Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Humanity

Humanity

Tetsuya Mizuguchi har givet os en ny bizar spilpræmis, og Palle har leget med.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Når der kommer et nyt spil fra den legendariske japanske spildesigner Tetsuya Mizuguchi, så lytter jeg efter. Det er manden, som har spil som Rez, Child of Light, Lumines, Tetris Effect og ikke mindst Space Channel 5 på CV'et.

Efter mange år hos Sega, står Tetsuya Mizuguchi står nu bag studiet Enhance og deres fokus siden stiftelsen i 2014 har været at producere nye og fascinerende takes på diverse klassiske puzzlespil. Det er der blandt andet kommet Tetris Effect og Lumines ud af. Samme trend fortsætter med deres nyeste spil Humanity, hvor man kan se tydelige spor af Lemmings. Denne gang har Tetsuya Mizuguchi slået sig sammen med den visionære visuelle designer Yugo Nakamura fra det interaktive designbureau Tha i Tokyo og det er der kommet et meget stilfuld spil ud af.

Menneskeheden er strandet for enden af verden og har mistet formålet med livet. Man vågner en dag op som en hund og man får nu at vide af en mystisk stemme, at man skal guide store flokke af ansigtsløse mennesker mod lyset (banens udgange). Om det er mod deres endeligt, eller tilbage mod håbet og meningen med livet, ved man på det tidspunkt ikke. Guider man dem ikke, falder de ud over kanten - og uden at sige for meget, kan jeg da godt afsløre, at det virker som om at spillet har et ganske interessant underliggende tema.

Dette er en annonce:

Når man starter en bane, så vælter der (for det meste) en uendelig strøm af mennesker ind på banen, og i modsætning til Lemmings, bliver man ikke straffet, hvis de falder ud over kanten og dør. De vender tilbage til flokken og kommer ud gennem indgangen endnu engang får man at vide i starten. Nu er den simple opgave at guide dem mod lyset, ved at placere nogle kommandoer på deres rute, som for eksempel får dem til at dreje, hoppe højt, hoppe langt eller dele sig op i to.

Humanity
HumanityHumanityHumanity

Som i alle gode puzzlespil, så er grundpræmissen simpel og så introduceres der forskellige benspænd efterhånden som man kommer gennem spillet. Det kan for eksempel være, at der er placeret en række kontakter på banen, som skal aktiveres i den rigtige rækkefølge, at man har en begrænset mængde kommandoer man kan give eller at der er en række luftstrømme placeret rundt omkring, som man enten skal undgå eller bruge aktivt. Man støder også på kasser, som skal skubbes på plads for at åbne nye passager, områder hvor man bliver sendt til andre dele af banen og der er baner, hvor man skal placere alle ens kommandoer, inden man lukker flokken af mennesker løs.

Dette er en annonce:

Det er som om, at Humanity skifter stil et par gange undervejs. Det starter ud som et puzzlespil; skub nogle kasser hen på nogle kontakter, for at aktivere et eller andet eller noget lignende. På et tidspunkt møder man The Others, som er en fjendtlig gruppe af mennesker og så ændre spillet sig nærmest til et strategispil, hvor man udstyrer ens flok med enten nærkampsvåben eller skydevåben og skal flankere fjenden og bevæge sig i angrebsformationer, for at være mest effektiv i kampen mod dem. Senere igen, kan man få ens flok til direkte at følge efter hunden og så skifter spillet over til nærmest at være en puzzle-platformer. Humanity udvikler sig hele tiden og det er en fornøjelse at se, hvordan skaberne hele tiden kan udvide og udvikle den simple præmis med at føre en flok af mennesker fra A til B.

