Dansk
Gamereactor
previews
Iron Storm

Ironstorm

Østtyskland, marts 1964. Den store krig har nu raseret i 50 år. Alt hvad du nogensinde har kendt til, er krig og ødelæggelse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Østtyskland, marts 1964. Den store krig har nu raseret i 50 år. Alt hvad du nogensinde har kendt til, er krig og ødelæggelse. En tilværelse i en skyttegrav, omkranset af hvinende granater og fjerne skrig. Pludselige ændringer i begivenhederne gør, at du står med muligheden for at stoppe denne galskab. Du står med muligheden for at skabe salig fred. Sådan er udgangspunktet for Ironstorm.

HQ

Anderledes historiebøger

Baggrunden er at første verdenskrig aldrig endte. I stedet er verden fanget i en gotisk krigsknude - tilsyneladende dømt til en evighed i destruktionens tegn. Det viser sig dog, at der er udspekulerede bagmænd der står bag. De forskellige hære er nemlig børsnoterede, og ved at holde krigen kørende, så kan disse bagmænd tjene uanede summer af penge. Samtidig så har en selvbestaltet baron med galoperende storhedsvanvid en drøm om, at skabe en uafhængig Mongolsk stat. Baronen har oven i købet udviklet et dommedagsvåben, som kan opfylde hans drøm. Med disse ting i baghovedet, så venter der noget af en mission for vores helt den vestlige officer Wizel.

Ironstorm er endnu en FPS (First-Person-Shooter), der denne gang tager sit udgangspunkt i et alternativt historisk scenarie. Spillet søger at kombinere elementer fra første verdenskrig - såsom skyttegrave, pigtråd og gasangreb - med elementer fra den moderne verden - såsom automatiske våben, tanks og helikoptere. Resultatet virker faktisk ikke så dårligt, og verdenen man bevæger sig i fremstår troværdigt.

Venners død på samvittigheden

Dette er en annonce:

Efter at have fået din første briefing, er det tid til at lære styringen bedre at kende. Dette gøres ved at gå rundt i dit hovedkvarter, og sørge for at opsamle forråd til din mission. Styringen foregår intuitivt, da det er den gængse krydsning af keyboard og mus. Jeg havde dog lidt problemer med, at finde ud af, hvad formålet var med min tur, og brugte det første lange stykke tid med, at løbe formålsløst rundt. Det endte med, at jeg begyndte at skyde på mine kammerater i frustration. Dette resulterede blot i, at de drog deres våben, og stod og gloede mod luften. De kunne åbenbart ikke gennemskue, at det var deres kammerat, der beskød dem, og det kostede dem deres liv. Efter at have løbet rundt noget mere, kom jeg tilbage til et område jeg havde været før. Denne gang åbnede der sig her en port, og jeg blev sluppet løs på slagmarken. Der var heldigvis ingen der stillede spørgsmålstegn ved, at jeg lige havde onduleret et dusin af mine allierede.

Luften er tyk af krig

På den anden side mødes jeg af kæmpende soldater. De leder mig rundt i området, og jeg hjælper dem ved, at fjerne et par modstandere i en maskingeværsrede. Våbnene er en herlig blanding af sabler, rifler, automatvåben og snipervåben. Det viser sig hurtigt, at det er essentielt at snige sig frem, og være uhyre varsom over for miner, granater og gas. Lyden er med til at akkompagnere mit fremstød og varsko mig om fare. Luften er tyk af krig, og soldater farer omkring mig. Efter at have fået et lidt bedre overblik, bevæger jeg mig frem via et vidtforgrenet net af skyttegrave. Jeg skal finde en nedlagt kirke.

Grafisk set er Ironstorm på nuværende tidspunkt ganske imponerende. Der er benyttet nogle meget detaljerede teksturer til at sammenstykke dine omgivelser. Ligesom der er benyttet et relativt højt antal polygoner, til at hive meningsfulde udtryk ud af de figurer, som krydser din vej. Du kan gnidningsfrit vælge mellem første og tredje persons perspektiv. Begge er vel udført, og de har hver deres force, alt efter hvilken type opgave du skal løse. Farvepaletten er vel valgt, men man kan selvfølgelig indvende, at et krigshærget mudderland er en taknemmelig opgave. Det skal dog siges, at det er lykkedes grafikerne, at skabe en god illusion af scenariet. Lyden spiller som sagt en meget vigtig rolle, og er generelt godt udført. Dog føler jeg, at lyden fra våbnene mangler et skud testosteron - da de virker noget kønsløse. Det er vigtigt, at man føler den kraft som ens våben har, og det ikke blot lyder som et propgevær. Derimod er der anderledes kapacitet i de andre krigslyde. Har du et ordentlig lydkort og tilsvarende højtalere, så vil du finde dig indhyllet i krigslyde. Helikopteres rotorer svirrer over hovedet på dig, mens granater og kugler suser gennem luften.

Dette er en annonce:

Kunne gå hen og blive et hit

Den gennemgribende kampagne tager sit udgangspunkt i seks forskellige hovedscenarier, der igen er opdelt i mindre missioner. Begivenhederne vil føre dig rundt gennem det krigshærgede Tyskland, for til sidst at føre dig til den endelige konfrontation, som foregår i Berlin. Skulle det lykkedes dig at gennemføre, så er der også mulighed for at spille multiplayer. Her er der de gængse muligheder; såsom Death Match og Captuer the Flag.

Den version af spillet, som jeg fik lov til at prøve, var endnu noget fra afslutning. Samtidig med, at det var et meget begrænset antal missioner, som jeg kunne vælge. Generelt set virkede det dog meget spændende. Hvis udviklerne sørger for, at luge ud i problemerne med den kunstige intelligens, samtidig med at objektiverne bliver mere klare, så er jeg sikker på at det kan blive en god titel. Den anderledes historiske baggrund er i hvert fald et glimrende krydderi. GameReactor vender tilbage med mere når vi har det.

Relaterede tekster

Iron StormScore

Iron Storm

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Nielsen

Året er 1964 og første verdenskrig har nu stået på de sidste 50 år.

Ironstorm

Ironstorm

PREVIEW. Skrevet af Alan Vittarp Rasmussen

Østtyskland, marts 1964. Den store krig har nu raseret i 50 år. Alt hvad du nogensinde har kendt til, er krig og ødelæggelse.

Iron Storm site klar til besøg

Iron Storm site klar til besøg

NYHED. Skrevet af Jon Andreas Bjerk

Iron Storm er et nyt tredje- og førstepersons krigsspil fra 4X Studio og Wanadoo. Sitet er super lækkert udført, og selve spillet har lige fået et vred, for at virke anderledes. Vi har linket til sitet indenfor samt informationerne.



Indlæser mere indhold