Kena: Bridge of Spirits udkom til PlayStation 4, PlayStation 5 og PC tilbage i september 2021 og kommer fra et lille studie, som faktisk ikke rigtigt lavet spil før dette. Teamet hos Ember Lab har rødder i reklamebranchen og de har da også primært lavet animationsfilm til reklamer, små reklamespil og den slags, men det kan jeg med ro i stemmen sige, at det kan man ikke mærke på Kena: Bridge of Spirits.
Nu er spillet så endelig kommet til Xbox One og Xbox Series X/S og det er indholdsmæssigt identisk med de andre versioner (bortset fra et par kosmetiske ting, som eksklusive til Xbox-versionen). Inkluderet er også den såkaldte "anniversary update", der udkom i 2022 for at markere 1-året for udgivelsen af spillet og den indeholder blandt andet en ny New Game+ mode og en opdateret Photo Mode med nye poseringer og nye lyssætninger.
I Kena: Bridge of Spirits kan man tydeligt se skabernes baggrund som filmskabere, både i animationer, kameravinkler, i den verden de har bygget og ikke mindst i de smukke mellemsekvenser. Det her er en lille, intens og utroligt stemningsfuld perle og den utroligt smukke verden er helt magisk og decideret postcard material, næsten lige meget hvor man kigger hen. Det er en verden man har lyst til at udforske og det belønner spillet heldigvis ofte.
Kena: Bridge of Spirits er et tredjepersons action-eventyr og handler om Kena, en ung ånde-guide, der leder vildfarne ånder videre til det hinsides. Det er ikke nogen taknemmelig opgave, for flere af de ånder der bliver hængende, gør det fordi de har et hængeparti - en ufærdig opgave, som de vil kæmpe ganske indædt for at få løst, før de forlader den her verden.
Med sig har Kena en særlig stav, som er hendes eneste fysiske våben. Som eventyret skrider frem, får hun flere og flere mulige angreb, hun kommer for eksempel til at kunne bruge staven som en meget anvendelig bue, som bliver helt central nærmest fra starten af.
Det kan være en ret ensom opgave at være ånde-guide, men heldigvis får Kena ret hurtigt følgeskab af nogle små og virkelig nuttede væsener med det ubehagelige navn Rot. På trods af navnet, er de nogle små søde og sky uldbolde med store runde øjne og de står normalt for at rydde ud i døde og rådnende ting i naturen.
Undervejs slutter flere og flere af de her nuttede Rot-væsener sig sammen med Kena og de kan hjælpe hende i kampene og med at flytte rundt på ting i omgivelserne, som hjælper Kena videre. De kan også hjælpe med at rense områder, der er overtaget af fjendtlig vegetation og det er ganske tilfredsstillende at se et helt gråt og dødt område komme til live igen med smukke blomster, grønne buske og en frodig skovbund.
Spillet er i bund og grund ganske simpelt og flere steder ret lineært. Der er tre ånder, der skal befries og sendes videre, og det gør man ved at finde tre artefakter for hver af dem. Rejsen er krydret med masser af kampe, simple gåder og hoppen på platforme, men det er faktisk overraskende udfordrende og specielt i boss kampene kræver det, at man lærer fjendernes angrebsmønstre at kende, lærer at bruge ens små Rot-venner rigtigt - og buen er her virkelig en vigtig og meget brugbar tilføjelse til spillet.
Selv om det hele er en smule simpelt og måske mangler lidt originalitet, så er det et spil med masser af hjerte og det er skønt. Det er ikke skabt for at tilfredsstille en direktionslokale, men fordi et lille team havde en kreativ vision, de ville have ført ud i livet - og det har de bestemt formået.
Vi har været lidt inde på den visuelle del, som virkelig er bjergtagende mange steder og det er lidt overraskende, hvor godt det holder her 3 år senere. Vi testede spillet på Series X og her kan man vælge mellem en Performance Mode, der kører 60fps opskaleret til 4K eller en Fidelity Mode, der kører i 30fps ved native 4K. Jeg spillede i Performance Mode og det kørte for det meste flydende, men der er fald i frameraten ind imellem - men ikke noget der ødelægger noget, men noget man bemærker.
Soundtracket er også virkelig godt og det er skabt i et samarbejde med den balinesiske gruppe Gamelan Çudamani, for at skabe den helt rigtige lyd med respekt for kulturen. Den smukke grafik i samspil med den flotte lydside giver en meget stemningsfuld oplevelse.
Kena: Bridge of Spirits er altså det samme spil, som udkom på PlayStation og PC for 3 år siden - og det er helt afgjort positivt i min bog. Det er måske stadig lidt til den simple side ind imellem og det er meget tydeligt inspireret af andre spil, men det gør ikke noget, for resultatet her er et virkelig velkonstrueret og fokuseret lille eventyr.
Man skal lede længe efter en mere stemningsmættet pakke, og har du ikke tidligere haft mulighed for at spille Kena: Bridge of Spirits, så er der her en god mulighed for at hoppe på det her gudesmukke og velfungerende lille eventyr. Du skal dog blot ikke forvente noget nyskabende og skelsættende her, men mindre kan også gøre det.