
Efter sit mangeårige arbejde på Ringenes Herre-filmene, har Peter Jackson sat tænderne i en rigtig klassiker, nemlig King Kong. Det var faktisk filmen, der i sin tid gjorde, at han selv ville være instruktør. Ifølge holdet bag det kommende spil tog Jackson, som i øvrigt er en spilentusiast, selv kontakt til holdet bag Beyond Good & Evil, med henblik på et potentielt samarbejde. Historien skal dog nok tages med et gran salt, da den lyder en smule for fabrikeret, men Michel Ancel udstråler alligevel masser af entusiasme over samarbejdet mellem den franske gigant og Jackson, samt hans Weta Studio, der har stået for designet i såvel filmen som spillet. Under ledelse af Rayman-skaberen Michel Ancel og med en usædvanlig lang produktionstid og budget, fremstår King Kong som alt andet end endnu et venstrehånds licensspil. Den korte fremvisning på årets E3-messe lovede i hvert fald godt for spillet, og det var derfor med store forventninger, at jeg rejse en tur til den franske riviera for at besøge udvikleren.
Det går nogle minutter før alle journalister og Ubisoft-medarbejdere i bussen opdager, at vi rent faktisk er nået frem til vores destination - Ubisofts studio i Montpellier. Bygningen uden for bussen er et faldefærdigt og gammeldags etagebyggeri med et stort hotelskilt. I gården har vores franske værter dækket op til lidt frokost bestående af blommejuice, friske, røde bær, abrikoser, kaffe og nogle lækre chokoladecroissanter. Varmen er tryggende i Montpellier, et stykker over de 30 grader, og alle døre og vinduer i huset står på vid gab. Det er lidt svært at forestille sig, at et vidunderligt spil som Beyond Good & Evil er blevet til her. Husets tre etager er i øjeblikket fyldt til bristepunktet med medarbejdere, der knokler løs med GameCube-, PlayStation 2- og Xbox-versionerne af King Kong. Ud fra de tre udgaver skabes så de resterende versioner. King Kong er i sandhed et globalt projekt fra Ubisofts side, hvor tre kontinenter og fire forskellige udviklingsstudier deltager. I Casablanca arbejdes der på Nintendo DS-versionen, i Montreal er det GBA- og Xbox 360-udgaverne der tæmmes, mens Silent Hunter-studiet i Rumænien står for PC- og PSP-versionerne. Læg dertil samarbejdet med designstudiet Weta på New Zealand, så er det uden tvivl et ambitiøst projekt.
Peter Jacksons fortolkning af King Kong er baseret på den klassiske film fra 1933. Alligevel er de fleste detaljer omkring historien stadig hemmelige. Carl Denham (spillet af Jack Black) er en eventyrlysten filminstruktør, der vil optage et romantisk eventyr på en afsidesliggende ø, hvor der ifølge myterne skulle være et sagnomspundet væsen. Med på rejsen er Kaptajn Englehorn og førstestyrmanden Jack Driscoll (Adrian Brody). Filmens kvindelige hovedrolleindehaver Ann Darrow (Naomi Watts), bliver dog kidnappet af øens beboere, da skibet når sin destination. Hun foræres som en offergave til øens enorme Kong, stedets ubestridte konge, der med det samme falder for hendes skønhed. Af det vi fik lov til at spille, var det tydeligt at Peter Jacksons film skiller sig meget ud fra originalen. En stor port åbnes i en mur og Ann spændes fast mellem to pæle. I spillet fik jeg lov til at tage styringen over en bundet Jack Driscoll, der må se hjælpeløst på mens Ann fragtes over til den anden side af en enorm ravine. Så snart Kong har hentet pigebarnet og igen bevæger sig ind i junglen, kravler Carl Denham frem fra nogle buske og løsner mine reb. Nu gælder det om at flygte fra øens beboere og jagte Kong.
