kun køre de første løb, som er låst op. Det er overvældende, men også vildt fedt at se de mange scenarier man skal igennem. Jeg siger "scenarier", fordi man ikke kører hele løb, men man bliver i stedet instrueret i at man, for eksempel, skal vinde det kommende løb for at låse op for det næste, og arbejder man sig ind i mængden af løb, vil man låse op for tre til fire løb ad gangen i den gren. Spiller man længe nok, så låser man også op for specielle løb, hvor man skal køre i små Mini Coopers, og lignende fede biler. Dog skal man for det meste køre i diverse biltyper, fra Opel Kadett til Formel-biler, og på det punkt er ethvert løb anderledes end det sidste, for man ved aldrig hvad spillet vil have man skal, og hvilke værktøjer man får stillet til rådighed. Dette synes jeg gav spillet en hel særlig friskhed, som jeg savner i andre bilspil. Vinder man så nok løb, og der er tæt på 100 forskellige, så får man lov til at køre i det spillet kalder "Grid World Series", som er den sidste udfordring spillet tildeler en. Inden da skal man dog bruge mange timer med spillet for at nå dertil, da man skal vinde fire Showdowns for at få adgang til den sidste udfordring, så man kommer ikke sovende til spillets sværeste udfordring. Det kan jeg faktisk godt lide, men lad os diskutere om vejen til Grid World Series er det værd, for spillet er som sagt ret arkadeagtigt.
Når man kommer ind i en bane, så mødes man af nogle korte generelle kommentarer fra spillets kommentatorer, som siger noget ganske ligegyldigt om løbet som venter, og det virker lidt fjollet, for det hele havde været ganske fint uden dem. I nogle af sceneriaerne bliver man smidt ind i løbet i det der hedder Hot Lap, hvor man overtager styringen lige efter bilen man har valgt eller købt krydser målstregen. Så skal man så gøre alt for at komme så langt op i feltet som muligt, eller også skal man slå den bedste tid, og gør man det, vinder man og låser op for den eller de næste baner. Løbene er ikke særligt lange og de længste jeg oplevede, var på fire omgange, så det er igen ikke realismen der er højeste prioritet. Der er bare så mange forskellige scenarier, som spillet kan smide efter en, så er man til hurtige løb, som er ovre på under fem minutter, så dette spillet for dig. Er man mere til at køre 70 omgange, så skal man nok søge andre spil i genren. Jeg personligt kunne godt lide at det var ren handling i små doser. Tag et hurtigt løb, og så et mere og et mere. Grid er fra starten indstillet til Medium-sværhedsgraden, men synes man det er for nemt, kan man sagtens ændre på dette. Desuden er der en masse nørderier, man kan lave med sin bils indstillinger, så den kører anderledes end standarden. Dog vil det igen ikke får puristen op af stolen, da det er ret minimalt.
Når man gennemfører løb stiger man i erfaringspoint, som ved hvert niveau låser op for nye løb, udsmykninger af bilen, og kørere man kan købe. Som jeg nævnte spillede jeg hele spillet uden at vide at denne del var i spillet, men havde jeg gjort det, kunne jeg have hyret specialiserede kørere til hver eneste forskellig disciplin, fra Touring til Formel-løb, og man kan se på de forskellige kørere hvad de gør bedst. Jeg prøvede et par løb efter jeg havde gennemført, og man kunne tydeligt mærke forskel, om ens anden kører placerede sig forrest eller bagerst i feltet. Ærgeligt at Codemasters ikke fortalte mig, spilleren, om denne del.
Selve spillet er fedt i al sin enkelthed. Bilerne føles passende i forhold til deres hestekræfter og alder, og farten føltes fantastisk. Codemasters har skabt en af de bedste oplevelser rent spilmæssigt, som jeg har oplevet længe, og jeg havde det bare sjovt. Det eneste jeg kan sætte finger på, er at når man kører de hurtigste biler, så jeg fik en oplevelse af svimmelhed i små anfald. Det kan sagtens være mig der er noget galt med, men det var faktisk fysisk ubehageligt. Jeg vil her gerne påpege at spillet kører upåklageligt med 60fps på PlayStation 4, og det er hele vejen igennem, men jeg vil dog lige nævne det, hvis man har tendens til sådanne anfald af svimmelhed.
Grafikken er virkelig smuk, og alt det lir man kan forestille sig bliver brugt til perfektion. Specielt er det fedt at se regnen falde på den drivvåde bil, og mærke bilen opføre sig helt anderledes. I det hele taget skal fysikken roses generelt, for man føler virkelig at de biler som man kan købe, alle opfører dig helt forskelligt, og det er super fedt.
Man kan også køre sine egne løb, og så er der også den allestedsnærværende multiplayer, hvis man keder sig, men de virker begge lidt som fodnoter, de fungerer dog udmærket uden at brillere.
Så alt i alt vil jeg gerne anbefale Grid til alle der gider at lytte, for det er bare dum og fantastisk action, og jeg elskede hvert et øjeblik. Er man mere til virkelighedsnære simulationer, så prøv Codemasterd andet spil, F1 2019, hvor realisme er mere i højsædet, men Grid er bare et fantastisk spil.