Guacamelee 2

Guacamelee 2

Drinkbox vender tilbage med en efterfølger til et af bedste moderne metroidvania-spil, og vi har sat Jonathan på sagen...

Uanset hvor stærkt et spils gameplay er, så kan det kun blive stærkere med en unik og farverig indpakning. Et spil kan være nok så vel afbalanceret i alle dets facetter, men det drukner i masserne hvis ikke det skiller sig ud. Drinkbox Studios' Guacamelee fra 2013 var fast besluttet på ikke at gå denne skæbne i møde. Dets mekanikker fungerede upåklageligt, men det var spillets charme og farverige udtryk som for alvor fangede folk. Nu er spørgsmålet om efterfølgeren kan gøre kunsten efter.

Spoiler - det kan det. Guacamelee 2 er som en lækker mexicansk buffet pakket ind i gameplayet som vi kender fra de gamle Metroid- og Castlevania-spil, men med en masse bøllebank smidt oven i. Du kan boltre dig tacoskaller og chips dyppet i salsa imens du sparker røv på dæmoner som invaderer fra de dødes verden. Af og til er salsaen dog lidt for stærk

Vores hovedperson, luchadoren Juan, besejrede i det første spil Calaca, et skelet som ville sammensmelte de levende og dødes rige ved at ofre præsidentens datter. Efter triumfen blev de hyllet, gift og slog sig efterfølgende ned i en lille landsby. Da vi møder Juan i dette spil, er han blevet en halvkvabset, halvdoven familiefar. Hans mexicanske bryderstyrke er faldet fra skuldrene og ned i mavefedtet, og hans største udfordring er at hente avocadoer på markedet. Da han ankommer her, viser det sig dog hurtigt at der er noget galt. Mærkelige fænomener er begyndt at opstå omkring Juans statue som er placeret midt i byen. En gammel vismand, forklædt som en ged, forklarer at Juan er blevet besejret i alle paralleluniverser i det såkaldte mexivers, og han er den eneste som kan besejre den nye fjende, luchadoren El Salvador, som vil have fat i gudernes magiske guacamole.

Guacamelee 2
Guacamelee 2Guacamelee 2Guacamelee 2

Historien er ikke synderlig kompleks, men fyldt med humor. I de første par minutter bliver man præsenteret for en række parallelle verdener fyldt med referencer til andre spil. Desværre bliver denne humor skubbet i baggrunden når først spillet går i gang. Den er tilstede, men ikke i samme grad som i den indledende fase. Jeg ville have elsket at se Juan kæmpe sig igennem flere baner som fandt sted i alternative virkeligheder, med referencer til gamle 2D-spil. Karaktererne man møder er fyldt med den samme charme som resten af verdenen, men der er desværre ingen stemmeskuespil. Måske ville det ikke passe ind i denne type spil, men hvis de var godt udført, kunne de have løftet humoren op på et plan højere op.

Visuelt præsenterer spillet sig i en farverig tegnestil. Den er ikke videre avanceret, men gennemført i alle dens detaljer. Animationerne er flydende, og sammen med en god fysik understøtter de gameplayet perfekt. Oven i det bliver oplevelsen krydret med en, til tider, hårdt pumpende mariachimusik.

Den unikke Metroidvania-genre er kendt for sin labyrintagtige verden som på sin vis er åben fra starten. Visse områder er dog lukket af indtil man besidder de rette evner til at komme derhen. Alle genrens troper er til stede i Guacamelee 2, men de får en lille twist. Som den mest underholdende kan måske nævnes evnen til at forvandle sig til en høne. Det kunne man også i det første spil, men i denne omgang er det blevet en langt mere central del af spillet. Udover at man kan bevæge sig igennem smalle passage som det vingede kræ, kan man lære stort set ligeså mange færdigheder som høne som i den almindelige bryderform. Og hønen er en særdeles god kæmper i sig selv. Det er svært ikke at smile når man piledriver en modstander ti gange så stor ned i jorden - som en høne.

