Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Impact Winter

Impact Winter

Claus har fået til opgave at overleve i den iskolde ødemark. Nu anmelder han oplevelsen...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Temperaturen er 32 grader under nulpunktet, og jeg kæmper mig igennem en massiv snestorm, som kom ganske uventet. Jeg har ikke opgraderet Ako Light til at advare mig om denne farlige vejrsituation, men om ikke andet har jeg dens radar til at vise mig vejen. Jeg fandt en køler fyldt med vand i nogle ødelagte huse, men jeg mangler stadig at finde mad til mine fire venner, som jeg har forskanset mig i den gamle kirke med. Der er Blane, Maggie, Wendy, Christophe og mig selv, Jacob Solomon, og vi skal overleve i 30 dage, indtil der kommer nogen og redder os.

Sådan er situationen i starten af Mojo Bones' spil, Impact Winter, til PC'en, som foregår i en verden, der er blevet kastet ud i en uendelig vinter, efter en meteor har ramt jorden. Jeg vil kalde spillet for en overlevelsessimulator, og det handler om at man skal holde sig selv og fire andre mennesker i live indtil redningen kommer. Spillet har en redningstimer, som løbende tæller tiden ned, mens man forsøger at overleve permafrosten. Hovedmekanikken ved denne timer går ud på at de ting man gør kan have indflydelse på hvor lang tid der er tilbage. Ens fire medoverlevede har alle særlige opgaver som man kan udføre, og disse hjælper dig med at opgraderet alt, lige fra kirken du befinder dig i, til Ako Light, som kan opnå nye evner, hvilke bliver værdifulde for dig og din gruppe senere. Disse opgaver har normalt også er en historie, og den omhandler for det meste den person der er forbundet med dem, og det er her den ret tynde historie udspiller sig. Hver af dine fire kompagnoner har deres særlige specialiteter, som kan hjælpe dig videre. Blane kan hjælpe dig med at overleve når du er ude og lede efter mad eller værktøjer. Maggie er god til smede, Christophe kan opgradere Ako Light og Wendy kan lave mad og senere medicin til dig og din gruppe. Du er selv Jacob Solomon, det er dig der er lederen, og derfor er det også op til dig at drage ud i vildmarken for at finde de ting gruppen skal bruge for at overleve.

Der er to forskellige spilmekanikker i Impact Winter. Den første af disse udspiller sig inde i kirken, hvor man skal opgradere, hvis man vil, og hvor man skal holde sine medoverlevende i live, da de ikke er så gode til at spise uden din hjælp, og de kan heller ikke finde ud af at holde bålet, som er midt i kirken, i live. Dette er faktisk ret irriterende, for du skal udvælge den mad og drikke som hver af dem bedst kan lide. Dette påvirker de statistikker som de har, nemlig er sult, tørst, lykke og energi. Det er en konstant kamp at sørge for at din gruppe ikke dør af den ene eller anden grund, og det får dem til at virke meget afhængige af dig og ret dumme. Dette kan godt virke frustrerende når man bare vil ud og udforske, som er den anden spilmekanik jeg nævnte. Ovenover kirken er der en spændende og farlig verden at udforske. Der er parkerede biler fyldt med mad og værktøjer, og ruiner som man kan udforske og ressourcer som kan opgradere ting så ens gruppe har en bedre chance til at overleve. Hver eneste lille opdagelse giver erfaringspoint, som så gør at man kan stige i niveau. Når man opnår det, får man valget imellem egenskaber, som din gruppe kan nyde godt af.

