Legends of Wrestling II

Legends of Wrestling II

Acclaim har atter samlet alle de store stjerne fra den mystiske sportsdisciplin kendt som wrestling i denne fortsættelse til Legends of Wrestling.

Acclaim har atter samlet alle de store stjerne fra den mystiske sportsdisciplin kendt som wrestling i denne fortsættelse til Legends of Wrestling. Det ville have givet god mulighed for at uddele øretæver til både højre og venstre, havde det ikke lige været for spillets ulidelige styring og generelle mangel på appel.

Er man tidligt i sin barndom blevet lagt i benlås af en gal wrestler byder Legends of Wrestling II på et kærligt gensyn med alle de store navne såsom Hulk Hogan, Jimmy "Superfly" Snuka, Bret "The Hitman" Hart og brormand Owen Hart (hvil i fred) plus rigtig mange flere. Hele 76 forskellige wrestlere er der at vælge imellem, hvilket er et meget imponerende antal, alle gengivet så trofast det har kunne lade sig gøre med udseende, intromusik og så videre. Som det så ofte er tilfældet er det dog ikke alle wrestlere man har adgang til lige med det samme. Nogle af dem skal man først gøre sig fortjent til i spillets velfungerende Career Mode, hvor man skal kæmpe sig frem i verden fra ukendt wrestler med stjernedrømme til superstjerne med sønderslået kadaver. Vejen frem afhænger af ens popularitet blandt publikum som stiger eller falder alt afhængig af hvor aggressiv man er, hvor meget man variere sine slag og kast og så videre. Udover Career er der selvfølgelig også mulighed for at spille enkelt stående kampe, alene mod CPU’en eller mod en kammerat. Man kan spille en-mod-en men der er også mulighed for tre- og firemandskampe, Tag Team-kampe hvor man kæmper hold-mod-hold samt de særlige Cage- og Ladder Matches.

Efter så at have udvalgt sin wrestler går turen til ringen hvor den oplevelsesmæssige nedtur for alvor kan begynde. Det første man vil lægge mærke til er grafikken, der har et underligt dateret udseende. Det er som om tiden har gået meget langsom for Acclaim hvad angår grafik for i forhold til firmaets tidligere wrestling-spil og til Legends of Wrestling II er der sket forbavsende lidt. Arenaerne omkring ringen er blevet lidt mere kompleks, der er lidt mere publikum og så har de forskellige wrestlere fået lidt blødere kurver hvilket giver dem et noget mere realistisk udseende men ellers det ikke nogen pixelfest der venter øjet. Der mangler noget grafiske spræl fra Smackdown!-serien, hvor man kan mærke, der er blevet leget og eksperimenteret mere med den visuelle side af spillet.

Smackdown!-serien har desuden noget som Legends of Wrestling II i den grad savner: en præcis styring. Problemet hænger sammen med spillets tempo. Smackdown!-serien altid har haft et arcade-agtig præg, hvor det har været nødvendigt at handle hurtigt og impulsivt, hvilket igen har resulteret i et meget hektisk gameplay. Acclaim har derimod altid været fortaler for et roligere tempo i kampene og Legends of Wrestling II er ingen undtagelse. Her skal man gribe fat i modstanderen og den der så først får lavet en tastekombination kan kaste rundt med modstanderen. Hvis modstanderen får overtaget kan man, ved at trykke på X på det rigtige tidspunkt, vende angrebet mod ham selv men det er noget der kræver timing. Der lægges altså mere vægt på reflekser hvilket burde kunne give nogle sjove kampe men i stedet sløver tempoet og dræber en hel del af spændingen. Samtidig går der for lang tid fra at man trykker på knapperne til at der rent faktisk sker noget hvilket er til mere forvirring for spilleren end gavn.

Selvom jeg bifalder ideen med at samle de største wrestlere gennem tiden, så kan jeg ikke tilgive den sløsede måde det er gjort på. Jeg har allerede været inde på styringen som er svær at slå sig til tåls med og den middelmådige grafik som heller ikke just hjælper på oplevelsen. Oven i det skal så lægges en irriterende lydside, hvor en i forvejen meget sparsom og uinteressant dialog under selve kampene overdøves af larmende og uindbydende moderne rockmusik, hvis blotte tilstedeværelse nærmest synes at have været resultatet af en sidste øjebliks hastebeslutning frem for et velovervejet valg. Jeg har ikke noget mod musik under en wrestling-kamp men vil til hver en tid foretrække en mere udbygget lydside med flere effekter og mere dialog. Jeg har heller ikke noget imod wrestling. Jeg synes det er vildt underholdne at se på og normalt også at spille men Legends of Wrestling II er en slem undtagelse. Det er en skuffelse, der selv for den mest hårdføre wrestler-fan, kun vil være værd at leje over en weekend.

6 / 10
+
Over 65 af de største wrestlere gennem tiden er samlet på et sted, Career Mode er god og noget anderledes end hvad man eller er vant til fra konkurrerende spil.