En gang imellem dukker der et rigtigt fedt spil op i mængden fra de utallige udviklere. Et spil, der er flot, gennemtænkt og har en cool-factor, der sparker så meget røv, at det er et spil man bare MÅ eje. Og en gang imellem er sådan et spil lavet af danskere.
Lejemorderen Hitman kom til verden hos IO Interactive i København, ikke mere end 1000 meter fra hvor jeg sidder lige nu og skriver. En ordentlig satan på ikke mindre end 300 MB, en ganske fornuftig størrelse endda.
Hitman er produktet af flere års hårdt arbejde fra drengene (og pigerne) hos IO Interactive og igennem det sidste stykke tid, har de arbejdet på højtryk, for at gøre spillet færdig inden deadline d.1 december. Vi har spændt fuldt udviklingen af spillet, med flere interviews med folkene bag facaden. Og endelig får vi lov til at nyde frugterne af IO Interactives hårde arbejde. Hitmanden er her!
Jeg er solgt. Fortæl mere...
Historien i Hitman: Codename 47 lægger ud med, at du vågner op på en kold tremmeseng i et fugtigt rum med gummifoer på væggene. En stemme informerer dig på gebrokkent engelsk over det larmende højtaler anlæg, om hvad du skal gøre, for at bryde ud fra dette gudsforladte sted. Den første mission introducerer dig til hvordan du bevæger Hitman, og bruger de forskellige våben. Og herfra udfolder historien sig. Før hver mission får du en briefing fra 'The Agency' med oplysninger omkring dine mål, et detaljeret kort over området og en virtuel indkøbsvogn, hvor du fylder dine lommer med ammunition og håndvåben.
Som lejemorder får du kontrakter over hele verdenen, og det repræsenteres ved ikke mindre end 5 forskellige lokationer, baseret på 3 geografiske områder i spillet, hvor dine opgaver skal udføres. Og noget af det bedste ved Hitman er den alsidighed der er i miljøerne. Når man ser på forskellen fra Hong Kong missionerne til missionerne i Rotterdam, kan man virkelig mærke, at det er en anden del af verden man er kommet til.
Made in Hong Kong, Denmark
De første 4 missioner bringer Mr. 47 til den mere skumle del af Hong Kongs gader. Her bydes der på kinesiske gangstere med pisk i nakken, blodstænkede sushiknive og rå vold, som hovedpersonen står overfor på vej imod sine mål og eventuelle forhindringer, bliver alle skaffet af vejen, uden at vores helt fortrækker en mine. Turen går fra hustage og baggyder til fiskerestauranter og bordeller, men desværre er der ikke tid til sightseeing, når et par triadegoons, ånder en i nakken hele tiden.
Efter indkøbet af et par billige souvenirs i Hong Kong, er det nu tid til at tage en tur i junglen, blandt vilde vildsvin og usoignerede soldater. Hele 3 baner afspilles imellem lianerne i den tunge regnskov, hvor selv den mest erfarne kan fare vild. Det er klart atmosfæren i hele junglen og følelsen af at man ikke aner, hvor man er, der understreger Hitmans styrke i denne del af spillet. Husk kompasset.
Næste mission bringer Hitman til et kursted i Budapest, hvor der skal afholdes en fredskongres. Der er dog alt andet end fredeligt, da hotellet svømmer med politi, gangstere i jakkesæt og en tandlæge med en overdimensioneret røntgen maskine.
2 missioner i havne- og industrikvarteret i Rotterdam er næste kapitel i sagaen om Hitman. Når du så langt, bliver dine anstrengelser belønnet med en animeret stripper. Det er ikke altid et surt arbejde at være lejemorder.
De sidste 2 stop i Hitman vil vi lade være en hemmelighed, da det ville være at forære en del af plottet væk. Men glæd dig!