Dette er en annonce:
Impact Winter
Impact WinterImpact WinterImpact Winter

Derudover bliver redningstimeren mindre med nogle timer, ligesom den gør hvis man udfører specifikke handlinger, såsom at sprænge specielle biler i luften, eller sætte batterier i radiomaster rundt om i vildmarken. Man kan gøre lige hvad man vil, og denne frihed er fantastisk dragende. Den eneste forhindring er pladsen man har i sit inventar og den mængde strøm som Ako Light er i besiddelse af, for løber robotten tør for strøm, så er man uden dens radar, hvilket gør at man kan finde tilbage til ens opdagelser og kirken. Uden den kan man fare meget vild. Jeg oplevede selv at være faret vild i en snestorm uden Ako Light, hvor jeg løb kortet tyndt for at finde tilbage til kirken. Heldigvis har man et kort, som er lavet før meteoren ramte, og ved hjælp af det fandt jeg endelig tilbage, hvilket var yderst tilfredsstillende. Så spillet handler hele tiden om prioriteringer, skal skal man finde mad eller vand til gruppen, eller skal man opgradere Ako Light, så den kan bore isterninger op af en sø tæt ved og på den måde få vand ved hjælp af Maggies vandrenser? Lige meget hvad man vælger, så har man konstant problemer som skal løses, når man har taget et valg om ens næste skridt. Denne dynamik bevirker en meget fængende stemning, hvor man aldrig keder sig, om man er til simulationsdelen eller til opdagelsesdelen, så har Mojo Bones skabt en smuk og fængende verden.

Man ser spillet fra en isometrisk vinkel, og verdenen er smuk så man nærmest føler kulden i marv og ben i det sneklædte landskab. Bliver man fanget i en snestorm føler man sig lille og udsat, og finder man en hule eller en ødelagt bygning, føler man sig beskyttet og sikker. Disse indendørsmiljøer er smukke og stemningsfulde med flotte lyseffekter, og man føler næsten man er der selv. Karakteranimationerne er dog udetaljerede, men det betyder ikke noget da al dialog foregår i tekstvinduer, som har et animeret billede af den man snakker med. Desværre er der ikke noget stemmeskuespil, men det gør ikke så meget, da der ikke er ret meget dialog, men lyden er også værd at nævne.

Dette er en annonce:

Impact Winter, har en glimrende lydside, og når stormen hviner om ørene på Jacob, så føler man næsten kulden. Der er dog ikke mange lydeffekter, udover lyder af ens trampen i den dybe sne. Musikken er til gengæld ekstremt stemningsfuld, og den får både vildmarken, men også indendørsmiljøerne, til at virke mysteriøse og afskrækkende. Musikken er en blanding af et ensomt klaver eller en også er det elektroniske toner som nærmest fortæller en historie i sig selv. Jeg kunne blive ved med at rose spillet, desværre har det også nogle meget irriterende problemer.

Impact WinterImpact Winter

Da jeg første gang startede spillet op, var lyder meget høj, så jeg gik ind og forsøgte at skrue ned for lyden i spillets menu. Desværre registrerede spillet ikke mine ændringer og lyden forblev på det niveau, som det startede med. Dette var uden tvivl et varsel om at Impact Winter, har nogle ganske store fejl. I hovedmenuen, kan man se at det faktisk er en beta version, som jeg spillede, og jeg ved ikke, om det er fordi det var en anmelderversion af spillet, jeg har sat med. Jeg rendte ind i ret mange frustrerende fejl, som blandt andet gjorde, at jeg måtte genstarte kampagnen ca. 8 timer inde i spillet. Jacob sætter sig nemlig fast i alting og det er super irriterende da det er nærmest umuligt at få ham fri igen. Nogle quests fungerede ikke og nogle gange, kunne man ikke snakke med de mennesker, man møder ude i den frosne ødemark. Og så er der kontrollen, som ikke virker med mus og keyboard. Jeg prøvede, men måtte sande, at spillet kun kunne styres med kontrolleren, hvilket er synd for isometrisk kan sagtens virke med mus og keyboard.

Jeg tænker, at spillet kunne have haft godt af et par måneders udvikling mere, men måske bliver dette patchet væk, inden spillet udkommer officielt. Disse fejl har ødelagt oplevelsen en smule for mig, men det er lige før det ikke gør noget når alt kommer til alt.

Impact Winter, er et glimrende lille spil, som fangede mit hjerte. Jeg nød den store verden og stemningen, men der var nogle tekniske problemer, som plettede oplevelsen.

HQ
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Stemningsfyldt verden, glimrende musik, fængende gameplay størstedelen af tiden.
-
Mange irriterende fejl, dum AI, keyboard og mus fungerer ikke.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Impact WinterScore

Impact Winter

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Claus har fået til opgave at overleve i den iskolde ødemark. Nu anmelder han oplevelsen...



Indlæser mere indhold