Largo Winch: Empire Under Threat

Largo Winch: Empire under Threath

Largo Winch-serien blev til i et samarbejde mellem Jean Van Hamme og tegneren Philippe Francq - men spillet er ikke meget værd.

Der er oprindeligt tale om en tegneseriefigur. Largo Winch-serien blev til i et samarbejde mellem Jean Van Hamme og tegneren Philippe Francq, og med 2,3 millioner albums solgt siden første udgivelse i 1990 blev det en markant succes, både som tegneserie og som ’bog’ betragtet. Der er tilmed også produceret en TV-serie i 26 afsnit bygget over figuren og universet, som blev vist første gang på fransk fjernsyn sidste år. Banen er dermed kridtet op til store forventninger - i hvert fald med hensyn til afsætning på spilmarkedet, set fra Ubi Softs side - eller til stor skuffelse. Der er i hvert fald en risiko for, at figurer og stemning fra tegneserien ikke fungerer nær så helstøbt, når de bliver flyttet til et nyt medie.

Fundet på gaden
Vi har i hvert fald en hovedperson, Largo, et jugoslavisk hittebarn, der bliver adopteret af verdens rigeste mand, som søger en arving. Plejefaren dør og Largo arver nu et forretningsimperium. Largo er stærkt involveret i velgørende virksomhed, og ved en celeber reception i sit hovedkvarter bliver det offentliggjort, at han sender en skibsladning til Drinavie, et land, som er sønderbombet under en årelang krig, ganske som det tidligere Jugoslavien i virkelighedens verden. En stor skandale truer dog den godhjertede finansfyrste og hans forretning, og han må nu sætte alt ind på at finde ud af, hvem det er, der vil ham til livs.

Historien er dermed udformet stor og dramatisk, som det nu plejer at være i et adventure-spil. Det er nu din opgave som spiller at styre Largo rundt, snakke med et væld af mennesker, gøre notater, samle og bruge de genstande, der bringer ham nærmere på en opklaring af, hvordan det hele hænger sammen. Styringen er lige så enkel, som plottet er banalt. Actionknappen styrer Largos handlinger - og hans samtaler med dem, han står over for, og det er tilsvarende enkelt at åbne sit inventory for at gemme og hente ting eller at gennemse de notater, som Largo tager løbende. Tilmed retter han automatisk sine bevægelser ind efter de personer eller genstande, der har betydning for hans videre færd i historien.

Alt for alvorligt
Der er i grunden ikke meget at sætte en finger på i Largo Winch. Grafikken fungerer i det store og hele udmærket, om end mange textures mangler dybde og detaljer, ligesom persongalleriet savner karakter og ikke mindst troværdige bevægelser. De mange mellemscener bidrager desuden i høj grad til oplevelsen af et spil, der ikke vil så meget mere end at fungere. Ikke noget med gys og skrækeffekter, der kravler ind under huden på spilleren, ikke noget med en solid dosis humor, der kan få spilleren ti at hænge på. Largo Winch tager simpelt hen sig selv alt, alt for alvorligt.

Et par minigames bryder den rutineprægede trummerum. Det gælder i ét af dem om at hacke sig ind i fremmede computere. og hér oplever spilleren noget nær de sværeste stunder i Largo Winch. For helt uden omsvøb må man sige, at spillet er nærmest utilladeligt let. Det retter selvfølgelig løjerne mod en relativt ung målgruppe, men det reducerer samtidig holdbarheden, ligesom det blot bidrager til den overordnede rutineprægede oplevelse. Som en leverpostejmad, der end ikke er smidt ristede løg på.

Der er ligefrem dem, der mener, at adventure-genren er død - eller i hvert fald er i færd med at skrive testamente. Largo Winch bygger på en tegneserie og en TV-serie, og det indebærer i sig selv risikoen for, at man glemmer at tænke på de elementer, der grundlæggende skal være til stede, for at spilleren gider at gå i gang med et nyt spil og ikke mindst at blive hængende. I betragtning af den spændende historie og et gameplay, der fungerer - men heller ikke mere - så vil dog nøjes med at konstatere, at adventure-genren måske ikke er død - men at det er for sent med kosmetiske operationer for at holde den kørende.

5 / 10
+
En spændende historie med et lettilgængeligt gameplay.