Guild Wars Factions

Guild Wars: Factions

Tyrias mørke middelalderlige sletter er skiftet ud med Canthas smukke østlige landskaber. Nicolas har været på en ny rejse.

Efter adskillige dages rejsen over marker, enge, bjerge og snebeklædte tundraer, gjorde Sara holdt ved sit endemål; den store havneby Lion’s Arch. Det var ikke drømmen om guld og eventyr, der drev den smukke Mesmer fra Tyria - derimod havde hun ladet sig fortælle, at en epidimi over de sidste par måneder havde kastet en mørk skygge over Cantha i øst. Saras ærinde i Lion’s Arch var at hyre et skib og sejle over havet - hele vejen til Cantha - for at hjælpe den mægtige Master Togo med at finde frem til epidemiens kilde. Her begynder de nye eventyr.

Det er godt og vel et års tid siden, at jeg her på Gamereactor skrev lovprisende ord om det oprindelige Guild Wars - i dag bedre kendt som Guild Wars Prophecies. Det, der i høj grad hold mig limet til kontorstolen, var et gameplay ulig noget jeg har oplevet i min enorme onlinerollespils-karriere. Jeg har naturligvis allerede besejret utallige AI-styrede fjender i et dusin andre online rollespil, samt rangeret højt på rangstiger i de mere spiller-mod-spiller orienterede af slagsen - men det har altid været efter endeløse måneders hårdt slidt og arbejde for at nå de højere niveauer, at dette har kunne lade sig gøre. Guild Wars er sådan indrettet, at man for at kunne tage hul på endgame-indholdet, ikke skal bruge meget mere end 20-30 timers spilleri - og det er det, der gør, at jeg stadig hiver Guild Wars frem fra min hylde med jævne mellemrum. Nå ja, så er det selvfølgelig også stadig gratis at spille.

Guild Wars Factions er i realiteten et helt nyt, fritstående spil. Når det er sagt, så er der stadig en forbindelse mellem Factions og Prophecies - ejer du begge spil, kan du nemlig rejse frem og tilbage mellem de to enorme kontinenter. Der er med andre ord endnu mere at udforske, hvis du har råd til at investere i begge dele.

Da min Mesmer og Elementalist, Sara Fox, blev født i det gamle kontinent, Tyria, ville hun enormt gerne på besøg i det nye kontinent, Cantha. Derfor skulle jeg først bane vejen til havnebyen, Lion’s Arch, før end dette kunne lade sig gøre. Da hun ikke er særlig erfaren rent niveau-mæssigt, viste dette sig dog at være en sværere opgave end jeg havde troet. Faktisk så svær, at jeg brugte de første 4-5 timer af min spilletid på at kæmpe mig igennem sværere og sværere monstre og missioner, for blot at finde ud af, at stort set alt indhold i Cantha henvender sig til de mere erfarne niveau 20-spillere. End ikke da min nyskabte Assassin havde nået niveau 15 og kæmpet sig væk fra start-øen i Cantha, var der nogen nåde at hente. Samtlige missioner var indrettet til de mere hardcore spillere, og jeg måtte begive mig tilbage til start-området for at lave diverse side-missioner, så jeg kunne ophobe nok erfaringspoint til overhovedet at kunne skrabe overfladen af Guild Wars Factions.

Derfor var det en skuffet Nicolas Elmøe, der hverken fik lov at lege med det nye, lovende Factions-system, eller fik lov til at deltage i en eneste alliance-kamp. Ja - jeg havde glædet mig til at kæmpe under en af de to siders flag, så jeg kunne ophobe point for min fraktion og købe mig rigdomme, våben og alskens nye færdigheder. I Guild Wars Factions er det nemlig muligt at slutte sig til enten Kurzick eller Luxon - to modstridende fraktioner, der kæmper en indædt kamp mod hinanden for at erobre territorium og ophobe magt i Cantha.

Til gengæld var der rig mulighed for at lege med de to nye, strålende karakter-klasser. Min kære Assassin, Yuki Uzan, fik med det samme underklassen Monk, således at jeg var i stand til at helbrede mig selv, når kampene nu engang gik hen og blev lidt for nervepirrende svære. Det viste sig imidlertid at være en knapt så god kombination, da de spillere jeg mødte på min vej, forventede at jeg helbredte dem frem for at jage mine knive ind i fjendens ryg.

En ting står helt fast; en Assassins rolle er at dele en pokkers masse skade ud, og så ellers stikke halen mellem benene og komme i sikkerhed inden døden indtræffer. For selvom du som Assassin kan uddele nogle alvorlige øretæver, så kan du ikke tage imod alt for mange sværdslag uden at det gør temmelig nas. Heldigvis kan du undervejs på dine eventyr låse færdigheder op, der gør overlevelse og skademageri lidt nemmere. Den lidt mere elegante Ritualist kaster omkring sig med ånder fra det hinsides. Disse kan ’buffe’, altså bestøve en selv og ens gruppe med en masse positive effekter. Til eksempel kan nævnes en ånd, der absorberer et vist antal skadespoint for medlemmer af gruppen, inden den hopper tilbage til åndernes rige. Der er masser af unikke færdigheder når du er Ritualist - jeg valgte personligt at være Necromancer ved siden af, så jeg trygt kunne stå i baggrunden og tilkalde ånder og skeletter fra skabet.

De to nye karakterklasser godt balancerede, men det trak ikke synderligt meget i mig at spille begge op til højeste niveau, da de oprindelige Prophecies-karakterer stadig er enormt interessante. I øvrigt danner de gamle klasser godt par med de nye, og kombinationerne er om muligt endnu mere omfangsrige end før.

Undervejs på min Assassins færd gennem Cantha, stødte jeg ikke på mange spiller-mod-spiller-arenaer. Faktisk blev det kun til en enkelt, og det var op til niveau 15. Jeg mindes, at der var adskillige under min Mesmers eventyr på Tyria - så jeg blev unægtelig en smule skuffet. Til gengæld kan jeg jo altid slå et smut forbi de såkaldte Battle Isles, der er placeret lige mellem Cantha og Tyria - her er der nemlig dømt all out spiller-mod-spiller-areaner i alle mulige afskygninger. Alligevel havde det dog været rart med et par ekstra, mindre hardcore af slagsen i de mange outposts man rejser igennem.

Der er så uendeligt meget at udforske i Cantha, at jeg ikke orker at klage over det faktum, at det tager en krig overhovedet at komme i gang med meget af det nye indhold. Ganske vidst har jeg i skrivende stund ikke nået at slutte mig til en fraktion, men mon ikke det sker inden et par dage - hvis altså sommersolen udenfor ikke lokker for meget. Guild Wars Factions er nok et nyt standalone spil, men indeholder alligevel alt det oprindelige fra Prophecies, og så en ordentlig bunke nye features, færdigheder og de to nye karakterklasser. Skal du så købe Factions? Ja, hvis du var helt pjattet med det oprindelige Guild Wars, og ikke er bleg for at investere en del tid i din karakter, før end du får lov at komme i gang med alt det nye, der virker så gennemtænkt og lovende. Så er det i øvrigt lidt af en bonus, hvis du samtidig ejer det første Guild Wars, og kan tage på sejlture mellem de to kontinenter. Mulighederne er stadig - næsten uendelige.

Guild Wars Factions
Guild Wars Factions
Guild Wars Factions