Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Impossible Creatures

Impossible Creatures

Nærmest ud af ingenting kom Relic Software i 1999 buldrede ind på softwarescenen. Deres bidrag til markedet var det fremragende Homeworld.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Nærmest ud af ingenting kom Relic Software i 1999 buldrede ind på softwarescenen. Deres bidrag til markedet var det fremragende Homeworld. Et real-time-strategy spil (RTS), der udfoldede sig i blændende fuld 3d gennem en mindeværdig historie i rummets tavshed. Efter succesen har teamet valgt atter at kaste sig over RTS-genren. Tre års produktionstid er passeret, og nu er produktet endelig klar til frigivelse. Tiden er spolet tilbage, landjorden føles fast under fødderne, og dybt underfundige væsner brøler mod himlen - gør sig klar til kamp.

HQ

Ufattelige deformiteter
Året er 1937. Du træder ned i skoene på Rex Chance. Jagten på din længe savnede far, har ført dig til en lille sydamerikansk øgruppe. Et brev - nærmest fra hinsides - startede det hele. Brevet fra din far - som du troede død i alle disse år. Du befinder dig nu i en stor tom bygning. Stedet er fyldt med montrer, det lader til, at videnskabelige eksperimenter er blevet foretaget her. Pludselig står du ansigt til ansigt med ufattelige deformiteter. Dyr der tilsyneladende er sammensmeltet i en herlig symbiose. Lykken står dig bi - du bliver reddet i sidste øjeblik. Nu må du og din redningskvinde - Lucy Willing - finde ud af, hvad pokker der foregår.

Verden med autentisk præg
Historien udfolder sig i en form for pseudo sci-fi verden. Det virker, som noget der kunne være udsprunget fra Jules Vernes’ fantasi. Selv om vi befinder os i starten af det 20. århundrede, så er videnskaben relativt langt fremme. Dette samtidig med at maskinel forarbejdning kræver kæmpe lagre af kul. Din base - kotyme for RTS - er eksempelvis et lokomotiv med rotorer fastspændt. Den svæver gennem landskabet på en kombination af kul og brændstof. Det hele har et originalt og autentisk præg, der gavner den overordnede historie.

Sigma - det hemmelige våben
Kernen i Impossible Creatures er en velfortalt kampagne. Denne fører dig fra ø til ø på jagt efter din - igen - forsvundne fader. Undervejs kommer du til at møde lokale stammer, gennemførte onde fætre og et hav af dyrekreationer. Din fader arbejdede nemlig med et system kaldet Sigma. Dette kan benyttes til at krydse forskellige dyrearter efter forgodtbefindende. Herved kan du eksempelvis krydse en skorpion med en bjørn. Hvorefter du pludselig står med et bomstærkt væsen med en uhyre giftig brod. Opfindelsen er naturligvis banebrydende, og det er da også dette, der har bragt hovedbagmanden Upton Julius til øen. Sigma er et våben i hans hænder, og han spytter nu uanede mængder kreaturer ud på øerne.

Spionage og genetiske prøver
Din opgave er nu, at vende Sigma mod Upton. Dette gøres på nærmest gammelkendt facon. Basen landes på en given ø. Herefter sendes arbejdere ud for at hente de to råstoffer - kul og el. Rex står for at indsamle genetiske prøver fra dyr - hvilket kan benyttes til at kreere nye arter. Endelig så er Lucy ansvarlig for industrispionage - hvormed I kan bygge nye bygninger. Alt dette er rimeligt standard - men godt underbygget af den vel fortalte historie. Det som burde adskille Impossible Creatures er henholdsvis creature-, water- og airchambers. Her foregår nemlig bearbejdningen af de indsamlede prøver. Når du vælger en af disse, så stopper tiden, og du sidder nu i et beskyttet værksted. Her kan du more dig med at krydse de forskellige dyrearter. Der er omkring 50 dyrearter, og du skal hver gang krydse to dyrearter efter eget valg.

