Lil' Guardsman

Lil' Guardsman

Hilltop kanaliserer Papers Please i en ret sjov Cartoon Network-inspireret homage.

Hvis du ikke allerede har spillet Lucas Popes glimrende, og efterhånden ret så tilgængelige spil om at vedligeholde en grænseovergang i et kommunistisk østland ved at udspørge og undersøge immigranter, Papers Please, så bør du så sandelig kaste dig over det med det samme. Det spil vokser på en, og er designet til at du løbende bliver klogere som den ene gennemspilning efter den anden slår fejl idet du ikke kan processere nok immigranter til at du kan placere mad på bordet for dig og din familie, men samtidig er det en struktur der er så spændende, at den bør agere struktur for andre spil. Den er simpelthen for spidsfindig til kun at være rammen i et enkelt spil.

Heldigvis har Hilltop Studios ikke i sinde at lade Popes gode idé gå til spilde, og hvis du enten fandt Papers Please en smule deprimerende, eller måske stressende, så placerer Lil' Guardsman et Cartoon Network-agtigt narrativt og visuelt præg på formularen, og kombinerer det med masser af selvparodierende humor, der gør dette til en fantastisk "lite"-udgave af Popes mere seriøse og virkelighedsnære spil.

Lil' Guardsman

Du er Lil, og bor i en slags fantasy-udgave af New York ved navn "The Sprawl", der føles som en smeltedigel af folkeslag, racer, religioner, livsytringer og holdninger. Din far er en af de grænsevagter, der hver dag beslutter hvilke tilrejsende der bør få adgang til The Sprawl, men netop som spillet begynder har han altså lavet planer på den lokale pub, så selvom at du bare er 12 år, så er du dagens substitut, og bliver relativt gnidningsfrit sat ind i hvilke værktøjer du har til at identificere, undersøge og i sidste ende afgøre hvilke gakkede fantasy-karakterer der kommer ind i The Sprawl, og hvem der nægtes adgang.

Hvad der følger er både simpelt og sågar relativt statisk, men takket være oceaner af charme formår Lil' Guardsman at overkomme eventuelt ankepunkter ved en lidt for langsommelige og simplificeret præmis, og fremstår som en imponerende debut fra Hilltop.

Det starter alt sammen med æstetikken, for godt nok har Lil' Guardsman ikke så mange egentlige animationer, og kan til tider ligne udklippede papmache-karakterer, der kun bevæger sig i enkelte situationer, men det oser til gengæld af Cartoon Network-agtig visuel opfindsomhed og farve. Det eksisterer i ret perfekt forlængelse Adventure Time, Samurai Jack, Steven Universe, Johnny Bravo og andre klassikere med en overdreven, karikeret streg og stærke farver. Det er dragende at se på hele vejen igennem, og selvom antallet af unikke lokationer er få, så er der liv og detaljer at spotte de fleste steder.

Lil' Guardsman

Du tænker at det hurtigt bliver kedeligt at udspørge karakterer hvad deres gøremål i The Sprawl er, for så at afgøre om hvorvidt den forklaring holder vand eller ej, alt sammen fra det samme lille skur, men Lil' Guardsman er hverken for langt, og formår at fastholde interessen ved netop at præsentere et så eklektisk mix af karakterer, der hver især føles som en separat quest line. Tidligt i spillet konfiskerer du sågar "blodguld" fra ondsindet gammel mand, der tilsyneladende udnytter en konfliktzone til at udvinde værdifulde mineraler, for så at smugle dem ind i The Sprawl. Dette sker ved at bruge de unikke værktøjer du er udstyret med, såsom en magisk røntgenscanner og en såkaldt "sandhedsparfume" (yes, du læste rigtigt). Pointen er at selvom at denne udveksling varer bare tre-fire minutter, så er det en mindeværdig sag.

Der er over 100 unikke karakterer at gennemgå, alt imens du opgraderer selvsamme værktøjer, indsamler guldmønter og lærer mere om en mystisk kraft, der lader dig rejse tilbage i tiden og genoverveje dem du har lukket ind, og holdt stangen tidligere.

Det er ikke fordi der er nogen synderligt mindeværdig samlet fortælling her, og det havde nok hjulpet Lil' Guardsman med at føles lige så bjergtagende i mere bred skala, som det er når man bare... ja, er i det. Men når det så er sagt, så er det her uhyggeligt meget charme for pengene, så om du er på Switch, PC, PlayStation eller Xbox, så prøv lige kræfter med Lil' Guardsman, eller Papers Please. Spil Papers Please. Please.

8 / 10
+
Fantastisk charme, ret flot grafik, alle karakterer har eget stemmeskuespil, simpelt men solidt koncept.