Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Killer 7

Killer 7

Surrealistisk dæmonjagt med syv professionelle lejemordere. Tanggaard har testet Capcoms seneste spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

For de fleste er det at være skizofren et stort problem, men for Harman Smith er det tilsyneladende kun en fordel. Hans sønderrevne sind huser nemlig intet mindre end syv koldblodige og dygtige lejemordere, der alle er rimeligt velfungerende med et skydevåben i hånden. At de fremmanes gennem et gammelt tv er en anden ting. Selv er Harman en kørestolsbundet ældre herre, der har brug for sin sygeplejerske døgnet rundt. Han bekæmper udelukkende Kun Lan og hans dæmonslæng Heaven Smile fra sin seng. Det er stort set historien i Capcoms seneste spil Killer 7, der mildest talt er en smule mystisk og noir-agtigt.

Hvis Killer 7 lyder bekendt, så er det fordi spillet var en del af Capcoms oprindelige GameCube-pakke, der blev annonceret tilbage i år 2002. Den dengang imponerende og eksklusive liste med både Resident Evil 4, P.N. 03, Dead Phoenix, Viewtiful Joe og naturligvis Killer 7, er dog med tiden gået hen og blevet noget tynd i toppen. Dead Phoenix blev droppet før det overhovedet kunne kaldes et spil, P.N. 03 viste sig at være en opvisning i kedsomhed, Viewtiful Joe og Resident Evil var nøjagtig så gode som vi havde regnet med, men er udkommet eller udkommer også til PS2, og Killer 7 har været alt for længe undervejs. Det mest tragikomiske ved hele situationen er, at det er PS2-versionen vi netop har haft snurrende i maskinen. GameCube-ejere har ikke meget at takke Capcom for i disse dage.

Måske har de heller ikke tabt så meget, for efter at have slukket maskinen og sat mig til tastaturet, må jeg erkende at Killer 7 er et noget mærkeligt bekendtskab, der muligvis nedbryder grænserne for hvad der er muligt med spilmediet, men som også viser, at når det hele bliver tilpas kunstnerisk, så siver det jeg kalder morskab ud gennem sidebenene. Og det er ikke fordi, jeg ikke har nydt de anderledes oplevelser gennem tiderne. Rez spiller jeg stadig nærmest fanatisk, Treasures Freak Out har været en tur forbi min PS2, og Under the Skin gennemførte jeg den gang jeg anmeldte det. Alligevel har jeg har svært ved at fastholde interessen for Killer 7.

For det første er det vi kender som frihed stærkt begrænset i Killer 7. Du kan kun gå fremad, hvilket meget unaturligt sker ved at holde X nede. Vil du vende om sker det ved et tryk på trekant, og så ellers tilbage på X for at komme nogen vegne. Det er et ældgammelt og ekstremt underligt interface, der udelukkende irriterer, og efter et par timer med spillet i maskinen er jeg stadig forbløffet over Grasshoppers underlige valg. Bedre bliver det ikke når man opdager at det hele løber af sted på skinner. Der er kun udviklerens udvalgte veje man kan gå og enhver skillevej giver dig kun muligheden for at vælge enten vejen til højre eller venstre - noget der mildest talt ikke er imponerende. Det bliver heldigvis en smule bedre da man støder ind i de første slibrige dæmoner fra Heaven Smile-banden. Her holdes R1-knappen nede, hvorefter man kigger ned af løbet på sin pistol. Dæmonerne skal dog scannes for rigtigt at træde frem og afsløre deres svage punkter, og det gør man ved at holde L1 inde. Og så er det bare at plaffe løs. Perfekte skud og likvideringer giver uendeligt meget blod og nogle rallende dæmoner, mens upræcise skud giver mindre blod. Blodet bruges til at opbygge ens special move, som naturligvis er forskelligt alt efter hvem man er - og det er stort set gameplayet i Killer 7.

Dette er en annonce:

Heldigvis er de syv personer meget forskellige, og heri ligger en del af spillets gode egenskaber. De få gåder der er i Killer 7 kan nemlig ikke altid gennemføres af blot én karakter og derfor tvinges du til løbende at skifte mellem dem. Fra den stille, men dødsensfarlige kvinde Kaede over Mask De Smith og knægten Con Smith, er der rigelig med vinkler at udforske. Skakter skal udforskes, lys skal tændes i den rigtige rækkefølge og dæmoner uddrives. Desværre vil størstedelen af jer ude foran skærmen slet ikke give det så meget line, og deri ligger problemet med Killer 7. Det er simpelthen så specielt og decideret kunstnerisk krukket, at man tager sig til hovedet.

Visuelt er det dog netop denne krukkethed og mageløse hyldest til film noir, der er med til at distancere spillet fra konkurrenterne. Cel-shading stilen er naturligvis set før, men den minutiøse klippestil, de skæve kameravinkler samt den sære platte af farver, trækker Killer 7 meget længere ud. Det underlige univers træder virkelig i karakter og man både forundres og foruroliges over Grasshoppers vanvittige vision. Desuden har lyden en meget fremtrædende rolle i spillet. Hver gang du er i nærheden af Heaven Smile udløses de særeste grin, og for det meste er denne lyd din eneste advarsel om at der er nogen i nærheden. Resten af tiden drukner spillet i en summende omgang elevator-jazz, der kun er med til at forstærke de yderst underlige indtryk.

Killer 7 er uden tvivl det mærkeligste af Capcoms fem GC-projekter, og med sikkerhed et spil som de fleste hverken vil prøve kræfter med eller overhovedet forstår. Det udvisker muligvis grænserne for, hvad der kan kaldes et spil og hvor meget man reelt selv skal have indflydelse på, for overhovedet at kalde det interaktivt, men det er samtidig dræbende gammeldags på en lang række punkter. Det er dog rart at der stadig gives grobund for anderledes oplevelser i spilbranchen og for nogle vil Killer 7 måske være spillet, der viser at alt ikke behøver være kørt ud på et samlebånd. Jeg tror bare ikke at eg hører til den gruppe - desværre.

Killer 7
Dette er en annonce:
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7
Killer 7

Relaterede tekster

5
Killer 7Score

Killer 7

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Specielt og ukompliceret skydetelt fra japanske Capcom. Tanggaard har spillet sig gennem det særprægede projekt.

0
Killer 7

Killer 7

PREVIEW. Skrevet af Thomas Tanggaard

Surrealistisk dæmonjagt med syv professionelle lejemordere. Tanggaard har testet Capcoms seneste spil.



Indlæser mere indhold