Half-Life: Blue Shift er den tredje og forhåbentlig sidste del af fortællingen om hvad der egentlig skete på Black Mesa Research facility. Denne gang er det sikkerhedsvagten Calhoun's skildring af forløbet, en interessant fortælling som bakkes op af en håndfuld nyt indhold og ikke så meget andet.
Spillet er en alenestående udvidelse til Half-Life, og kræver derfor ikke at man har det oprindelige spil. Det kan dog kun anbefales at man har spillet det igennem for at få det fulde udbytte.
Tilbage til Black Mesa
Atter en gang er vi tilbage i Black Mesa laboratorierne under den katastrofe, som indtraf i det oprindelige Half-Life. Denne gang er det i støvlerne på Calhoun, en ganske almindelig sikkerhedsvagt, som tilfældigvis er på det forkerte sted på det rigtige tidspunkt.
Spillet starter sig akkurat som Half-Life gjorde, med den obligatoriske intro-togtur igennem Black Mesa's tunneler. Derfra er resten af handlingen som revet ud af Half-Life. Der bydes på headcrabs, zombiescientists, soldater og alt hvad der ellers kan smides efter Calhoun, akkurat som vi så det i Half-Life. Og det holder skam stadig.
High Fidelity Half-Life
Det mest positive man kan sige om Blue Shift, er at det selvfølgelig stadig er Half-Life, et af de bedste spil nogensinde. Trods det, at grafikmotoren for længst skulle have været sendt på pension, har Valve formået at slibe kanterne på den efterhånden 2¢ år gamle grafiske flade, med deres Half-Life High Definition Pack, som er en fiks lille patch, der blandt andet opdaterer spiller- og våbenmodellerne i alle dine Half-Life-relaterede installationer (Half-Life, Opposing Force, Blue Shift), så de er langt mere detaljerede end tidligere. Spiller du stadig Half-Life, vil patchen i sig selv næsten være pengene værd, i tillæg til de par timers flashback til Black Mesa, som Blueshift har at tilbyde.
Hvad saaatan... ingen multiplayer?
Nej, Blue Shift er faktisk rippet for alt hvad der hedder multiplayer, bortset fra en multiplayerversion af Opposing Force, den tidligere udvidelse til Half-Life. Man kan måske mene, at det har noget at gøre med at Blueshift oprindeligt var tiltænkt Dreamcast-konsollen, hvor multiplayerdelen simpelthen ikke var færdig, men sandheden er nok nærmere, at det eneste nye i Blue Shift som vil tilføje noget til Half-Life er dets High Definition Pack. Så simpelt er det.
Genudsendelse?
Half-Life Blue Shift er en relativt kort, men spændende tur tilbage til Black Mesa, og et næsten nostalgisk møde med de kendte ansigter derfra. Om det alene kan retfærdiggøre at man skal lange de 199 kroner over disken, som spillet koster, må være op til den individuelle gamer. Det er dog en rimelig pris.
Spillet er ikke en decideret udvidelse, men nærmere en lille fortsættelse og en ny vinkel på hvad det egentlig var der skete den dag.
Hvorfor Gearbox og Valve har valgt at lave en fortsættelse kan man kun gisne på, men i mit spæde barnesind nærer jeg håb om, at det er fordi vi stifter bekendtskab med Freeman, og de 2 andre i Half-Life 2, og får kædet de løse ender sammen når og hvis det engang kommer.