Klingon Academy er det første forsøg på at lave en space sim med rod i Star Trek universet. Som kaptajn på et klingon warship skal du lære at bekæmpe det klingon imperiets fjender, med alle de ressourcer du har til rådighed. Ideen er god, men spørgsmålet er om Interplay har ført den så godt ud i livet som man kunne have håbet på... Læs videre og få svaret.
Mere Star Trek til folket
Star Trek universet har for mig altid været spændende og som lidt af en trekkie, har jeg siddet limet foran skærmen under afsnit af Star Trek: Next Generation. Dog har det aldrig været værre end det, så mit værelse har heldigvis set sig fri for diverse merchandise bortset fra de få Star Trek spil, jeg har på hylden.
Desværre er det faktum at jeg godt kan lide Star Trek universet langt fra nok til at redde Klingon Academy fra det mørke hjørne af mit værelse, hvor alle spil, der enten er for dårlige, eller simpelthen ikke har været interessante nok, med tiden er endt i. For desværre er Klingon Academy langt fra det spil, som det skulle have været...
Fat joystick'et!
Hele Klingon Academy er centreret omkring at kommandere et starship, et skib beregnet til kamp og lange ture imellem stjernene, og som kaptajn på sådan et skib, står du for at skulle styre alt på skibet via kommandoer til din besætning.
Selve skibet styres igennem piletasterne, eller via joystick som i de traditionelle spacesims, men Klingon Academy udskiller sig ved at det ikke er en lille starfighter du er ombord i, men et stort skib, med besætning og soldater og alt der nu ellers hører til. Desværre betyder det at styringen af dit skib, bliver en hel del mere besværlig end den man er vant til i lignendene spil. Har du ikke, som jeg, noget joystick, er du nød til at styre med tastaturet, og her træder et af de store problemer ind.
For at styre besætningen skal du igennem en masse under menuer, og skal du flyve, skyde og kommandere dit skjold op og ned, kan du risikere at dit tastatur ikke kan klare overbelastningen og kommer den den velkendte "du har trykket for mange knapper ned samtidigt"-lyd. Selv en masse roden rundt, med tastaturfunktionerne, ude i bios hjalp desværre ikke.
Skuffet trods alt
Missionerne i spillet er rimelige. De består af en række mål man skal gå igennem, for eksempel at udrydde en Federation starbase, efter at have fløjet igennem et minefelt med cloaken slået til, for ikke at blive opdaget.
Spillet er fyldt med gode ideer, og i det store hele er som det skulle være. Du kan, Star Trek universet tro, overloade dine torpedoes, hæve/sænke dine skjolde, beame soldater ombord på fjendens skibe og få din besætning til at hoppe og springe, men alligevel sad jeg med en dårlig smag i munden til sidst. Dette spil er ikke engang halvdelen af hvad det skulle have været.
Som en gammel mand
Grafik og lyd er så som så. Lydsiden har sine gode punkter, men man kan ikke lade være med at ryste på hovedet, når man i intro filmen hører en stemme der grangiveligt lyder ligesom gode gamle Worf. Han er åbenbart godt selv klar over ligheden, for han undskylder det straks med at han er Worf´s bror.
Grafikken er bestemt ikke noget at klappe begejstret i hænderne over. Den er grynet, og de skærme der dukker op når man fjerner sig fra kommandobroen er noget nær det grimmeste jeg længe har set. I selve spillet er den kantet og når noget er sprunget i luften, spreder det sig i nogle kantede blokke.
Konklusion
Klingon Academy er helt sikkert ikke et spil, jeg vil anbefale folk at storme ud og købe. Er man trekkie og glad for space sims, kan man godt presse citronen fro underholdning, men heller ikke mere.
Klingon Academy kommer på 6 CD´er og det er ærlig talt flere end de er det værd. Der er nogle rimelige gode videosekvenser presset ned på de CD´er der kommer efter selve spil CD'en, men noget der ligner mere underholdning, er der ikke på de resterende CD´er.
Efter spillets udgivelse var der faktisk flere af udviklerne som blev fyret af Interplay, efter sigende pga. dette spil, men så hård en dom vil jeg nu ikke give det...