Jagged Alliance 2 var canadiske Sirtechs opfølger til Jagged Alliance, et spil som de fleste old skool computerspillere kan huske tilbage på med et par tårer lurende i øjenkrogene. Unfinished Business er noget så underligt som en stand-alone udvidelse til Jagged Alliance 2, det vil sige den kan spilles uden at man ejer Jagged Alliance 2. Og selv om den ikke bringer meget nyt til spillet - snarere tværtimod - har den alligevel nogle gode timers spil i sig.
Udvidelse uden egentlig at være det
Jagged Alliance 2: Unfinished Business bliver fra udviklerens side kaldt en fortsættelse, men det er nok en overdrivelse. For Unfinished Business indeholder kun en lille lineær kampagne, og en ting til som nok er den vigtigste: En Level Editor. Mere om den senere.
Historien
Historien i Unfinished Business fortsætter hvor den slap i det foregående spil (Fredeligt land lever under gavmild hersker. Gavmild hersker dør. Ond person ser sit snit og bliver ond hersker. Ond hersker hersker ondt og så videre...). Efter at du befriede det lille sydamerikanske land Arulco fra Dronning Deirdrannas jerngreb, er Ricci Mining, mineselskabet som tjente fede penge på Arulcos diktatur, begyndt at afpresse landets genindsatte konge Enrico. Dette foregår på lokaldiplomatisk vis ved at bombardere udvalgte områder med missiler. Enrico henvender sig til dig - i rollen som en kendt lejesoldat - og beder dig endnu engang om hjælp med til at ødelægge Ricci Minings missilsiloer og befri Arulco. Det bringer dig denne gang til Tracona, Arulcos mindre og mindst lige så ukendte naboland.
Jagged Alliance 2: Unfinished Business er et turbaseret, isometrisk (set skråt fra oven) action/strategi-spil, som lægger vægt på at du lægger planer og udnytter det hav af våben og realistiske gadgets, som findes hele vejen gennem spillet. Der er masser af action og snigen i spillet, og kan man lide det turbaserede gameplay, vil Unfinished Business også appellere til den mere tilbagelænede gamer.
De små forskelle
I Jagged Alliance 2 skulle du indtage vigtige nøgleområder og miner, alt imens du opretholdt en gruppe af lejesoldater og økonomien til at aflønne dem. I Unfinished Business har Sirtech valgt at fuldstændig fjerne dette element fra spillet, sammen med anden overordnet planlægning og friheden til at bevæge sig rundt på det store oversigtskort. Allerede fra starten af bliver det gjort klart, at der kun er en vej og det er fremad. Men har stadig mulighed for at rejse tilbage til de tidligere sektorer på kortet, men vejen frem er den samme. Man kan ikke længere angribe en sektor fra mere end én retning, og det er lidt et skuffelse, da friheden var et af de punkter, der holdt spillet igang.
Man kan vælge at importere sit savegame fra JA2, men det vil sætte sværhedsgraden en smule i vejret. Fordelen er, at man kan beholde sin hovedfigur og alle de lejesoldater, der er blevet bedre mens man spillede, vil stadig have de plusser med sig i næste mission. De skal dog hyres igen med penge fra dit begrænsede budget. Men da Sirtech har valgt at fjerne økonomistyringen helt i Unfinished Business, så skal der kun betales et engangsbeløb for alle lejesoldaterne og ikke en ugentlig hyre til hver.