Dansk
Gamereactor
previews
Guild Wars: Nightfall

Guild Wars Nightfall

Guild Wars koster ikke noget at spille online, men til gengæld udkommer der udvidelser med kun et halvt års mellemrum. Nicolas har testet seriens nye landområder og karakterklasser...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Jeff Strain må være en glad mand. Han har skabt online fænomenet Guild Wars, og selv om det stadig ikke når et vist andet online rollespil til sokkeholderne, så får hr. Strain nok alligevel en ganske pæn check udbetalt hver måned. Men det er ikke fordi den kære hr. Strain opkræver månedlige gebyrer fra sine brugere. Næh, han nøjes såmænd med at skrabe pengene ind ved at udgive nye Guild Wars titler hver sjette måned. Det er Jeff Strains plan, og den forløber over alt forventning.

HQ

Og ærlig talt, så har jeg intet imod hr. Strains strategi. I stedet for at donere hundrede kroner om måneden til vedligeholdelse af serverne, kan jeg betale firehundrede kroner en gang hver sjette måned for en ordentlig omgang nyt indhold. Jeg klager ikke, uanset om hr. Strain vil have mine penge eller ej. Og så er der jo heller ingen, der holder en mig en pistol for panden, hvis jeg nægter at købe den nyeste udgivelse - er der vel?

Jeg klager heller ikke over Guild Wars Nightfall. Henover de sidste par uger har jeg været på eventyr i Elonas sandbeklædte ørkener og frodige oaser. Det har ikke just været en charterferie, for der har været monstre at bekæmpe og opgaver at løse, præcis som en dag på universitetet. Men jeg er alligevel tilfreds, for indtil videre lader det til, at Guild Wars Nightfall nemt kan føre arven videre i højeste gear.

Det nye kontinent, som Nightfall-eventyret folder sig ud på, oser af nordafrikansk kultur. Alt fra arkitektur til folkefærd og figurer, har fået et strøg af en ørkennomades pensel. Udviklerholdet fra ArenaNet har ikke taget til takke med at kigge i Politikens rejsebøger - de har været et smut forbi mangt et inspirationsland, for at indsamle de visuelle indtryk. Og det kan mærkes på nethinden!

Traditionen tro er der naturligvis helt nye karakterklasser at lege med. De guddommelige paragoner, der er klædt i hvidt og foretrækker at holde sig i baggrunden, samt de lidt mere skumle, kutteklædte dervisher. En paragon er en hellig kriger, der vel bedst kan beskrives som værende en form for feltgeneral. Med hjælpende hymner og besværgelser, gør de kampene lidt nemmere for medspillerne, og eftersom de har kastespyde som deres primære våben, kan de placere sig i baggrunden og alligevel deltage aktivt i kampene. Paragonen er også effektiv, når medspillere skal rejses fra de døde - en af de mange færdigheder tillader nemlig paragonen at genoplive samtlige medspillere indenfor en vis radius. Det må kaldes effektivitet.

Dette er en annonce:

Foretrækker du at være midt i kampens hede, bør du prøve kræfter med dervishen, der udover at svinge omkring sig med en le, også kan forvandle sig til en gud. Så er der selvfølgelig også muligheden for at uddele slag til flere fjender på en gang i bedste berserkerstil. Hvad foretrækker du?

Med al respekt for de to nye karakterklasser, så var jeg faktisk allermest glad for at se tilføjelsen af helte. I de to tidligere Guild Wars-udgivelser, har det da været muligt at medbringe computerstyrede medspillere på sine eventyr, men Nightfall tager skridtet videre. Heltene, som du kan have hele tre af, kan udstyres med alverdens våben og rustninger, som du måtte finde på dine eventyr. Endvidere stiger de i niveau, præcis som dig selv, og du kan vælge og ændre deres karakterklasser, samt hvilke færdigheder og attributter de skal have. Spiller du med en ven, så kan I begge medbringe jeres 3 hjemmelavede helte, og så ellers opfylde spillerbegrænsningen på otte - på denne måde kan I klare de svære missioner, uden at skulle afhænge af Heinz på 14 fra Tyskland, der skal ud og spise en frankfurter kl 18.00 med mor og far. Skønt!

Jeg ved dog ikke hvor skønt det er, at heltene kan medbringes i spiller-mod-spiller-kampe, men det vil tiden vel vise. Dog er jeg skeptisk over for ubalance og kedelige, mekaniske kampe.

Nightfall byder på stor fokus på spiller-mod-fjende-indholdet - og der er ikke blevet plads til de store indenomsoverhalinger når der skal dystes mod andre spillere. Dette hænger sammen med, at udviklerholdet fra Arenanet har modtaget kritik fra de mere eventyrlystne spillere. Resultatet er, at der er tilføjet nye slags opgaver og større interaktion med omgivelserne. Blandt andet kan man nu komme ud for at skulle afvige dynamiske fælder, når man træder ind i forbudte templer og spøgelsesslotte. Farligt!

Dette er en annonce:

Det er umiddelbart temmelig meget lige ud af landevejen, når jeg skal spå Guild Wars Nightfalls fremtid. For den er i hus, og det kan jeg med sikkerhed sige, efter mine mange eventyr i ørkenen. Jeg glæder mig allermest til at lufte mine helt egne helte, og gennemføre kampagnen med en ven eller to - for det bliver noget så rart at kunne klare det hele uden utilregnelige spillere. Vi ses i Elona, når min paragon fødes!

Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall

Relaterede tekster

2
Guild Wars: NightfallScore

Guild Wars: Nightfall

ANMELDELSE. Skrevet af Nicolas Elmøe

Tyria og Cantha er udforsket. Nu er turen kommet til Elonas ørkenklædte landskaber. Nicolas har taget sværdet i hånden og udforsket det nye kontinent.

Guild Wars Nightfall

Guild Wars Nightfall

PREVIEW. Skrevet af Nicolas Elmøe

Guild Wars koster ikke noget at spille online, men til gengæld udkommer der udvidelser med kun et halvt års mellemrum...



Indlæser mere indhold