Dansk
Gamereactor
previews
GTFO

GTFO Rundown 8.0 afsluttet spillets historie

Vi har fået en lille forsmag på spillets afslutning.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I en tid, hvor spil forsøger at forblive relevante og økonomisk solvente gennem tilbagevendende spillerengagement, er det både forvirrende og forfriskende at høre udviklere bruge udtryk som at få spillerne til at "lide" og sige "køb ikke dette spil". Det er præcis den slags retorik, det svenske studie 10 Chambers har brugt til at beskrive deres kooperative hardcore shooter GTFO, og i det store og hele ser det ud til at have gjort underværker for udvikleren.

Spillet fejrer sin fireårsdag, siden det blev udgivet i Early Access i december 2019, og det er to år siden, at 10 Chambers anså spillet for at være komplet og færdigt. I dag markeres endnu en vild milepæl for spillet - en egentlig slutning. Det er, hvad de lover med Rundown 8.0, som netop er blevet afsløret ved The Game Awards, og som er tilgængeligt lige nu. Og ikke nok med det, det er også gratis at spille.

Rundown 8.0, kaldet "Duality", vil give spillet en ordentlig afslutning på dets historie, men det betyder også, at spillet i sin nuværende tilstand består af over 80 ekspeditioner, hvilket svarer til hundredvis af timers indhold. Mens den oprindelige idé med GTFO var at lade gamle nedture gå i glemmebogen, efterhånden som nye kom til, har 10 Chambers genintroduceret ældre indhold i et stykke tid for at fylde spillet op, og derfor er det svært ikke at blive imponeret over denne specifikke pitch; et nådesløst spil, der kræver ordentligt samarbejde og kommunikation i realtid af sine spillere uden mikrotransaktioner eller tilbagevendende brugerudgifter og tilbyder mange, mange timers solidt udformet indhold. Det er indbegrebet af en Early Access-succeshistorie.

HQ
Dette er en annonce:

Det er sparsomt med detaljer om Rundown 8.0 ud over den teaser, du lige har set under showet, men fortællingen om den mystiske Warden, der smider fanger ned i Chicxulub-krateret for at udvinde mystiske artefakter fra et forladt forskningskompleks, er interessant nok til, at visheden om, at der kommer en afslutning på historien, helt sikkert vil være nok til at drive spillerne fremad. Derudover lovede udviklerne fra 10 Chambers, der var til stede ved vores preview-event, at slutningen vil være "passende deprimerende", hvilket passer godt til spillets stil og tone.

Og faktisk valgte udviklerne igen at understrege sværhedsgraden, og at spillet ikke var designet til masseappel, men til et udvalgt sæt af "sadomasochistiske" spillere, der er villige til at udholde de langsomme, metodiske og ofte trykkogerlignende forhold i en typisk GTFO-mission. Som nævnt i indledningen ovenfor er det fortsat forfriskende at se både en klar vision for, hvad spillet skal og ikke skal være, og også at det aldrig kan og vil appellere til en bredere vifte af spillere.

GTFO

Apropos en bredere appel; konsoludgaver? Hvor bliver de af? Hvis vi holder os til det mantra, var udviklerne, eller mere specifikt Creative Director og CEO Ulf Andersson, brutalt ærlige og antydede, at de "tænker over det", og bekræftede, at det er "muligt". Om studiet selv vil arbejde på sådanne versioner? Se, det er en helt anden historie.

Dette er en annonce:

10 Chambers blev oprindeligt grundlagt af Ulf for at være vært for bare... du ved, 10 kamre, 10 kontorer og 10 medarbejdere for at holde studiet agilt og kreativt interessant. Men studiet er siden vokset til over 100 ansatte, og selvom Ulf indrømmer, at "han fejlede", gjorde han det med et stort smil på læben, for selvom den oprindelige idé ikke var bæredygtig, blev det kun tilfældet, fordi GTFO blev en succes på trods af dets rigide kreative vision og dets insisteren på at være svært og spiller-uvenligt. Alt dette kulminerer i Rundown 8.0, og selvom det ikke er enden på GTFO, føles det som svanesangen for et projekt, der er meget let at forsvare og meget, meget svært at kritisere.

GTFO
GTFO
GTFO

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold