Hitman

Hitman - Episode 6

Hitmans første sæson er nu afsluttet, og Jonathan har kigget nærmere på det sidste kapitel, der foregår i Hokkaido, Japan.

Da planerne for Hitman først blev offentliggjort, herskede der forvirring og en del skepsis omkring udgivelsesmetoden. Det er forståeligt. Vi har ikke for alvor set en AAA-titel bliver udgivet i episodisk format før, og IO Interactive har også selv indrømmet, at de ikke var godt nok til at kommunikere deres budskab. Men Hitman skulle altså udgives i seks episoder, og nu er sæsonafslutningen så landet, hvor vi møder Agent 47, som er tjekket ind på verdens bedste,, dyreste og mest hemmelige privathospital.

Men inden vi kigger nærmere på episode 6, er det værd at kigge tilbage på hele sæsonen og se på den i sin helhed. Det er svært at sige, hvorvidt udgivelsesmetoden har været en succes, eftersom vi ikke har nogle officielle salgstal, men IOI virker selv til at være ganske tilfredse. De har holdt nøje øje med spillet hele vejen igennem, og været i tæt kontakt med spillerne. Spillets live-element har givet dem mulighed for at justere gameplayet og tilføje nyt indhold løbende. Blandt disse tiltag er det mest interessante de såkaldte illusive targets, som er mål, der dukker op i en af banerne i en begrænset periode. Hvis man enten ikke når at få fat på målet, eller fejler i sit forsøg, så vil de være væk forevigt. Det medfører en helt speciel spiloplevelse, og det er helt klart noget, som udviklere bør eksperimentere mere med. Bedst af alt så er disse tilføjelse uden ekstra omkostninger, hvis man har købt hele pakken.

Hitman
HitmanHitmanHitman

Med dette spil ville IOI gå lidt væk fra den linie, de havde havde lagt i Absolution og vende tilbage til konceptet om en omrejsende lejemorder. Agent 47 er en mand som lever på hoteller og i lufthavne og venter på den næste kontrakt. Denne følelse ønskede udviklerne at bringe i foregrunden i denne omgang, og turisme var et nøgleord i visionen for spillet. Desværre får man ikke helt den fornemmelse, da oplevelsen følelse for fragmenteret. Der er ikke nok bindevæv imellem episoderne og i spillets menuer og generelle interface, til at give denne fornemmelse. En af hovedårsagerne til, at det ikke lykkes til fulde, er at der igennem hele spillet ganske enkelt ikke er nok fokus på Agent 47 og hans liv. Som karakter står han meget i baggrunden i selve historien, og han føles mere som en robot end et menneske. Det er selvfølgelig et bevidst valg, da 47's moral ligger i kontrakten, og han på sin vis skal være et blankt stykke papir for spilleren. Men det er ærgerligt, at han ikke bliver brugt mere, og at det ikke undersøges, igennem plottet, hvem han er som menneske på et dybere plan. IOI fokus var at skabe et galleri af andre karakterer, som er interessante i sig selv, og som kan bruges i mulige fremtidige spil og sæsoner. Det er lykkedes nogenlunde, men alt i alt er det hverken historien eller karaktererne, som står stærkest i dette spil. Det er gameplayet og banedesignet. Alle banerne er store med mange forskellige rum, genveje og niveauer, som ikke bare passer til hovedmissionen, men de fungerer også godt som sandkasser for kontrakter, som man selv kan lave. Ikke alle banerne er interessante, og de eneste baner, som egentlig lever op til ideen om turisme er Sapienza og Marrakech. Her bevæger man sig ikke bare i en eller anden bygning, men i en by; man føler man er en turist i et andet land. Efter tilføjelsen af Hokkaido, den nye episode, står Sapienza stadig som den bedste bane.