- En af de første ting, jeg bestemte mig for, var helt at undgå et livmeter og andre visuelle hjælpemidler. Der findes ingen distraktioner for spilleren på skærmen, da vi ville skabe en filmisk oplevelse, siger Michel Ancel.
Du oplever Jacks eventyr fra et førstepersonsperspektiv, og når han bliver skadet, opdager du det ved, at hans syn bliver svagere og skærmen i et øjeblik farves rød. Et andet eksempel på, hvordan teamet har løst problemet med visuelle indikatorer, vises når du skal kaste med et spyd. Ved at holde venstre skulderknap inde, strækker Jack armen ud - som en slags støtte til at sigte efter. Så er der ikke brug for et sigtekorn. Jack har dog adgang til skydevåben, da et enmotorsfly sender disse ned til i kasser til Skull Island. Flyet er dog en af de friheder, som Ancel og Jackson har taget sig i forhold til filmen. Det ville være svært pinligt med tilfældigt placerede våbenkasser rundt omkring i junglen. For det meste må Jack dog klare sig med spidse pinde, ben eller lignende der kan agere våben. Du kan endda bruge ild til din fordel ved f.eks. at sætte ild til dit spyd eller et omkringliggende buskads, for på den måde at holde en fjende på afstand.
En anden spilmæssig interessant detalje er, at Jack kan udnytte øens naturlige fødekæde til sin egen fordel. Ved at dræbe et dyr længere ned i fødekæden kan han bruge det som lokkemad overfor et større rovdyr i nærheden, og derved slippe ubemærket forbi. Et eksempel var, at man kunne distrahere nogle store flagermus med lidt mundgodt, som jeg tidligere havde dræbt. At slås mod flagermusene med geværet, balancerende på en smal planke over en bundløs ravine, havde været meget sværere og decideret sløseri med ammunitionen. Jacks drivkraft er hele tiden Anns redningsaktion, som i den originale film allerede er hans kæreste da de ankommer til Skull Island. Under jagten på Kong og Ann, følger du forskellige dele af ekspeditionen, der med den vanvittige Jack Denham i spidsen udsætter sig selv for store farer for at filme alverdens mærkelige fortidsdyr.
- En af lighederne mellem King Kong og Beyond Good & Evil, er relationen vi forsøger at skabe mellem spilleren og de karakterer han er omgivet af. Vi forsøger at skabe øjeblikke, der ikke er forudbestemte og hvori spilleren eksempelvis reddes af en af de andre karakterer, og omvendt. Den slags øjeblikke er sjældne i spil, mener Sebastien Morin, spildesigner på King Kong-spillet.
En anden interessant sekvens, som fremviste spillets store variation og muligheder, var en tur ned af en rasende flod, hvor du forfølges og angribes af et par enorme dinosaurer og nogle flagermus. Her kan du bruge ilden til at distrahere forfølgerne, skyde flagermusene ned og holde dinosaurerne på afstand med kugler og sprut. Et usædvanligt højt tempo og uden tvivl en meget filmisk oplevelse. Det sammen kan siges om flokken af brotosaurer, som man møder i jagten på Kong, da de løber gennem en dal.
- At skabe et filmspil er uden tvivl en udfordring. Vi ville ikke bare lave et spil, hvor man kan spille sig gennem filmen. Vi analyserede følelserne i King Kong; overlevelsesinstinktet, empatien overfor Kong, og overvejede så på hvilken måde disse følelser kunne omsættes i spilform, fortæller Michel Ancel.
