Dansk
Gamereactor
previews
Lair

Lair

Factor 5 skifter rumskibene fra Star Wars ud med tonstunge drager. Martin har sat sig i sadlen på et sagnomspundet dyr og viftet med sin Sixaxis-kontroller.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Da jeg var lille var jeg helt vildt fascineret af dinosaurer. Fesne BBC dokumentarprogrammer, tommetykke bøger på næsten uddøde fremmedsprog, hvori jeg kun kunne nyde billederne og alt andet der bare tilnærmelsesvist berørte emnet - jeg slugte det hele råt. Jeg var selvfølgelig også lun på alle de underkategorier af dyr, der hørte inde under dinosaurerne, f.eks. krokodiller, øgler, mere eller mindre alt i den dur, og da mine forældre aldrig fortalte mig noget, var jeg også helt væk i drager, i den naive overbevisning at bæsterne rent faktisk havde eksisteret.

Egentlig er det utroligt hvor meget vi mennesker kan blive fascineret af noget der aldrig har eksisteret. Gennem tiden har Hollywood svælget i de store fantasimonstre (og åh gud, mind mig ikke om Eragon) og det samme har spilindustrien (og igen, mind mig heller ikke om Drakengard), men tidligere oplever ikke har været en afskrækker for Factor 5 og allerede efter første flyvetur på den skællede drageryg, føles Lair anderledes.

Lair er nemlig det første spil på PlayStation 3 hvor Sixaxis-funktionen, er en fuldt integreret del af gameplayet. Styrepindene bruges udelukkende til at kontrollere kameraet, så du bliver nødt til at vippe, dreje og piske med controlleren for at manøvrere din drage. Sjovt er det, men det kræver en del tilvænning. Ja, faktisk kan jeg desværre meddele at styringen aldrig kommer til at føles helt naturligt, selv efter flere timers spil. Knivskarpe sving og retningsskift går nemlig for langsomt. Lock-on funktionen hjælper dig kraftigt til at få nedlagt alt på skærmen, men det burde ikke være nødvendigt. Det burde handle om flyvefærdigheder og ikke så meget andet. Desuden er det næsten umuligt at få 180 graders vendingen til at virke hver gang. Ofte reagerer det skællede bæst kun hver anden gang og andre gange vender du om på stedet selvom du bare prøvede at dreje.

Udover at du selvfølgelig kan spytte ildkugler til både højre og venstre, har du også en række andre muligheder for at bringe død og ødelæggelse til dine fjender. Du kan lande på jorden og tackle din drage gennem infanteriet på bedste football manér og flyver du tæt ved jorden kan du samle en fjende op med kløerne og senere smide ham igen, når du er kommet op i højderne. Til at bekæmpe andre drager i luftrummet, har du også et par nærkampsangreb i ærmet. Enten kan du flyve op på siden af en fjende og bruge Sixaxis-funktionen til at hamre dig ind i siden på ham, eller så kan du lade din drage gribe fat i ham og skiftevis flå og rive i ham, mens begge drager tumler gennem luften på vej mod jordoverfladen. Quicktime-events er i øjeblikket i hotteste indenfor spilindustrien siden flammekasteren så dagens lys i alverdens skydespil, og her vil Lair også være med på vognen. Som var det nærmest løftet (det pæne ord for at rapse) direkte ud af God of War II, kan du hoppe fra din egen drage over på en fjendes, kløve ham i to med din økse, hugge hoved halvt over på kræet og ellers derefter hoppe selvtilfreds tilbage på din egen drage igen.

Dette er en annonce:

Skal man dømme efter styringen, er den drage du ridder på vist ikke blevet tæmmet helt, men i det mindste er der altid mulighed for at nyde udsigten oppe fra skyerne; Lair ser nemlig kanongodt ud. Nøgne bjerglandskaber og azurblåt hav med hvide bølger strækker sig så langt øjet rækker, og når du kæmper inde i en by, kan du dykke ned og suse midt mellem de enkelte huse. Lair har været under udvikling i lang tid og det har givet pote for Factor 5. De har haft tiden til at finde ind til en del af PS3'erns mægtige kræfter og det resulterer i en helt flydende framerate uanset hvor meget der sker på skærmen, og det er godt, for der er altid gang i den i drageland. Store hære tørner sammen både i luften, på vandet og på land, ofte alle dele samtidig og når ens drage suser fra slag til slag, er der ingen problemer med skærm opdateringen eller lignende.

Handlingen i Lair udspiller sig i et fjernt land, hvor to fraktioner kæmper mod hinanden i indædt kamp, på grund af alt fra politiske til religiøse uenigheder. Det er hele denne konflikt der ligger grund for den myriade af opgaver du sendes ud på, men selvom om starfighterne fra Rogue Sqaudron er blevet skiftet ud med drager, er der ikke sket de store ændringer i hvilke missioner du sendes ud på. Beskyt denne konvoj, dræb denne bølge af fjender, ødelæg denne base og alt i den dur. Det kan være svært at finde på nye missioner i et spil som Lair, men jeg håber på at den fulde version byder på lidt nytænkning hen ad mod slutningen.

Sony har haft Lair som et godt kort på hånden i lang tid efterhånden og der er da heller ingen tvivl om at Lair komme til at udfylde et tomt hul i spilsortimentet på PlayStation 3, men indtil nu virker det mere som en hæderlig spiloplevelse, snarere end en blændende en. Dragen lander på spilhylderne sent i september og til den tid er vi naturligvis klar til endnu en flyvetur.

Lair
Dette er en annonce:
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair
Lair

Relaterede tekster

LairScore

Lair

ANMELDELSE. Skrevet af Asmus Neergaard

Drager og luftkampe, der hverken har tænder eller bid. Asmus har siddet i sadlen på et sagnomspundet monster, men er slet ikke så begejstret endda...



Indlæser mere indhold