I Episode 6 skal Agent 47 have fat i Erich Soders og advokaten Yuki Yamazaki. De befinder sig begge på verdens bedste privathospitalet på Hokkaido i Japan. Dette er et sted, hvor man kan få fikset alt, næsten uanset hvad det måtte være, så længe man bare kan betale for det. Derfor er hospitalet naturligvis også meget hemmeligt og med enorm høj sikkerhed. Her tjekker Agent 47 ind, og skal nu finde sin vej rundt. Netop at finde rundt er fokusset i denne bane mere end i nogle af de andre. Alle, både patienter og personale, er udstyret med en chip i deres tøj, som giver adgang til de områder, som er tilladt for dem at bevæge sig på. Forklædning er altid et vigtigt element i Hitman, men i denne bane er det altså endnu mere vigtigt. Derudover må man ikke have nogle af sine våben eller udstyr med. Dette design valg gør det til en af de mest udfordrende baner i spillet indtilvidere, og man skal have lidt mere tålmodighed og omtanke for at gennemføre den. Sådan virker det ihvertfald til at starte med, men det er faktisk ikke så svært at få ramt på målene, når det kommer til stykket. Det er et generelt problem igennem hele spillet, at fokus ligger på de mange forskellige muligheder, man kan løse missionerne på, at banernes eget narrativ bryder sammen. Man kan gå direkte op til sit mål og skyde dem, eller vælge at tage en kreativ vej, men det gør også, at man som spiller skal tage et aktivt valg om at udfordre sig selv. Man skal være drevet af ønsket om at klare opgaven på en speciel måde. Man bliver aldrig tvunget til det. Det medføre, at banerne desværre i sig selv ikke skaber en spændingskurve og en stærk spilmæssig fortælling - ikke altid ihvertfald. Der burde være indlagt forskellige milepæle og stadier, som blev aktiveret undervejs af forskellige handlinger, som kunne få banerne til at blive en større begivenhed, og få dem til at fortælle en historie. Dette står specielt klart, når man får ramt på et mål. Når en VIP-patient bliver fundet myrdet, burde miljøet ændre sig. Sikkerhedsniveauet burde hæves, og andre mål burde blive advaret, men når først liget er blevet fjernet, så vender livet straks tilbage til det normale, som om intet var hændt. Generelt er miljøets reaktion på ens handlinger, spillets svagest punkt.

Hitman
HitmanHitmanHitman

Når det så er sagt, så er Hokkaido dog en interesant lokation. Hospitalet har mange niveauer og mange muligheder for kreative mord, og dette er noget som spillet generelt gør godt. Hvis man bliver grebet af den leg, som spillet i virkeligheden er, så kan man blive ved med at vende tilbage til det, og forsøge sig med andre kreative løsninger. Der er mange karakterer at møde, og mange detaljer man kan opdage, hvis man giver sig selv tiden til det. Man kan alt fra at lege yogainstruktør til at kirurg og sabotere Soders hjertetransplantation.

Hokkaido er glimrende afslutning på spillet. Historien bliver efterladt åben, som en hver god sæson afslutning på en TV-serie. Hitman føles som en ny start for serien, IOI Interactive skal have ros for deres mod, til at gøre det på denne måde. Efter første episode blev udgivet var konklusion, at dette kunne blive det bedste Hitman spil til dato. Det er det nok ikke helt, men serien har vendt tilbage til de gamle dyder, og det føles som en stor morderisk legeplads, som både kan opleves i sin helhed, men også kan spilles på et mere arkadeagtigt plan, hvor man forsøger at gennemføre forskellige udfordringer og slå rekorder. Hitman-serien har en lys fremtid. Hvis man ikke var med på ideen om episodeformatet, så kan man nu købe det komplette spil, og desuden udkommer diskudgaven i Januar. Vi kan altså forvente, at IOI vil støtte Live-elementet i spillet et godt stykke tid endnu. Og lad os håbe, at en sæson 2 allerede er ved at blive planlagt.

8 / 10
+
Mange niveauer og områder, mest udfordrende bane. Sjove opputunities.