Centralt i spillet ligger kampsystemet som ved første øjekast kan synes overfladisk og simpelt. Men som spillet skrider frem, og man åbner op får flere kampteknikker og variationer, bliver det tydeligt hvor meget dybde der egentlig ligger i det. Hver eneste kamp synes at skrue sværhedsgraden op, og man er tvunget til at beherske alt man har lært for at avancere. Det kan til tider være frustrerende. Der bliver ikke givet ved dørene. Til gengæld er det tilfredsstillende når man i sidste ende lykkes med det. Igennem spillet tjener man guld som man kan købe nye evner for. De hjælper til at man kan kæde lange kombinationer sammen, og inden længe har man en konkurrence kørende med sig selv om hvor lange kombinationer man kan lave. Det er sjovt og fungerer godt. For det meste sidder styringen i skabet, men af og til er det som om man skal være meget præcis i sine input. Og det er uanset om man benytter d-padden eller analogpinden. Problemet er ikke overvældende, men nok til at jeg en gang imellem blev temmelig frustreret.

Spillet skal have stor ros for hvordan det konstant udfordrer en med nye fjender. De bliver introduceret i et tempo hvor man kan nå at lære deres stil at kende, men hurtigt får de en lille drejning så man er nødt til at ændre sin teknik. Mange fjender skal besejres med et bestemt slag hvilket betyder at man konstant skal være på dupperne når der er 5-10 forskellige typer på skærmen.

Guacamelee 2
Guacamelee 2Guacamelee 2Guacamelee 2Guacamelee 2

Det er ikke kun i kampene man bliver udfordret. Selve spilverdenen byder også konstant på udfordring hvor alt man tidligere har lært skal benyttes, og Guacamelee 2 ender med at blive et af de mest udfordrende, men sjoveste platformspil jeg længe har spillet. Man skal konstant være opmærksom på vindretning, skifte imellem menneske form og høneform og hoppe på det helt rette tidspunkt. Oven i det foregår spillet i to dimensioner. Nogle elementer eksisterer kun i den ene og andre i den anden. Juan har evnen til at rejse mellem disse to dimensioner øjeblikkeligt. Det vil sige at man eksempelvis skal skifte dimension midt i et hop for at kunne lande på en platform. Det skal man også benytte i kampe hvor man kun kan tæske visse fjender hvis man er i den rette dimension.

Den stigende sværhedsgrad er dog ikke altid sjov, og der var mange gange hvor jeg havde lyst til at smide controlleren gennem stuen i frustration. Det er en smagssag om man kan lide denne følelse. Jeg får lyst til at slukke min konsol - meget voldeligt - men jeg ved også at andre tænder på en sådan udfordring.

Når alt det gode så er sagt, så står Guacamelee 2 dog ikke tilbage som den mest meningsfulde oplevelse. På trods af det charmerende visuelle udtryk og det solide gameplay, føles spillet en smule overfladisk. Nuvel, man går ikke ind til en sådan oplevelse i håb om at få fortalt en dyb historie, men det er som om der mangler noget for at spillet kan løfte sig helt i top. De humoristiske toner som bliver lagt i starten, kunne have været mere gennemgående og sagtens have lagt grobund for en stærkere fortælling. Desuden ville det udfordrende, til tider frustrerende gameplay, være blevet blødt op en smule hvis man kunne grine lidt imellem sine sammenbidte tænder. Folk der elsker denne type spil, vil dog nok ikke se det som et problem. Guacamelee 2 rammer nemlig alle de søm det skal lige i hovedet, og på trods af små øjeblikke af problemer med styringen, så er gameplayet meget gennemført og solidt. Køb nogle nachos, mos nogle avocadoer og spil Guacamelee 2.

Guacamelee 2
Guacamelee 2
Guacamelee 2