Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude

Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude

Larry er tilbage, men han har tabt sin mojo. Jonas er helt sikker på at førsteelskeren skal finde sig nogle nye scoresætninger.

Hvis man har haft en Amiga eller ganske enkelt bare er vild med adventurespil, så har man på et eller andet tidspunkt i sit liv stiftet bekendtskab med Leisure Suit Larry. Det dengang revolutionerende spil adskilte sig væsentligt fra sine konkurrenter, fordi det ikke gik ud på at forhindre verdens undergang eller noget lignende. Den kiksede storcharmør, Larry Laffer, havde helt andre mål i livet, nemlig at nedlægge så mange kvinder som overhovedet muligt.

Jeg var 10 år gammel, da jeg for første gang bevægede mig ind i Larry’s perverterede univers, og jeg husker tydeligt min fascination. Humoren var fantastisk, og mulighederne var store. Når jeg skulle give mine forældre begrundelser for, at Leisure Suit Larry ikke var skadeligt, så forklarede jeg dem, at det var en god måde at lære engelsk på. Derudover forsikrede jeg dem om, at det faktisk var meget lærerigt. For eksempel ville Larry jo ikke gå i seng med den prostituerede, "før" han havde skaffet et kondom.

Den nye udgave af Leisure Suit Larry har fået undertitlen "Magna Cum Laude", og der er sket meget siden sidst. Larry Laffer er blevet grå i toppen, og det er på tide, at en ny playboy står frem for at udfylde det tomrum, som mesteren efterlader sig. Og hvem er bedre egnet til opgaven end Larry’s egen nevø, Larry Lovage? Larry går i college, men det er ikke studierne, han bruger sin tid på. Larry har nemlig arvet sin legendariske onkels evne til at charmere sig ind hos det modsatte køn ved hjælp af kiksede historier og pinlige løgne. Han er dog ikke alene. Onkel Larry er ikke mere end et telefonopkald væk, og han har altid et godt råd til sin lærling i forførelsens kunst.

Historien er simpel, men den fungerer udmærket. Larry har problemer med kvinderne, indtil dating-showet "Swingles" en dag kommer til byen. Her skal tre vidunderlige kvinder dyste om en heldig fyrs kærlighed. Nu skal den heldige mand bare findes, og ifølge Larry selv er han som skabt til jobbet. Han skal bare overbevise programmets ledelse om det samme. Det gør han ved at score de mange sexede kvinder, som befinder sig rundt omkring på skolen og i byen. Der er endnu engang lagt op til et eventyr fuld af seksuelle eskapader.

Når Larry skal forføre en kvinde, så forsøger han sig altid med lidt "smoothtalking". Det går i alt sin enkelthed ud på at fylde kvinderne med løgn, så de vil gå med hjem og dyrke lidt horisontal lagengymnastik. Når Larry taler med en kvinde, så kommer der automatisk en firkant op i bunden af skærmen, og man skal nu styre en lille sædcelle igennem flere forhindringer. Hvis man rammer de forkerte punkter, så taler Larry over sig, men hvis man er succesfuld, så får man måske held i sprøjten. Derudover er Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude fyldt med andre små mini-spil. Det går for det meste ud på at trykke på de rigtige knapper på det rigtige tidspunkt, og der er ingen variationer. Selvom mini-spillene skifter mellem forskellige personer og miljøer, så er det grundlæggende det samme, og det bliver hurtigt kedeligt og ensformigt.

Larry Lovage’s humør kan aflæses ud fra et selvtillids-barometer. Hvis selvtilliden er i bund, så tør Larry ikke at tale med kvinderne, og han sniger sig nærmest uset gennem gaderne. Den bedste løsning på dette problem er at hælde et par fadøl ned i halsen. Så stiger selvtilliden med det samme, men det bliver samtidigt svært at kontrollere Larry. Når han taler med kvinderne i beruset tilstand, så er det næsten umuligt at kontrollere sædcellen i mini-spillet. Hvis Larry har fået for meget at drikke, så kan man ganske enkelt lade vandet op af et træ, eller op af rektoren for den sags skyld, hvis han har givet dig problemer.

PS2-udgaven af Larry’s erotiske eventyr lider under et kæmpe problem. Load-tiderne er uendeligt lange. Jeg har ikke været udsat for et spil, der læste så meget mellem hver eneste sekvens, siden jeg spillede Amiga. Spillet skal loade i et halvt minut, hver gang man skifter område eller skal snakke med en af hovedpersonerne. Der er konstant afbrydelser, og det er ikke til at leve med. Når spillet loader, vises der billeder af letpåklædte kvinder. I starten var det et kæmpe plus, men efterhånden gik det op for mig, at det bare er et billigt trick, for at man skal glemme de lange load-tider. Jeg følte mig snydt af udviklerne. Pc-udgaven har dog ikke det samme problem, og det virker som om, at der ikke er blevet arbejdet nok med PS2-udgaven.

Det kan ikke understreges nok, hvor stort problemet er, og jeg forstår simpelthen ikke, hvordan udviklerne vil være sig selv bekendt at sende et spil på gaden, som loader i så lang tid. Magna Cum Laude har taget humoren med fra sin forgænger, men vi kunne godt have undværet de lange load-tider.

Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude er en skuffende fortsættelse af et ellers fantastisk spil. De mange mini-spil er ensformige og trættende, og load-tiderne er ubeskrivelige. Humoren er dog den samme, og det er den eneste årsag til, at jeg ikke lagde spillet på hylden efter en time. Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude skal selvfølgelig prøves, hvis man er fan af serien, men man skal ikke forvente sig det helt store eventyr.

Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude