Spielberg’s efterhånden over ti år gamle Jurassic Park var, om noget, filmen der virkeligt placerede computergenererede væsner på landkortet. Selv om filmen ellers var en noget ordinær oplevelse, så stod de imponerende oldtids skabninger frem i al deres gruopvækkende vælde. Filmen afstedkom et par opfølgere, og fandt også vejen til hjemmecomputere og konsoller, dog uden den store succes. Nu har Vivendi Universal hyret Blue Tongue Software, der tidligere har stået for Starship Troopers, så du selv kan tage på eventyr blandt tidligere tiders giganter.
Det er skabelsen, som der bliver taget udgangspunkt i Jurassic Park: Operation Genesis (Tidligere kendt som Project Genesis). Her spoles tiden tilbage til tiden før filmen, og du skal nu hjælpe John Hammond med at opbygge hans drøm. I bund og grund er der tale om, at kommercialisere bæsterne ved at bygge en temapark omkring dem. Ved hjælp af fire forskellige parametre kan du påvirke udseendet af netop dit tropiske paradis, og så bliver du ellers ladt alene med ansvaret. Eftersom dinosaurusser ikke er lige til at indfange i naturen, så kræves der først og fremmest dedikeret research fra din side. Dette sker ved at sende arkæologer rundt til forskellige udgravningsområder rundt om i verden. Her vil de grave efter fossiler, der indeholder DNA fra dyrene, som der igen kan laves æg på. Og så ruller det ellers derudaf.
Fremgangsmetoden er umiddelbart meget lig titler såsom Rollercoaster Tycoon og Zoo Tycoon, men der er dog væsentlige forskelle. I Jurassic Park: Operatioon Genesis betragtes begivenhederne nemlig i fuld 3D. Dette giver dig absolut frihed til at zoome ind og omkring de i øvrigt imponerende skabninger. Dertil så er der inkluderet lidt nytænkning til genren. Eftersom du hovedsageligt har med levende forlystelser at gøre, så vil der fra tid til anden ske uventede ting. Pludselig har du måske en gruppe sultne raptorer på jagt blandt dit publikum. Alle dyrene agerer fuldstændigt ud fra egne behov, hvilket giver nogle spændende situationer. Her kan du så hoppe ind i en helikopter og tage på jagt efter dyrene. Nu skifter perspektivet til første person, og du skal nedlægge dyrene med bedøvende skud. Der er flere situationer som denne, hvilket er med til at tilføje noget tempo til en ellers tilbagelænet genre. Allerede på nuværende tidspunkt virker titlen godt gennemarbejdet, og som noget af en tidssluger. De vekslende begivenheder præsenteres i gennemarbejdet grafik, hvilken er blødt indsvøbt i John Williams’ fremragende soundtrack. GameReactor glæder sig til den endelige udgivelse.