For nylig gav Microsoft os muligheden for at starte fra... ja, start af, i preview-udgaven af Forza Horizon 5, som betyder at vi fik lov til at opleve de første par timers indhold. Selvom at det naturligvis ikke er den endelige version, der lanceres d. 7 november, så blev vi forsikret om at den her udgave vil være ret tæt på.
Det betyder også at spillet vi prøvede faktisk ikke var begrænset af preview-årsager, som vi ellers så ofte støder på, men snarere end helt standardiseret udgave af spillet uden begrænsninger. Med andre ord fik vi muligheden for at køre derhen vi ville, se de features vi ville og generelt udforske spillet som havde lyst.
Med det for øje, så vil vi gerne fortælle jer om fem indtryk fra de her første par timer af spillet, inden vi for alvor går i gang med at anmelde.
Det her giver næsten sig selv, men vi tænker alligevel at slå det fast fra start af. Allerede fra åbningsskærmen, hvor du får serveret en række panning shots akkompagneret af spansk guitar, viser spillet dig nogle af de mest detaljerede lokationer vi nogensinde har set. Så simpelt kan det i princippet siges. Og når spillet så er i bevægelse, og du kører igennem de her områder i stedet, så bliver spillet ved med at levere det ene kæberaslende sæt omgivelser efter det andet. Både bil, de umiddelbart omgivelser og udsigten ude i horisonten er...ja, det er for vildt sagt på en lavpraktisk måde. Du kan selv se de her øjeblikke i videoen herunder, men vi siger bare at det er noget helt andet at spille det ved selvsyn.
Selvom at spillet fortsat har kildekode fra samme grafikmotor, der har leveret grafikken i Forza Horizon 3 og Forza Horizon 4, så er forskellene øjeblikkelige, særligt for dem der allerede kender serien. Der er flere teskturer, der er bedre lys, der er flottere reflektioner, der er mere avancerede partieleffekter. Desuden ser bygninger mere detaljerede ud, de bruger bedre teknikker til at skabe naturlig Motion Blur, og spillets renderingsafstand (eller Draw Distance) er helt igennem imponerende.
Det skal dog siges, at under den visuelt spektakulære kølerhjelm, så gemmer der sig en Forza Horizon-oplevelse, som du uden tvivl kender i forvejen - på godt og ondt. Det betyder at bilerne føles på samme måde at styre, der er de samme slags aktiviteter at gennemføre, og selve følelsen når du spiller er den samme. Det nye progressionssystem baseret på "Accolades" udfordrer dig til at låse op for flere ting at lave, men kernen er den samme, og det vil føles genkendeligt, hvis du har spillet Forza Horizon 4.
Det strækker sig dog videre end det. AI'en opfører sig på samme måde i løbene, og det kan giver anledning til lidt metaltræthed, synes vi. Med det mener vi at oplevelsen kan, til tider, føles så identisk, at det måske bliver for meget for de mere erfarne fans.
Genkendeligt, ja, men det betyder ikke at det ikke fungerer. Hele spillet genbruger store dele af strukturen, men det føles på en eller anden måde lidt friskere den her gang, og de løb du naturligt kommer ud for er lidt mere tossede, lidt vildere, end de tidligere har været. Det hjælper så sandelig også på det, når man eksempelvis sidder bag rattet på den nye 2021 Toyota GR Supra.
I forhold til det med begivenhederne man deltager i, så er det klart at Playground har skulle finde på gakkede ideer til snart fire spil, men vi prøvede eksempelvis løbet "On a Wing and Prayer" i Teotihuacán, og her skulle vi køre imod et fragtfly. Det er i sig selv ikke noget nyt, indtil flyet pludselig droppede fire motorcykelryttere på banen midt i det hele. Det var dog ikke slutningen, for til allersidst droppede de deres motorcykler, og foldede wingsuits ud og fløj det sidste af vejen.
4. Sig "Appelsin!!!"
Én anden frisk idé kommer i form af de nye Photography-missioner. Den vi prøvede hed Horizon Promo, og her skulle vi ikke bare slå en rival i et løb, men i stedet køre midt ind i en stor sandstorm i en Jeep, og tage et billede af en ruin. Selve opgaven var ganske glimrende, og tilføjede nødvendig variation til hele sessionen, dog skal det siges at loading-tiderne på vej ind og ud af Photo Mode var alt for lang. Altså vi taler om mellem 50 og 82 sekunder for at komme ud af Photo Mode, dog lyder det som noget der kan fikses inden lanceringen.
I løbet af de sidste 20 minutter med spillet besluttede vi os for at køre fra den ene ende af "Forza Horizon's largest open world yet" til den anden, og det er i sandhed en storslået oplevelse. Takket være forskellige biomer, sæsonbaserede vejrforhold og fantastisk lyssætning, så er det her den flotteste Horizon-verden til dato, og det føles vitterligt som rigtigt sted. Der er desuden små ting, som mere naturlig trafik.
Desuden vil de af os der kører i den rigtige side af vejen blive glade for, at du igen kører i højre side i Mexico. Det er dog det mindste - det vigtigste er at det er direkte bjergtagende at køre her.
Det lader som om at Playground har helt og holdent styr på hvilken slags Horizon-oplevelse de vil tilføje med Forza Horizon 5. De ønsker at give eksisterende fans en ny legeplads fyldt til renden med genkendelige aktiviteter. Det er præcis det de gør også, og hvis du er klar på mere Horizon i pænere klæder, så er det lige det du får serveret.