Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Guild Wars: Nightfall

Guild Wars: Nightfall

Tyria og Cantha er udforsket. Nu er turen kommet til Elonas ørkenklædte landskaber. Nicolas har taget sværdet i hånden og udforsket det nye kontinent.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

De to gamle kontinenter, Tyria og Cantha ligger efterhånden øde hen. Kun engang imellem krydser et skib havene for at bringe rejsende frem og tilbage mellem kontinenterne. Folk immigrerer til Elona, hvor det rygtes, at nye eventyr venter. Større eventyr, eventyr i sandbeklædte ørkener og fugtige jungler. Her kan man træffe eventyrlystne helte, der ikke er bange for at vie deres liv til ens tjeneste - det er i hvert fald hvad de siger. Her kan man møde de mystiske le-svingende Dervisher og velsignede Paragoner. Jeg vil også gerne et smut til Elona.

HQ

Og til Elona, det kom jeg. Også selvom de danske distributører var en anelse lang tid om at sende en kopi af Guild Wars: Nightfall afsted til mig. Men da brevsprækken langt om længe dirrede ude i gangen, glemte jeg alt om at hive hovederne af dem, og fandt i stedet for den massive pakke frem blandt kærestens mange julekort. Nu skulle der spilles.

Men jeg ville ikke kun spille. Jeg ville være en del af universet igen. Føle mig som en del af et online samfund, leve og ånde Elonas luft. Problemet var bare, at det meste af spillets community ikke gad at tage sig af sådan nogle som mig. De var så at sige blevet elitære. Måske var det mit træsværd, eller mine billige klude, men de store spillerhelte i deres fine rustninge vendte bare ryggen til mig, når jeg ville snakke. Heldigvis blev jeg akkompagneret af min bror, der havde lavet en smuk Paragon med lange røde fletninger og et bizart fuldskæg, så vi besluttede os for at danne vores eget lille hyggeguild. Og sikke vi hyggede os.

Vi gik på missioner sammen og stiftede bekendtskab med de nye computerstyrede helte, som man møder undervejs i spillets historie. Disse helte er elegant flettet ind i spillets overordnede historie, og vi blev tit og ofte introduceret til disse i spillets mellemsekvenser. Heltene kunne vi udstyre med rustninge og våben, som det passede os - og deres klasser og færdigheder kunne til enhver tid ændres blot ved at knipse med fingrene. Dejligt. Muligheden for at tage heltene med på de store, vidtrækkende historiemissioner er fænomenal; nu skulle vi ikke længere stå i diverse byer og skrige efter grupper. Min bror og jeg medbragte tre helte hver, så vi var otte eventyrere i alt, og med stemmekommunikation var vi klar til at uddele øretæver til højre og venstre. Hvad skal vi med elitære 14-årige møgbørn, når vi bare kan tage vores computerstyrede lommehelte med? Godt så.

Når der skulle pendles mellem de gamle kontinenter, lå de stort set øde hen. De mørke middelalderlige landskaber i Tyria var øde, ligeledes var Canthas japanske jadehav knapt så velbesøgt. Men det er vel i virkeligheden et online eventyrs skæbne, når der skal nyt til. Det gamle efterlades til tidens digitale tand, mens samtlige eventyrere begiver sig ud på de nye eventyr. Trist, men sandt. Måske en vilkårlig udvikler skulle få øjnene op for at ændre på de gamle kontinenter i stedet for konstant at tilføje nye kvadratkilometer?

Dette er en annonce:

De to nye klasser, Dervishen og Paragonen, tilføjer masser af nye strategiske valgmuligheder, men ændrer ikke synderligt på det grundlæggende gameplay, der stadig er intakt i både spiller-mod-spiller og spiller-mod-fjende interaktioner. Selvfølgelig er der lige et par nye ting, man skal være opmærksom på, men ellers er alt ved det gamle. Og det er vel egentlig ikke så skidt endda. Man skal dog have i mente, at gameplayet i Guild Wars langsomt forældes, og det kan altså sagtens mærkes.

Som kvadratkilometerne udvides, og spillersamfundet svinder ind, bliver der længere mellem folk og fæ på de tre kontinenter. Derfor er de nye helte en velkommen tilføjelse, men også en halv falliterklæring fra ArenaNet; der bliver for meget fokus på singleplayer-oplevelsen og knapt så meget plads til at interagere med andre spillere. For hvorfor egentlig gøre det, når man bare kan hive en veludrustet kriger frem fra sin lomme (ikke sin lynlås).

Man kan ikke benægte, at Guild Wars er ved at falme. Ikke at Nightfall er en dårlig udgivelse, for spillet retter op på en masse problemer. Men spillet er ved at lide samme skæbne som så mange andre online eventyr før det. Og det er en skam. Men Guild Wars: Nightfall er stadig forbandet underholdende og fuld af nye eventyr, og der er absolut ingen grund til ikke at gå ud at købe spillet, hvis man har spillet de forrige. Om man skal starte med Nightfall som ny spiller lader jeg være op til andres vurdering, for den situation har jeg aldrig stået i. Men jeg kunne forestille mig, at det ville være svært at få en fod plantet solidt i Elonas ørkensand. Hvad siger du?

Guild Wars: Nightfall
Dette er en annonce:
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Nightfall
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Muligheden for heroes, spillets pvp er stadig blændende, de to nye klasser er interessante.
-
Manglende community, de gamle lande ligger øde hen, for meget fokus på single player.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • adionditsak
    Her begynder dit eventyr i Guild Wars måske. Mod jagten på Varesh, i form af en masse quests, på vej til level 20, som er det højest mulige... 9/10

Relaterede tekster

Guild Wars: NightfallScore

Guild Wars: Nightfall

ANMELDELSE. Skrevet af Nicolas Elmøe

Tyria og Cantha er udforsket. Nu er turen kommet til Elonas ørkenklædte landskaber. Nicolas har taget sværdet i hånden og udforsket det nye kontinent.

Guild Wars Nightfall

Guild Wars Nightfall

PREVIEW. Skrevet af Nicolas Elmøe

Guild Wars koster ikke noget at spille online, men til gengæld udkommer der udvidelser med kun et halvt års mellemrum...



Indlæser mere indhold