Killzone 2 er et af de mest roste FPS-spil til Playstation 3, og i februar vender Guerrilla Games stærkt tilbage med fortsættelsen.
De blå ISA soldater er atter engang i kamp mod Helghast-tropperne med de røde øjne. Planeten Helghan er stadig en meget rå planet fyldt med ruiner. Der er smadrede bygninger, maskiner og køretøjer over alt i landskabet. Denne gang bevæger ISA tropperne sig dog også til nye steder på planeten, så snehvide landskaber er en del af den nye palette.
I Corinth Highway kæmper vi blandt bygningsruiner, mens Turbine Concourse SE-6 tager os til en af en af Helghans industrizoner. Og på Frozen Dam er en stor sneklædt dæmning skueplads for kampene.
Inden man springer ind i kampens hede, kan man invitere PSN-venner til at deltage i et squad. I Killzone 2 havde man mulighed for at lave grupper af fire personer, og i 3'eren er dette udvidet til otte. Fordelen ved at være i en gruppe er, at man vil kæmpe for samme faktion og kan kommunikere med hinanden, ligemeget hvor man er på banen.
Der er tre forskellige spiltyper i beta-versionen jeg har testet. Guerrila Warfare og Warzone vender tilbage fra Killzone 2, og får selskab af den nye spiltype Operations, som forsøger at levere et mere cinematisk historiebaseret spil. Det består af en sekvens af lineære mini-missioner, hvor man som ISA-soldat forsøger at udføre nogle opgaver, mens man som Helghast skal stoppe dem. Helghast-styrkerne vinder, hvis ikke ISA soldaterne opfylder deres krav inden tiden er udløbet. Operations-missionerne starter og ender altid med nogle cutscenes, hvor man ser de bedste spillere udføre diverse handlinger.
Jeg kaster mig ud i en omgang Operations på banen Frozen Dam. Her skal ISA-soldaterne sabotere en dæmning. Det gør man via en række små missioner. Først skal ISA indtage tre forskellige positioner på dæmningen. Når man har overtaget stillingerne, skal man placere sprængladninger, som så skal beskyttes indtil de detonerer. Hvis ISA-soldaterne vinder, bliver man præsenteret for en cutscene, hvor man ser Helghast forsøge at flygte fra eksplosionen.
Vinder Helghast slaget, ser man dem tage ISA-soldaterne til fange og afstraffe dem. Der er flere mellemsekvenser undervejs, og personerne i disse prydes hver gang med navnene på de bedste spillere. Operations føles som et godt nyt tiltag, der giver multiplayer-delen en følelse af, at man deltager i en historie.
Ligesom Team Fortress-spillene havde Killzone 2 forskellige klasser man kunne vælge at træde i skoene på. De samme fem klasser er vendt tilbage i Killzone 3's multiplayer-del. Der er Engineer, Marksman, Tactitian, Infiltrator og Field medic. De forskellige klasser er alle uundværlige for et hold som gerne vil vinde. Marksman kan gemme sig og snipe modstanderne, mens en Medic kan genoplive faldne kammerater.
Klasserne kan allesammen opgraderes ved at bruge såkaldte Unlock Points, som man erhverver sig ved at stige i niveau. Field Medic kan eksempelvis købe sig en lille farlig droide, som følger ham overalt. En marksman kan købe sig til bedre camouflage, der gør ham usynlig i længere tid. Hver klasse har tre primære evner som spilleren kan købe for sine Unlock Points, og der kan man købe tre sekundære evner. I Killzone 3 kan man også optjene XP, som låser op for forskellige specialevner. Disse evner er ikke begrænset til én klasse, men bliver derimod brugt af alle klasserne. Man kan blandt andet få mere beskyttelse og har muligheden for at bære flere primære våben.
Hver klasse har et primært våben. Dette våben kan man senere skifte ud med andre ved at bruge sine hårdt optjente unlock points. Klasserne har dog som standard ikke noget sekundært våben, det skal først købes. Våbnene er hovedsageligt gengangere fra Killzone 2, men der er tilføjet nye lækkerier som for eksempel M66, et maskingvær med lyddæmper på, og WASP, der er en ny kraftig granatkaster.
Der er også nye tiltag på nærkampsfronten. Er man tæt på en modstander og trykker på nærkampsknappen, vil man med sin kniv eller geværkolbe myrde sin modstander, akkompagneret af en voldsom animation. Holder man knappen inde lidt længere, vil ens spiller udføre en såkaldt Brutal-melee. Dette er en meget voldelig måde at myrde sin modstander på - jeg oplevede blandt andet at få en kniv i øjet og at få min nakke brækket.
