Seattle ånder fred. Regnen pisker ned fra en sortgrå himmel, og gaderne er næsten tomme. Midt i uvejret står Seattle Space Needle som en gigantisk silhuet i mørket, og vogter over byens beboere. Pludselig høres en skarp lyd, der springer hen over bylandskabet, og de regnvåde gader oplyses pludseligt af lyserødt neonlys. Hun løber med neonlyset rundt i gaderne, og besejrer alle forhindringer på sin vej. Som et lyn pisker hun op på tagene, og springer bekymringsfrit ud i natten. Fetch forsvinder som et neonlyn imellem regnens tykke stråler, og efterlader kun et lyserødt glimt i himlen.
Kan du huske Infamous: Festival of Blood? Den enkeltstående tilføjelse til Infamous 2, der lagde et finurligt vampyr-spin på serien, og tilbød et stykke af New Marais, for kun en fraktion af spillets fulde pris? Nu skal Infamous: Second Son have samme tur med First Light, endnu en enkeltstående tilføjelse til Infamous-universet, som tager udgangspunkt i karakteren Fetch. Fetch, den neon-udøvende gadepige, var nemlig en af de mest interessante karakterer i Second Son, men samtidig efterlod hendes baghistorie en masse spændende spørgsmålstegn ved hendes dystre fortid. Netop disse spørgsmål skal besvares i First Light, og tilføjelsen vil samtidig udforske skurken Augustines mutantfængsel Curdun Cay.
Først og fremmest er First Light, som nævnt tidligere, en enkeltstående tilføjelse til Infamous: Second Son, på samme måde som Festival of Blood var til Infamous 2. Du behøver ikke Second Son for at spille, og for 100 kroner kan du som Fetch hærge rundt i en mindre del af Seattle og udføre specielle neon-orienterede opgaver. Med andre ord er det solide gameplay, som serien er blevet så kendt for, intakt, og spilopsætningen ligner til dels Second Son.
Du gennemfører historiemissioner, samler Lumens (First Lights version af blast shards), så du kan opgradere dine kræfter, ødelægger politidroner og laver ekspressiv og provokerende graffiti. Ingen af disse aktiviteter vil forekomme fremmede for spillere, der er bekendt med serien, og følger i det hele taget en meget forudsigelig tråd. Tro dog ikke, at First Light mister sin underholdningsværdi, bare fordi opsætningen er ganske genkendelig. For selvom Second Son-fans allerede har stiftet bekendtskab med neon-kraften gennem Delsin, har Fetch også en række unikke neon-evner, der bygger på det stærke fundament, som hovedspillet introducerede. Først og fremmest er den vidunderlige lysløbe-evne blevet kraftigt opgraderet til både at inkludere et storslået hop og mulighed for at presse farten yderligere. Derudover er der sket en drastisk justering af både neon-superangrebet og nærkampsmekanikkerne, så begge dele føles mere brutale og kraftfulde. Alt i alt gør disse ændringer, både små og store, at First Light akkurat distancerer sig nok fra Second Son-udgaven af neon-kraften. Men desværre kan First Light ikke undgå at fremstå en smule for familiært for Second Son-veteraner, trods polerede, velfungerende og relativt nye mekanikker. Seattle er vidunderlig, men enhver afkrog og sidegade er allerede udforsket, evnerne er spændende, men Delsin har allerede hoppet rundt som et neonlyn, at samle Lumens er vanedannende, men de hundredvis af blast shards i Second Son var nok, ja, listen kan blive ved og ved, og konklusionen er den samme.
Men endnu et kapitel i Seattle er kun en brøkdel af den samlede pakke, First Light giver dig. Udover Fetch's historie og det traditionelle sandkasse-gameplay, tilføjer First Light nemlig en såkaldt challenge-mode. Ideen er, at mens Fetch er fanget i conduit-fængslet Curdun Cay under Brooke Augustines hårde cementnæve, bliver hun udsat for en række prøvelser, der har til formål at skærpe hendes neon-evner. Disse challenges finder sted i gigantiske baner, både i bredde, men så sandelig også i højde, og her får du point baseret på hurtighed, træfsikkerhed og hvor hurtigt du kan redde en række gidsler. Denne tilføjelse er First Lights stærkeste kort og er samtidig en kærkommen ændring fra Second Son. Udover bare at tilbyde taktisk krævende arenaer, kan denne challenge-mode samtidig sætte dig op imod dine venner ved at lade dig sammenligne dine resultater med dem på din PSN-venneliste, og dette giver denne, ellers forholdsvis korte pakke, en enorm levetid.
Et af de mest omdiskuterede aspekter af Infamous: Second Son var spillets historie, og hovedkarakteren Delsins til tider legesyge syn på sine egne kræfter. Hvis du er en af dem, der synes, at seriøsiteten fra de tidligere Infamous-titler manglede her, vil du klart foretrække First Lights beskidte, brutale og sørgelige tone. Fetchs historie er nemlig mørkere og tager udgangspunkt i stofmisbrug, død, magtliderlighed og bedrageri. Den lidt klichéprægede dialog er stadigvæk til stede, om man så kan lide den eller ej, men samlet set tager First Light sig selv mere seriøst, og dette gør historien mere involverende og dyb. Denne indlevelse styrkes kun af First Lights vidunderlige grafik, hvor der, ligesom Second Son, er brugt motion capture-teknologi på samtlige skuespillere. Grafikken er nærværende, livagtig og vanvittig skarp og giver karakteren yderligere dybde og kompleksitet.
Infamous: First Light er en svær nød at knække. På den ene side føles gensynet med Seattle og de dertilhørende neon-kræfter en smule ensformigt, og Infamous' mission- og sandkasseopsætning, begynder langsomt at vise sin alder. På den anden side ændrer dette ikke på det uomtvistelige faktum, at First Light er forbandet god underholdning for pengene, og stadig har den historiemæssige og tekniske snilde til at tryllebinde spilleren med en god og kraftfuld historie. Ja, tilføjelsens hovedattraktion er uden tvivl den nye challenge-mode, der giver et kærkomment skud arkade-energi og sørger for at skærpe dine conduit-evner, og det er, sammen med historiens brutalitet, pakkens højdepunkt.