Vi har fået et indblik i "Indiana Jones and the Great Circle" ud over ONL, og det ser ud til, at denne blockbuster fra 2024 virkelig tiltrækker opmærksomhed.
MachineGames ser ud til at have ramt plet med deres kommende eventyr, der både forsøger at imødekomme fans af popcorn-action og dem, der leder efter gåder og opdagelser.
Den eksklusive præsentation af "Indiana Jones and the Great Circle", som vi deltog i forleden, var værd at vente på, selv med en halv times forsinkelse. Mens vi ventede, og lobbyen var fyldt med Indy-entusiaster fra hele verden, benyttede jeg lejligheden til at underholde med en historie om, hvordan min onkel, Benjamín Fernández, der havde arbejdet på film som "Alien" og "Gladiator", foreslog Steven Spielberg at bruge statuer af måger med limede fjer i baggrunden af den legendariske Charlamagne-scene. Dette skulle skabe illusionen af bevægelse, da det var umuligt at få de rigtige fugle til at sidde stille, selv når de blev lokket med fisk.
Anekdoter til side, det vigtigste var, at det, vi så og lærte om spillet, gik langt ud over den gameplay-del, der lige var blevet vist få minutter før på Gamescoms Opening Night Live. Vi så faktisk Indy infiltrere den store sfinks i Giza senere i spillet. Herefter talte studiets chef, Jerk Gustafsson, og kreativ direktør, Axel Torvenius, med os i yderligere tyve minutter, live fra deres kontorer i Uppsala.
Som du har set i dag, fokuserede Xbox Games Showcase på spillets narrative styrker i en filmlignende cutscene fra Himalaya, mens Gamescom-visningen handlede om rent, direkte gameplay. Da spillet udkommer om et par måneder på XXXXX, var det ved at være tid til, at vi selv kunne prøve det, men indtil videre må vi nøjes med det, vi har set, hvilket ser meget lovende ud.
"Spillet handler i dag om gameplayet; hvordan det er at spille som Indy og opleve hans eventyr," introducerede instruktørerne. Se videoen nedenfor, hvis du ikke allerede har gjort det, for at få en bedre referenceramme. Tænk på det som en blanding af øjeblikke, der viser, hvad du kan gøre i eventyret med de forskellige værktøjer, du har til rådighed.
MachineGames er meget stolte af piskemekanikken, og det er let at se hvorfor, efter at have set de udvidede optagelser. Pisken er ikke kun praktisk til hurtigt at afvæbne fjender, som det er tydeligt vist i traileren. I gameplay-demoen så vi Indy bruge pisken (ved at trykke på RB) til at aktivere mekanismer i gåder, men også mere dynamisk som et værktøj til platforming. Kameraet skifter fra førstepersonsperspektiv til tredjeperson under klatring, hvilket giver et bedre overblik over omgivelserne, og pisken kan bruges til at svinge sig mellem afsatser, afsløre skjulte greb eller klatre op og ned ad vægge som en professionel bjergbestiger.
Apropos gåder, så kunne jeg godt lide studiets tilgang her. Ud fra de få, vi så (lidt flere end dem, der blev vist i sfinks-scenen), så det ud til, at de ikke stopper ved de ligefremme, næsten automatisk løselige gåder, vi kender fra spil som "Uncharted" eller de seneste "Tomb Raider"-spil (i hvert fald hvis man ser bort fra gravene). De gav mig faktisk en mere Zelda-agtig fornemmelse, hvilket jeg kun kan bifalde, da eventyrspil for mig også handler om at være dygtig til at løse mysterier. Instruktørerne bekræftede senere dette over for os og nævnte, at de også var inspireret af peg-og-klik-klassikere. De bekræftede, at der vil være udfordringer af mange typer, nogle af dem betydeligt sværere.
Men ligesom i Lara Crofts grave er nogle af dem valgfrie. Selvom spillet er tænkt som en lineær, filmisk, historiedrevet oplevelse, vil der være flere åbne områder, der giver plads til side-missioner og hemmeligheder, hvilket jeg også hilser velkommen, da udforskning også forstærker den eventyrlige følelse. Og hvordan kunne det være et Indiana Jones-eventyr uden vores helt i forskellige forklædninger? I stil med "Hitman" vil der være sektioner, hvor du skal nedlægge fjender (hvor det er bedre at bruge stealth og skjule lig) og derefter tage deres tøj og forklæde dig, måske som præst eller udgravningsarbejder, for at få fat i en bestemt nøgle fra et VIP-nazisttelt.
Lyder det eventyrligt nok? Jeg lagde også mærke til to andre elementer, som er blevet håndteret med omhu "for at få dig til at føle dig som verdens største arkæolog." Det ene er Gina Lombardis kamera, som den undersøgende journalist, der fungerer som ledsager for Indy, låner ham på et tidspunkt i spillet. Tillad mig endnu en Zelda-reference, da det på en måde føles som Sheikah Slate, hvor Indy tager billeder af steder og genstande af interesse, som derefter registreres eller giver nye spor til dit aktuelle mål. Disse handlinger, ligesom at finde genstande rundt omkring eller løse andre mysterier, giver dig Adventure Points, som kan bruges til at låse op for særlige evner, der udvider dine færdigheder og samtidig tilpasser din spillestil. Et eksempel på sådanne opgraderinger, hvor der vil være "dusinvis," er "True Grit," som giver Indy et ekstra liv, der gør det muligt for ham at komme tilbage efter et fatalt slag.
Det andet element er dagbogen, som selvfølgelig registrerer alt, hvad du finder, og som fyldes op undervejs, men som gør det på en smuk, håndholdt førstepersonsmåde, som virker fuld af spilfølelse, den samme følelse man får, når man undersøger dokumenter i første person.
Vi tager god gunplay for givet, både med Indys revolver og andre våben, da vi taler om MachineGames, men vi så også Indy vælge andre våben og værktøjer som en trefork (der kan bruges som både våben og til at løse gåder) og et glimt af nærkampen. Det er altid en udfordring i førstepersonsperspektiv, og denne gang skal vi se, hvordan det går, når du er midt i en kamp og beslutter at bruge nærkamp, fordi din pistol og pisk dækker dig på afstand.
Selvom jeg gerne ville fortælle, hvordan det føles at spille dette spil på nuværende tidspunkt, og med udgivelsen lige om hjørnet, satte jeg pris på den udvidede indsigt og kan ikke undgå at blive begejstret. Jeg ser frem til at besøge Vatikanet i 1930'erne, Sunsparker-kammeret i templet i Sukhothai. Jeg er fascineret af puslespilsdesignet, de større sektioner (dette bliver det største og længste spil fra det svenske studie hidtil) og historien efter "Raiders of the Lost Ark." Hvad er hemmeligheden bag Den Store Cirkel? Hvad er sket med Ginas forsvundne søster? Hvad er Emerick Voss' sande intentioner som en del af Førerens store sammensværgelse? Med manglen på AAA-filmiske blockbusters i 2024 kan jeg ikke vente med at spille og gennemføre dette. Microsofts X kan faktisk være et godt bud denne gang.