Den lille brune fyr ser dog ikke særlig eventyrlysten ud ved første kig. Derfor bliver vi nødt til at klæde ham lidt ud, og i den beta-version af spillet, vi har prøvet, er mulighederne for dette heldigvis allerede mange. Fra sko til hår, skæg til øjne er mulighederne så mange, at man hurtigt mister en del tid på alene blot at personliggøre sin Sackboy.
Med helt nye imponerende klæder ser alt mere lovende ud, hvilket lader os bruge lidt af opmærksomheden på den nye historie, de interessante verdner skabt af spillets fans, samt vores egne færdigheder i forhold til at skabe nye udfordringer.
Historie-delen af spillet viser hurtigt hvor varieret PlayStation Vita-versionen egentlig er. Velkendte omgivelser bliver blandet med nye. Eksempelvis sendes Sackboy ind i en fremtidig verden hvor en computer skal hackes, hvilket alt sammen er nemt med Vitaens unikke funktioner.
Vi bruger "touch"-mulighederne til at skubbe blå kasser af vejen, mens vi forundres over hvordan vores fingeraftryk viser sig på hver kasse vi trykker på, inden de sekunder senere forsvinder igen. Farten sættes i vejret da vi senere jagtes af en rød laser, og her skal både analogpindene og touch sikre at Sackboy kommer helskindet igennem.
Konsollens bagside-touch kommer også i brug, blandt andet til at hive store kasser ud af baggrunden. Med en finger blokerer vi således laseren ved hele tiden at smide kasser i vejen for den. Vi sender Sackboy mod en lille platform, og sender den mod ham ved at tilte Vitaen.
På trods af de nye tiltag føles det hele præcist som de tidligere Little Big Planet-spil. Styringen er nem og alt ser lækkert ud på den flotte skærm.
En anden situation sker en i verden, der bærer kraftigt præg af både Limbo og Super Meat Boy. Ved at røre skærmen kontrollerer vi en sort klump med store hvide øjne gennem en mørk og stilfuld skov. Målet er at befri mindre hvide klumper med store sorte øjne og sløjfer på hovedet, fra de fængsler hvori de er fanget. Den sorte klump hopper fra mur til mur, sidder fast i noget grønt slim, glider på is og hopper så snart den rører ved en blå substans.
Sidstnævnte er særdeles brugbar når man skal hoppe over farlige savklinger. Fejler man er der afstraffelse, for selv om man skulle have nået slutningen af banen, betyder en mangel på checkpoints at man skal starte forfra. Alligevel er banerne sjove, og så snart man har mestre styringen skal man lige prøve en gang mere, og så lige en gang mere, og så lige... Vi håber denne del er med i det færdige spil.
For de som synes det er kedeligt at løbe rundt selv, er det nemt at hoppe ind i en andens spil når man vil, eller invitere andre til ens eget spil. Vi prøver "Versus", hvor vi tager kontrollen over en lille kampvogn der forsøger at ramme modstanderen. Med fugleperspektiv over slagmarken kører vi mellem forskellige bygninger og bruger huse som en slags improviserede pinball-baner, hvorpå vores skud kan reflekteres. Det bliver dog hurtigt en smule kedeligt, da der ikke er meget variation at finde efter de første par baner.
Alt andet end kedelig er til gengæld cirkusræs, som skal gennemføres så hurtig som muligt for at få ekstra points. Vi hopper gennem ringe, sætter af på forskellige objekter og hopper på trampoliner. Den slags er svært at få nok af, og hvem har egentlig brug for pauser når man løbende modtager udfordringer fra andre brugere på baner de selv har lavet?
Uanset hvor vi befinder os og hvad vi laver, bliver det hele fulgt op af et virkelig lækkert soundtrack, der giver det hele masser af atmosfære. Faktisk gentager vi et par af banerne blot for at høre musikken igen, og vi håber meget på at der er mere af denne slags i spillet, når det udkommer.
Lidenskaben, der er lagt i dette spil, er til at mærke allerede inden for de første par timer. Det er lige så godt som sine fætre og kusiner på PlayStation 3, og de holdholdte funktioner er naturligt integrerede i oplevelsen.
Hvis det færdige spil kan overbevise mig i lige så høj grad som beta-versionen, har Little Big Planet potentiale til at blive et af de bedste spil på PlayStation Vita og definitiv grund til at købe konsollen.