Killer 7

Killer 7

Specielt og ukompliceret skydetelt fra japanske Capcom. Tanggaard har spillet sig gennem det særprægede projekt.

Det er ikke svært at blive betaget af Killer 7’s visuelle stil. I en tid, hvor alt med en digital puls tilsyneladende skal være fotorealistisk og simulatoragtigt, distancerer Grasshoppers spil sig øjeblikkeligt med en farverig og meget tegneserieagtig overflade. Indrømmet, det er et uendelig voldeligt univers, Killer 7 tager udgangspunkt i, men da spillet bevæger sig på grænsen af, hvad der må betegnes som decideret kunst, så er der ingen grund til at kigge væk. Blod er ikke blod i Killer 7. Det er kaskader af rød væske i en mængde, der slet ikke kan lade sig gøre. Heaven Smile er ikke bare dæmoner. Det er småfnisende, benede og lilla væsner løftet direkte ud af tegnefilm. Intet er rigtigt, intet er helt normalt.

Japanske Grasshopper har uden tvivl skabt er særpræget produkt. Jeg siger produkt, fordi jeg har svært ved at få ordet spil hen over læberne. Killer 7 fungerer mere som et simpelt skydetelt end et reelt spil. I rollen som Harman Smith, der er både velsignet og samtidig plaget af intet mindre end syv forskellige personer, kaster du dig ud i en kamp om herredømmet over byen. Selv er Harman Smith kørestolsbundet og kan ikke røre en finger, så det er med hjælp fra så selvsikre lejemordere som Con Smith til Mask De Smith og Kaede Smith at han slår tilbage. Hver har de deres forcer, og du kommer til at kontrollere dem alle i jagten på udryddelsen af Heaven Smile og Kun Lan. F.eks. skal man på et tidspunkt bruge Kevin Smith til usynligt at snige sig forbi nogle laserstråler, mens der i andre øjeblikke kan være er brug for Kaede Smith, der ved at skære sine håndled over og kaste om sig med blod, kan finde hemmelige gange.

Desværre er der ikke meget kontrol at mestre i Killer 7. X-knappen driver din karakter frem via en usynlig rød løber, trekant får ham til at vende sig om. Og det er sådan set det. Fra tid til anden springer universet så til livs, og det er fordi en af dæmonerne fra Heaven Smile er i nærheden. Her står din karakter naglet til jorden, og kan udelukkende bruge sit våben til at sende fjenderne tilbage i helvedes brandvarme indre. Først skal du dog lige scanne væsnerne, så du har en ide om, hvor de er mest sårbare. Når det er gjort, kan du så med et par velplacerede skud, knive eller hvad du nu bruger i det øjeblik, sende dem videre på deres rejse - og sådan fortsætter Killer 7 i al evighed. Der er naturligvis minimale forskelle på de forskellige karakterers våben og færdigheder, men det er på ingen måde lykkes Grasshopper, at bruge dette på en fornuftig måde. Spillet er og bliver et simpelt skydetelt med meget lidt variation.

Lyden er til gengæld et kapitel for sig. Hver gang du er i nærheden af Heaven Smile udløses de særeste og mest vidunderlige diabolske grin, og for det meste er denne lyd din eneste advarsel om, at der er nogen i nærheden. Resten af tiden drukner spillet i en summende omgang elevator-jazz, der kun er med til at forstærke de yderst underlige indtryk som Killer 7 prøver at formidle. Selvom mange muligvis vil fæstne øjnene på den visuelle side, så var jeg mest begejstret over den soniske del af projektet, der helt klart prøver nye ting af. I øvrigt er stemmearbejdet hele vejen igennem ret solidt.

Killer 7 er i mine øjne ikke et spil. Det er en grafisk opvisning, der ligger tættere på kunst end på den gængse opfattelse af spil. Jeg ved ikke om det nødvendigvis er en dårlig ting, men jeg har i hvert fald svært ved at more mig i selskab med spillet. Giv det en chance, hvis selv de mest obskure spiloplevelser tiltaler dig, men hold dig ellers væk. Killer 7 er en sær cocktail, der kan være svær at drikke på tom mave.

Killer 7
Killer 7
Killer 7