Jeg har arbejdet for Gamereactor i 14 år, og jeg indrømmer gerne, at jeg ikke har oplevet noget der bare ligner Square Enix's præsentation af Final Fantasy XV ved det nylige Uncovered event. Det slår hele E3-konference med lethed, og viser ganske tydeligt hvor vigtigt dette spil er for udvikleren, og hvor sikre de er på, at de har fat i noget ganske specielt.
Jeg befinder mig i Los Angeles, og har netop været vidne til det mere end en time lange event, som blev igangsat af Final Fantasy-faderen Hironobu Sakaguchi, og sluttede med min kæbe raslende imellem mine knæ af bare ærefrygt over alt det indhold der blev vist på relativt kort tid. Denne strategi er blevet brugt før, men aldrig på sådan en sindsyg måde, og med så mange sjove overraskelser.
Det hele startede med en præsentation af demo, der kaldes Final Fantasy XV: Platinum. Det er en demo der er designet til publikummet, der ikke har stiftet bekendtskab med Final Fantasy tidligere. At have tallet 15 bag på sit spil kan nemlig skræmme nogle kunder væk, og vi ved af erfaring, at mange er ganske reserverede, når det kommer til at købe nye kapitler i spilserier, hvor de endnu ikke har spillet fra starten af. På dette punkt synes jeg at Square Enix er ret konsekvente i deres strategi, da denne demo er en ret simpel sekvens, i forhold til den tidligere demo, Episode Duscae.
Her dykker vi ned i en af Noctis' drømme i en sekvens, der lader til at være inspireret af Alice in Wonderland, hvor man skal følge en mærkværdig kanin. En ung Noctis der kun kan falde tilbage på et legetøjssværd og en plastikhammer som våben jagter denne kanin, og slås mod nogle skurke på vejen. Pointen med demoen er et give en hurtig introduktion til spillets diverse systemer, men også at vise hvordan eventyret påvirkes af tidspunktet på dagen og vejret.
Rundt omkring i verdenen er der nemlig knapper man kan hoppe på, som skifter vejret fra solskin til tung regn, og viser hvordan lyssætningen ændre sig henover dagen. Dette var en af de mest imponerende øjeblikke, at kunne se lyset falme langsomt imens man spoler tiden fremad. Det kan lynhurtigt bevæge sig fra smukt solskin til bælgragende mørke.
Selvom demoen er ret kort, giver den spilleren muligheden for at prøve kræfter med en række elementer, som bliver en integreret del af det endelig spil. Dette inkluderer køremekanikker, skydevåben, angrebskombinationer med forskellige våben, samleobjekter og boss-kampe. Derudover indeholder demoen også et kig på nogle af de episke fjender, som du kommer til at møde i Final Fantasy XV, nemlig den store Leviathan samt TitanTo. Det er bedst hvis du selv downloader demoen, og ser disse giganter med egne øjne.
Efter demoen var det tid til den store pressekonference. Jeg vidste allerede godt, at dette var en større begivenhed, hvor man kunne købe billetter, og at Gamereactor også ville følge det live fra studiet. Jeg anede dog ikke at det ville blive så stort. Square Enix havde nemlig lejet hele Shrine Auditorium i Los Angeles, og fans fra hele verden havde købt billetter, så der var lange køer.
Jeg var ikke selv super tilfreds med Final Fantasy XV oven på Duscae-dempen sidste år, fordi jeg følte at spillet bevægede sig for langt væk det Final Fantasy jeg havde elsket i mange år. Serien kan tage meget af æren for, at jeg studerede japansk i årevis. Derfor var det ret befriende at se faderen selv, Hironobu Sakaguchi, ved beghivenheden. At have skaberen af serien til stede føltes ganske trygt, og han gav en vidunderlig tale hvor han forklarede, at Final Fantasy har været som at se en barn vokse op, og ligesom en god forældre bør, undrede han sig nogen gange over, hvad hans barn egentlig lavede. Det er et tegn på, at Square Enix har hørt kritikken fra fans, og har taget den til sig.
Internet-berømthederne Greg Miller og Tim Gettys var aftenens værter, og de var ret så højlydte, men havde dog manerer, og det lykkedes dem at fastholde et højt humør i salen gennem hele udsendelsen. Arrangementet indeholdte 14 store afsløringer, hvor udgivelsesdatoen dog lækkede lidt forinden. Det er selvfølgelig en smule trist, men lækagen blev addresseret på en sjov måde.
Af de 14 forskellige afsløringer, var størstedelen af dem trailere, som du selvfølgelig kan se her på Gamereactor. Det blev dog hurtig gjort klart, at Square Enix har store planer for spillet. Den første afsløring der cementerede dette faktum, kom i form af en ny Anime-serie i fem dele, hvor den første kan ses på Gamereactor lige nu.
Serien hedder Brotherhood, og uddyber begivenhederne der leder op til historien i Final Fantasy XV. Den introducerer karaktererne, og gør dem genkendelige til spillets start. Jeg har endnu ikke set den første del, men skal jeg bedømme hvad der blev fremvist, ligner det en smuk og velproduceret serie. At lade et spil udkomme samtidig med en tegneserie er ikke nyt, men at gøre det på sådan en storstilet måde knuser alle forventninger. Derudover er det ganske smart at udgive det første kapitel på samme dag som selve afsløringen.
I samme dur kommer den måske største afsløring af dem alle, nemlig Kingsglaive, en computer-animeret spillefilm der ser vidunderlig ud. Blandt stemmeskuespillerne finder vi Lena Heady (Game of Thrones) i rollen som Lune, og hun kom også på scenen, for tale om hvordan det føles bedre at spille en mere sympatisk karakter sammenlignet med Game of Thrones. Selv Sean Bean er involveret som King Regis, mens Aaron Pail spiller hovedkarakteren Nyx. Instruktøren er Takeshi Nozue, og filmen udkommer digitalt før spillets udgivelse.
Derudover præsenterede Square Enix også minispillet Justice Monsters Five. Et sæt minispil af den slags der er blevet så almindeligt i rollespilsgenren, men som dog udkommer på smartphones før Final Fantasy XV. Det ligner en krydsning imellem klassisk 2D Final Fantasy og pinball, og hvis det viser sig at være underholdende, vil det være en god måde at hype spillet på.
Vi fik samtidig også afsløringen af Florence + the Machine, der leverer temasangen til spillet (et cover af Stand by Me), plus annonceringen af spillets Collector's Editions. Alle disse afsløringer gjorde hele begivenheden til en fejring af alt det vi elsker ved Final Fantasy.
Oven på det jeg har spillet af den nye demo, samt de nye trailers der blev vist frem under begivenheden, er jeg meget mere positivt stemt end før. Det er stadig svært at falde for det lidt for smarte boyband af en karakterskare, men spillet føles fantastisk at spille, og boss-kampene er ganske storslåede. Derudover er verdenen fortryllende smuk, og giver ny mening til ordet "episk". Final Fantasy XV er gået hen og er blevet rigtig spændende, og en titel jeg ser meget frem til.