Det var ved sidste års E3, at vi først blev præsenteret for Horizon: Zero Dawn, Guerrilla Games' første titel forude Killzone i næsten et helt årti. Da vi talte med dem ved eventen sidste år såvel som i år, stod det klart, at de gerne ville lave noget helt nyt og anderledes, og det blev ligesom motivationen bag spillet. Horizon: Zero Dawn er en modig og ny retning for studiet, og vi kan nu med sikkerhed sige, efter at have brugt en halv time på at lære mekanikkerne i spillet at kende ved dets set up til E3 2016, at de har gang i noget meget stort.
På nuværende tidspunkt har du højst sandsynligt set E3 gameplay-demoen for Horizon: Zero Dawn, som blev fremtvist ved Sony's pressekonference (hvis ikke, så kan du se den nedenunder). Bag lukkede døre ved E3 fik vi lov til at se, hvad der sker lige før denne bid gameplay går igang. Derfor fik så vi nogle af karakterenes interaktioner og de samtalemuligheder, man havde som Aloy, samt noget af det udstyr, der bliver tilgængeligt, og crafting-systemet. Hvis der var nogen tvivl om, hvorvidt Horizon er et fuldt RPG-spil med alle genrens kerneelementer (for eksempel handelsmænd, dialog forgreninger, crafting, karakterer, der lever deres liv i mindre byer), så blev den tvivl nedlagt nu. Mens dialogmuligederne måske ikke sigter efter noget som ligende for eksempel Mass Effect eller Dragon Age, så er der dog plads til at udforske og opnå større indsigt. Vi kunne ikke se, om der var nogen muligheder for at give Aloy en smule mere personlighed via dialogen, men det virkede dog ikke sådan - i det mindste ikke i de samtaler vi overhørte.
Den landsby, som vi mødte, havde ikke været en af de heldige, og indbyggerne havde nu valgt at sætte sin lid til Guderne fremfor at gå ud og undersøge, hvad der kunne være skyld i korruptionen af maskinerne. Aloy, en udstødt, som på dette tidspunkt i historien har en idé om, hvad der står bag korruptionen (selvom vi ikke fik mere at vide om denne hemmelighed ved E3), vil håndtere problemet, hvor det starter. Hun får til opgave at sikre sig, at en landsby, som ingen har hørt fra i et stykke tid, er okay. Så hun sætter ud for at finde ud af, hvad der er sket, og det er her, demoen, som Sony viste, starter.
I stedet for at lade os spille gennem den mission selv, havde Guerrilla Games forberedt et udklip af spillets store sandkasse og fyldt det med nogle få forskellige metalliske bæster og nogle basale missioner, der kunne hjælpe os med at udforske mekanikkerne. Det fascinerende ved disse robotdyr i Horizon: Zero Dawn (der er også normale dyr, som du kan jage og derved få ressourcer til din crafting), er den måde hvorpå, de kommunikerer med hinanden, og at de alle har en rolle i deres robot-økosystem. Nogle af dem transporterer materialer mellem forskellige områder, og andre fungerer som vagter. De er alle knyttet til hinanden, men hvis du ikke angriber dem, så vil de blot passe sig selv. Du kan bruge nogle af dem som mounts, hvilket er en evne, du låser op i en bestemt level. De bærer alle rundt på brugbare komponenter, som du kan bruge til at opgradere dine våben, som fungerer som valuta i verdenen, og så er det også ud af disse, du laver ammunition.
Der er forskellige typer af materialer, så der er en hårfin balance mellem at skulle nedlægge robotter for at finde disse materialer, og at skulle bruge dem i form af ammunition under kampene. Så hvis du kan snige dig ind på en og nedlægge den uden den store kamp, er det en stor sejr. Rebkasteren er også utrolig nyttig her. Den måde, som den fungerer på, er at den kan holde enhver maskine fast og derved tillade dig at komme tættere på for enten at tæmme bæstet eller levere et stærkt angreb. Men så snart du angriber den, vil rebene løsnes, så mens det kan være nyttigt at bruge for at kontrollere bæsterne, og som en måde hvorpå, du kan give dig selv tiden til at levere et præcist slag, så bliver det ikke alt for magtfuldt.
Gameplayet og kampene i sig selv kører meget glat, uanset om du rider på en af dyrene, gemmer dig i buskene eller tager den mere direkte tilgang. At bruge buen er meget belønnende, mens det var lidt sværere at vænne sig til at kaste med nogle af de granatlignende ting. Livssystemet er designet på en måde, så det straffer hensynsløs opførsel, da det tager et godt stykke tid at gendanne liv under en kamp, samt at du er sårbar imens. Det er klart, at Guerrilla Games ville sikre sig, at man som regel tænker taktisk, og at stealth måske er den oplagte vej at gå.
Efter vi har færdiggjort de simplere opgaver såsom at nedlægge Grazers og Watchers eller at skyde nogle beholdere af Shell-Walkeres, dukkede en Corruptor op. Dette er maskinen, som vi ser i slutningen af E3-demoen, og vi fik altså lov til at se, hvordan denne maskine opførte sig i et åbent område og ikke i et tilrettelagt event som i demoen. Det var lidt af en udfordring, men vi formåede at få bæstet under kontrol takket være en kombination af ild og af at bruge vores mount (en Broadhead) til at bevæge os ind og ud af rækkevidde.
Guerrilla Games har arbejdet på Horizon: Zero Dawn siden 2010, måske ikke i fuld produktion, men det var her, konceptet blev født. Vi finder ud af tidligt næste år, om den lange rejse har været al arbejdet værd, men alle indikationer fortæller os på nuværende tidspunkt, at vi har et fantastisk spil i vente med Aloy.