Men hvad er et King Kong-spil værd, hvis ikke man kan iklæde sig gorillakostumet som verdens største primat? Selvfølgelig er Kong selv spilbar, og du kommer gennem til hele spillet igennem at skifte mellem Jack og Kong. Kameraperspektivet ændres til tredjeperson, når du tager kontrollen over Kong, og det står dig naturligvis frit for at klatre mellem junglens mange væltede træer og lianer. Mange af Kongs spilsekvenser går dog ud på at beskytte Anne fra dinosaurerne og de andre dyr på øen. Jeg fik bl.a. afprøvet en brydekamp mellem Kong, et kuld velociraptors og et par tyrannosaurer. Kontrollen af Kong er forholdsvis ligetil, med en mulighed for at angribe, blokke og kombinere dine forskellige slag til stærkere angreb. Der er desuden mulighed for at kaste en fjende i jorden og lave et spektakulært afslutningsangreb på ham. Tyrannosuarerne kan dræbes ved at du hopper op i luften og lander på dem, men det kan også gøres ligesom Kong gør det i den gamle film, hvor han åbner kæberne på dyret indtil der lyder et ordentligt knæk. Efter at have sparet på ammunitionen og sneget sig frem som Jack, så virker det som en befrielse at få lov til at slippe verden løs som Kong. Jeg håber inderligt på, at der er rigeligt med øjeblikke, hvor man spiller Kong, også selvom filmen foreskriver at Jack får mest tid på lærredet.
Dem af jer der kan jeres King Kong-historie, ved godt at eventyret ikke slutter på Skull Island, for i originalen lykkes det Carl Denham at fange den mægtige abe med nogle gasbomber, hvorefter han sejles til New York og fremvises på Broadway foran en måbende menneskemængde. Selvom jeg ikke fik lov til at teste denne del af spillet, så skulle der også være mulighed for at spille Jack og Kong i New York. De senere scener i spillet er givetvis noget der kan lokke en gammel Rampage-spiller som mig til at se, hvordan dilemmaet med civile ofrer håndteres i både filmen og spillet. Kong har nemlig ikke meget tilovers for andre end Ann, og han tramper derfor gerne skræmte indbyggere ned i hobetal i originalen. Kong er en skikkelse man er bange for, men som man alligevel beundrer, på en eller anden mærkelig måde, og som man ender med at have empati for.
- Jeg vil gerne have at alle spiller sig igennem hele oplevelsen og tager del i handlingen. Men desværre ved vi jo godt, at mange slet ikke spiller et spil til ende i disse dage. Derfor har vi designet spillet på en sådan måde, at det bliver lettere for en der bliver ved med at fejle, mens dem der er gode til King Kong belønnes med noget ekstra, siger Michel Ancel.
Lige præcis det med at skulle trække spilleren gennem en historie fra start til slut må være frustrerende for spiludviklere. De lider og slæber med at skabe en handling, der fanger spillere, men trods dette er det kun en brøkdel af dem, der rent faktisk når frem til slutningen. Der er givetvis nogle der vil rynke på næsen over, at sværhedsgraden falder når man fejler, men teamet lover til gengæld, at en rigtig god spiller vil kunne låse op for en masse spændende materiale ved f.eks. at dræbe alle fjender på en bane, undgå at blive skadet osv.
Indtrykkene fra mine første timer med King Kong er meget positive. Det kan virkelig mærkes at holdet har anstrengt sig med og videreudbygget King Kong-universet betragteligt. De har virkelig prøvet på at skabe et så godt og varieret spil som overhovedet muligt, indenfor de begrænsninger en licens nu engang har. Deres ambition er at skabe et spil, som ikke læner sig op ad filmen, men som kan stå på egne ben. Og ud fra det jeg har set, er der ingen grund til at betvivle dette.
Billedtekst: Jeff Bridges havde hovedrollen i King Kong-filmen, som blev lanceret i 1976, dengang var det et hold oliebisser, der landede på den ukendte ø. Jessica Lange spillede rollen som Kongs favoritpige. Filmen var absolut ikke ligeså god som originalen, men den var intet imod den rådne fortolkning King Kong Lives fra 1986, med Linda Hamilton i hovedrollen. Vi skal ikke plage jer med handlingen, der kredsede om blodtransfusioner og aberomancer.
Gamereactor siger: Et ambitiøst og storslået licensspil, der på ingen måde forsøger at gemme sig i skyggen af den kommende film, men i stedet står på egne ben.