Rundt omkring på banen er der placeret enkelte store og gyldne menneskeskikkelser og modsat til flokken af almindelige mennesker, kan de dø. Hvis man får dem med til banens udgang i live (på nogle baner er det påkrævet at de kommer med ud), så åbnes der op for forskellige goodies, som både kan hjælpe en på vej, men også bare sjove gimmicks, som tøj, hatte eller store hoveder til menneskeflokken, eller forskellige features, som for eksempel mulighed for at vælge musik før hver bane. Igen får man lidt fornemmelsen af, at spillet kommenterer lidt på vores samfund; ansigtsløse mennesker der i flok går ud over kanten hvis man ikke guider dem og store gyldne skikkelser, som er mere værd og ikke må dø. Måske overfortolker jeg.

Humanity indeholder en ganske omfattende bane-editor, hvor man kan lave sine egne baner og dele dem med andre spillere over hele verden. Jeg har det en smule stramt med bane-editorer i konsolspil, for de er typisk kluntede og langsomme at bruge med et joypad - og det er også tilfældet her. Humanity kommer dog også til PC, hvor bane-editoren formentlig vil være noget mere tilgængelig. Men er man udstyret med en pæn portion tålmodighed og ikke mindst et kreativt gen, så er det fin mulighed for at lave sine egne baner og lade resten af verden spille dem. Der ligger allerede nu mange baner fra andre spillere og fra udvikler-teamet, så der er potentielt virkelig mange timers spil gemt her, alt efter hvor dedikeret et community spillet i månederne efter udgivelse får.

Endelig skal det også nævnes, at Humanity kan spilles i VR på alle platforme det kommer til. Det virker dog lidt som en påklistret funktion, for spillet er ikke bygget med VR for øje og det tilfører i min optik ikke det store og fungerer mindst lige så godt uden VR. Det er svært at få øje på en god grund til at spille det i VR efter min mening.

Den visuelle side af Humanity er virkelig gennemført - man kan godt se, at der har været nogle skarpe designere med på udviklingen her. Grafikken er i virkeligheden ret simpel, men mange gange er det simple også det smukkeste og det er Humanity et bevis på. Enhance har bygget en virkelig overbevisende "flok engine", for man ser ofte enorme flokke af mennesker bevæge sig sammen og rundt mellem hinanden og flokkene tager nogle gange form af forskellige figurer i spillets hubverden, hvor alle de mennesker man har reddet samles. Der er et eller andet magisk ved at se de her menneske-strømme bevæge sig rundt, hoppe igennem luften i perfekt harmoni eller se dem snuble ud over banernes kant. Menuerne er også simple og stilrene og hele vejen igennem virker spillet meget rent, skarpt og lækkert at se på.

Humanity
HumanityHumanityHumanityHumanity

Humanity er et virkelig lækkert puzzlespil, hvor de små grå kommer godt på arbejde og på samme tid ser det godt ud og det har faktisk en underliggende historie, som mest af alt virker som en kommentar til vores moderne samfund. Det eneste negative jeg har at sige er, at jeg synes VR delen virker underlig påklistret og den er tæt på ligegyldig og så kan det til tider være lidt svært at styre den lille hund rundt på banerne, fordi man let falder ud over kanten på banerne. Der er dog ingen straf for at falde ud over kanten og man respawner med det samme, det er blot et irritationsmoment.

Enhance gør endnu engang hvad Enhance gør bedst; nemlig at tage et velkendt puzzle-koncept og seriøst ryste posen, så der kommer noget helt nyt og friskt ud af det. Humanity er et moderne puzzlespil og det kan helt klart anbefales, hvis du har bare en lille smule trang til denne type spil og nyder at få de små grå sat i arbejde.

Humanity fås til PlayStation 4, PlayStation 5 og PC og har du et PlayStation Plus Extra eller PlayStation Plus Premium abonnement, så er spillet gratis.

HQ
Humanity
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fængende og velfungerende gameplay som udvikler sig hele vejen igennem, smukt og stilrent design, imponerende store flokke af mennesker på skærmen på samme tid, potentielt mange timers spil med brugerskabte baner.
-
VR delen virker påklistret, det er for let at få den lille hund til falde ud over banens kant.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
HumanityScore

Humanity

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Tetsuya Mizuguchi har givet os en ny bizar spilpræmis, og Palle har leget med.



Indlæser mere indhold