Fra første øjeblik kan man mærke, at det ikke er Killzone 2 man spiller. Styringen er blevet ændret en del siden sidst. Den største kritik af Killzone 2 gik for det meste på, at styringen føltes for tung, og det har Guerilla Games taget til sig. Man føler stadig at ens spiller vejer mere end i andre FPS-spil på markedet, men han er blevet en del hurtigere på slagmarken. Det kan bedst beskrives som om de har prøvet at parre Killzone 2 med Modern Warfare 2. Den nye styring føles meget mere behagelig, fornemmelsen af søsyge fra 2´eren er væk, og det samme er frustrationerne ved at bevæge sig som om man havde en tung betonklods på ryggen.
Udover den nye styring og de nye baner, så bydes der også på nye transportmetoder. På Turbine Concourse SE-6 banen kan man samle en jetpack op. Den kan bruges til at flyve til højere punkter på banen. Man kan kun flyve korte ture, så man skal ikke forvente at flyve hele banen rundt med jetpacken på ryggen. Jetpacken er perfekt til at komme op på højere platforme med sin sniperriffel, hvorfra man så med ro og mag kan skyde sine fjender. Spillere med jetpacks kan skydes som normalt, men på nogle baner er der også mulighed for at stoppe dem på anden vis. I én bane befinder der sig for eksempel en enorm reaktor, der udsender et kraftigt EMP-signal, hvis man aktiverer den og får den op i fulde omdrejninger. EMP'en destruerer al elektronik på banen, og dermed også alle spillere med jetpacks på ryggen.
På Corinth Highway kan man finde de såkaldte EXO-Mechs, store robotter som man kan bemande. I sådan en mech er man godt beskyttet og har nye kraftigere våben til rådighed. Disse mechs er dog langsomme, så en god sniper kan nemt skyde føreren gennem glasruden han sidder bag. EXO-Mechs er udstyret med langtrækkende maskinpistoler og missiler, så er man til fods og møder sådan et monster, gør man klogt i at løbe væk og søge dækning.
Grafisk er Killzone 3 allerede nu noget af det flotteste du kan opleve på konsol i denne generation. Der er så mange smukke detaljer i banerne, at man ofte bare stopper op og nyder udsigten over planeten Helghan.
Killzone 2 var et grafisk vidunder da det udkom i 2009, og killzone 3 ser ud til at levere samme oplevelse når det lander. Banerne er en del større end de var i 2´eren, mens antallet af spillere på en bane er sat ned, fra maks 32 til 24 spillere på én gang. Desværre gør de mange detaljer at spillet ikke kører så flydende. Med 24 spillere på en gang oplevede jeg ofte at spillet laggede meget.
Skud, eksplosioner og alt det som høres i et spil lyder rigtig godt. På den ene bane kan man som sagt udløse en kraftig EMP, og når den aktiveres bliver der kælet for alle sanser. En lille lysstråle bliver stille og roligt mere og mere kraftig, for til sidst at ende i et larmende lysshow, som får spilleren til at stoppe op og kigge forbløffet på skærmen. Lyden og grafikken ved sådan en EMP er noget man ikke er vant til at se i et FPS multiplayer-spil, det skal bare opleves.
Killzone 3 er i sit nuværende stadie en flot og solidt multiplayer-oplevelse. Spillet har dog et par fejl som skal rettes, hvis det skal blive perfekt.
I alle FPS multiplayer-spil er balancen mellem klasserne og spillerne uhyre vigtig. Desværre er der i Killzone 3 nogle klasser, som er meget stærkere end andre, og har man først låst op for alle deres ekstra ting, er de næsten uovervindelige. Så spillet er en smule ubalanceret lige nu, men det når Guerilla Games forhåbentligt at rette op på inden det ender i butikkerne.
Med de nye tiltag og ændringerne i styringen kan man godt frygte, at en del Killzone 2-fans vil blive skræmt. Til gengæld vil den nye hurtigere styring og de detaljer, som blandt andet er lånt fra Call of Duty-universet, sikkert kunne lokke mange nye spillere til Killzone. Der er stadig omkring 3 måneder til spillet skal udkomme, så med en del finpudsning og hårdt arbejde kan Guerilla Games måske atter levere et solidt multiplayer-spil til Sonys Playstation 3.