Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Lies of P

Lies of P

Vi har spillet den makabre fortolkning af Pinocchio for at se, om det står ud i den overmættede action-RPG genre.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Fans har hungret efter en efterfølger til Bloodborne i mere end otte år nu, men efter From Softwares gigantiske succes med open world-spillet Elden Ring er det usandsynligt, at der er en på vej. Derfor har udvikleren Round 8 Studio påtaget sig opgaven at give gamere deres næste store Bloodborne-fix. Lies of P er et Souls-lignende spil, der stræber efter at genskabe den samme gotiske atmosfære og det risk/reward-baserede kampsystem, der fik os til at forelske os i PS4-klassikeren. Men det er ikke nogen nem opgave, eftersom Bloodborne betragtes som et af sidste konsolgenerations allerbedste spil. Er Lies of P en værdig substitut for en efterfølger til From Softwares gotiske mesterværk?

HQ

Ikke alene er Lies of P inspireret af Bloodborne, det er også løst baseret på den populære roman The Adventures of Pinocchio fra 1883. Du spiller som en menneskeliggjort version af alles yndlings trædukke og befinder dig i en dyster verden, hvor vanvittige, morderiske dukker hærger gaderne. Som nævnt er spillet løst baseret på bogen, hvilket betyder at du kommer til at møde velkendte karakterer såsom Geppetto og Jesper Fårekylling på din rejse, men forvent ikke at genopleve ikoniske scener som for eksempel at blive forvandlet til et æsel på Pleasure Island.

Allerede fra første øjeblik fortjener spillet ros for sit banedesign. Ud fra det, jeg så i demoen, frygtede jeg, at jeg udelukkende skulle kæmpe mig gennem dystre gader inspireret af det victorianske England, men det er heldigvis ikke tilfældet. I løbet af min tid med spillet har jeg blandt andet kæmpet mig gennem forladte fabrikker, øde kirker og skove fulde af bjørnefælder. Disse vidtstrakte baner indeholder, som de bedste i genren, også masser af genveje, der fører tilbage til stjernekiggerter (spillets svar på bonfires/lanterner), og der er mange samleobjekter og nye våben at finde, når man går på opdagelse.

Dette er en annonce:
Lies of P
Lies of PLies of P

Kampsystemet minder ikke overraskende utroligt meget om From Softwares spil, og jeg føler, at Lies of P leverer et blandet resultat i denne afdeling. Hvis jeg skal starte med det positive, så giver spillet dig et hav af muligheder for at forme karakteren efter det, der passer bedst til din spillestil. Det krydrer også kampsystemet med egne ideer, der hjælper det med at stå ud i en genre, der er blev ret overmættet gennem det sidste årti.

Den første af disse originale ideer er muligheden for at kombinere håndtag og klinger fra forskellige våben, så du kan få det bedste ud af deres individuelle egenskaber. Tidligt i spillet kombinerede jeg eksempelvis et giftigt sværd med en hårdtslående skruenøgle for at skabe et dødbringende nyt supervåben. Det var altid sjovt at lege med forskellige kombinationer, og du kan altid transformere brugerdefinerede våben tilbage til deres standardversioner ved det sidste gemmested.

Dette er en annonce:

En anden ny mekanik, som minder lidt om Sekiro, er muligheden for at udstyre sig med forskellige armproteser, der har unikke fordele i kamp. En af dem indfanger eksempelvis fjender som en lasso, mens en anden fungerer som en flammekaster. Selvom mange af disse først virkelig indfrier deres potentiale efter at være blevet opgraderet, så er de en god måde at uddele ekstra skade, og de kan også redde dig i nødsituationer.

Udover at opgradere din karakters forskellige stats med Ergo (spillets svar på Souls) er der også et sekundært færdighedstræ, som du låser op for efter spillets prolog. Ved hjælp af det sjældne materiale Quartz får du adgang til yderligere opgraderinger og evner, såsom at øge din genstandskapacitet eller gøre specialangreb mere dødbringende. Du kan til enhver tid omarbejde disse, hvilket giver dig frihed til at eksperimentere.

Lies of PLies of P

Det største problem, jeg havde med kampene og spillet som helhed er, hvor uretfærdigt det til tider kan føles. Nu himler du måske med øjnene og tænker, at det burde jeg have forventet af denne type spil, men tillad mig at forklare! Selvom det til en vis grad er sandt, så oplever jeg, at størstedelen af min frustration i Souls-spil kommer fra min egen inkompetence og ikke fra selve spillets systemer.

I Lies of P dræner det at blokere angreb ikke bare din stamina, men også dit liv, medmindre du formår at udføre ekstremt risikable og veltimede perfekte pareringer. Derfor er du afhængig af at undvige for at overleve, og det æder hurtigt din stamina-bar og gør dig ekstremt sårbar. Dit våbens skarphed forringes også, jo mere du anvender det, hvilket tvinger dig til at trække dig tilbage og slibe det, før du vender tilbage til kampens hede. Det tager ulideligt lang tid for dit sværd at blive helt skarpt igen, og som du sikkert kender fra denne type spil, kan nogle få sekunder være forskellen mellem liv og død.