Dette er en annonce:

Dyr mødes, og sød musik opstår
Hvert dyr er opdelt i fem områder. Nemlig hoved, forparti, midterparti, bagparti og hale. Når dyrene krydses, kan du selv vælge hvilke af de forskellige dele af dyrene, der skal indgå. Lidt simpel matematik afslører, at der virkeligt er noget at tage fat på. Både de originale dyr som slutprodukterne, har en række forskellige karakterer. Disse er forskellige variationer af dyrenes angrebs og forsvaregenskaber. Dertil så har mange af dyrene, nogle særegne egenskaber de kan tilføre. Hummere kan regenerere energi, bjergløver kan springe og lemminger kan grave. Ved at ændre på sammensætningen af dyrene, modificerer du det endelige resultat. Dette afspejles via pædagogiske plusser og minusser ud for dyrets egenskaber. Modifikationerne er dog ikke uden pris, da du forbruger el og kul, når du producerer dyrene, skal du være opmærksom på prisen for en given dyreart. Selvsagt så stiger prisen, jo bedre det endelige resultat er.

Ikke gennemført nok
Umiddelbart lyder det jo meget godt, og man får da også hurtigt timer til at gå med, at producere de helt rigtige væsner. Desværre er effekten ikke videre gennemført. Problemet ligger mest af alt i, at du sjældent mangler ressourcer. Råstofferne vælter ind uden meget indblanding fra din side. Dette resulterer i, at der ikke er meget ide at bygge mindre modstandsdygtige dyr. Du finder altså hurtigt nogle favoritter, som du blot vælter ud i stor stil. Produktionen foregår nemlig også lynhurtigt, så det bliver snart blot et spørgsmål om kvantitet frem for kvalitet. Dette udbygges yderligere af kampsystemet. Her er absolut ingen form for strategi, men blot en uigennemskuelig masse af kød og blod der vælter mod hinanden på slagmarken. Kampene er overstået på ingen tid. Enten så havde du største og stærkeste hær. Ellers er det bare, at materialisere endnu en flok håbefulde ofre, og sende dem i kløerne på fjenden.

Et oversvømmet marked
Det er ærgerligt eftersom genereringen af væsnerne er meget morsom. Man mærker bare ikke meget til det under kampene. Flere af dyrene har ellers specielle færdigheder, men det hele er overstået så hurtigt, at man ingen reel mulighed har for at påvirke udfaldet. Det efterlader én med et spil, der dybest set minder meget om RTS titler som Command & Conquer deslignende. Med titler såsom Warcraft III og Age of Mythology på markedet, så er der ikke meget nyt at komme efter her. Det skal dog siges, at historien er godt fortalt, og man sagtens kan få mange gode timer til at forløbe. Jeg kan bare ikke lade være med, at sidde og være en smule skuffet over det endelige resultat.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Godt jazzagtigt svingende soundtrack. Fængende. Sjovt at kreere sine egne misfostre. Spændende afvekslende historie. Velfungerende 3D grafik.
-
Byder ikke på den store afveksling. Onlinedelen lagger meget. Mister hurtigt nyhedsværdien.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Impossible CreaturesScore

Impossible Creatures

ANMELDELSE. Skrevet af Alan Vittarp Rasmussen

Nærmest ud af ingenting kom Relic Software i 1999 buldrede ind på softwarescenen. Deres bidrag til markedet var det fremragende Homeworld.

Impossible Creatures site åbner døren

Impossible Creatures site åbner døren

NYHED. Skrevet af Thomas Tanggaard

Relic og Microsoft har slået døren op til sitet for det kommende og meget usædvanlige strategispil Impossible Creatures. Og den er du absolut nødt til at kigge nærmere på - og dette gøres indenfor.

Impossible Creatures i år 2003

Impossible Creatures i år 2003

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Microsoft Game Studios har netop annonceret at deres særprægede PC spil Impossible Creatures, der under udvikling hos Relic er på gaden i år 2003. Firmaet har tidligere stået bag HomeWorld.



Indlæser mere indhold