Som jeg var inde på før, omfatter denne straffende sværhedsgrad alle områder af spillet, og der var nogle sektioner, som føltes designet til at være decideret sadistiske. I ét område skulle jeg eksempelvis balancere på en smal bjælke over en giftsø, mens en fjende uden for min rækkevidde skød projektiler efter mig. Hver gang jeg trådte forkert, styrtede jeg direkte ned i den giftige sø og var tvunget til at starte forfra. Det lykkedes mig endda at indstudere de perfekte pareringsmønstre i denne sektion, men det forhindrede mig ikke i at miste balancen og styrte i døden.

HQ

Når det så er sagt, synes jeg stadig, at Lies of P bidrager med nogle spændende nye ideer til genren og er værd at tjekke ud for fans af Souls-spil og særligt Bloodborne. Friheden til at eksperimentere med forskellige våbenkombinationer og armproteser gjorde, at kampene altid føltes engagerende, selv om de til tider var for frustrerende at udholde. Lad os krydse fingre for, at det kvalitetsniveau, der er etableret i grundspillet, kan overføres til det kommende DLC-samarbejde med Team Ninja og deres actionspil Wo Long: Fallen Dynasty.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Forrygende banedesign, mange tilpasningsmuligheder, brede RPG-elementer
-
Visse kampe er for sadistiske, tager ikke nok risici i forhold til at skille sig ud som action-RPG
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Troels Ryde Grann

Hvad får man, hvis man smider Bloodborne, Pinocchio og en smule Bioshock Infinite i en blender? Tro det eller ej, et af årets bedste actionspil.

Jeg er grundet en rejse ikke helt langt nok inde i Lies of P, til at jeg tør smide en endelig karakter på spillet. Men jeg har lagt nok timer i det til at kunne konstatere, at vi har at gøre med en af de mest kompetente Souls-likes i mands minde. Der findes et utal af spil, der skamløst kopierer særligt Dark Souls uden hverken at tilbyde et engagerende kampsystem eller en forunderlig verden at udforske. Men allerede efter få minutter i Lies of P er man ikke i tvivl om, at man har med noget særligt at gøre. Kampsystemet sidder lige i skabet, og spillets art direction er så stemningsfuld, at det er lige før, jeg ikke ville stille spørgsmålstegn ved det, hvis der i starten af spillet stod "From Software presents" med hvide bogstaver mod en sort baggrund.

Lighederne med Bloodborne er til at starte med lidt komiske. Fra animationerne og lydeffekterne (jeg er ret sikker på, at nogle er dem faktisk er identiske) til de fantasifulde trickvåben, et næsten identisk stat- og skaleringssystem og ikke mindst den gotiske setting med dystre gyder, osende fabrikker, dunkle skove og katedraler, hvis spir vrider sig mod en mørk himmel.

Men Lies of P formår at finde sin egen identitet takket være det grundlæggende koncept om en mørk fortolkning af Pinocchio. En stor del af tiden er det dysfunktionelle Bioshock Infinite-lignende dukker, man kæmper imod. Hvem har skabt disse mekaniske dukker, hvad er deres formål, og hvorfor er de pludselig gået amok på mennesker? Og hvad sker der, hvis man som den Timothée Chalamet-lignende Pinocchio bliver ved med at lyve? Det er både fascinerende, spændende og creepy.

Også i kamp finder Lies of P sin egen stemme. Du har alle dine Bloodborne stables såsom lette og tunge angreb, et charge attack, en strejfe-manøvre, en regain-mekanik, og så videre. Ved at parere perfekt kan du i øvrigt lamme fjender og foretage kraftfulde angreb - meget Sekiro-agtigt. Men den såkaldte "Legion Arm" - et sidevåben, der kan være alt fra en lasso til et skjold eller et apparat, der lægger landminer - står ud som et af Lies of P's unikke bidrag til et efterhånden velkendt kampsystem. Det samme gør et udførligt færdighedstræ, der ikke bare tilbyder basale opgraderinger, men også unikke evner såsom flere undvigelsesmanøvre at kæde sammen. Det hele spiller sammen om et kampsystem, der i mine øjne er lige så godt som Bloodbornes. Spillet er til tider absurd lineært, og fjende- og banedesignet er naturligvis ikke helt lige så inspirerende som førnævntes, men bare det at de to kan sammenlignes siger meget om Lies of P's høje kvalitet. Jeg er, så langt, meget imponeret.

Relaterede tekster

Lies of PScore

Lies of P

ANMELDELSE. Skrevet af Kieran Harris

Vi har spillet den makabre fortolkning af Pinocchio for at se, om det står ud i den overmættede action-RPG genre.



Indlæser mere indhold