Dansk
Gamereactor
previews
Little Big Planet 3

Little Big Planet 3

Sackboy vender tilbage, og denne gang har han endnu flere kunster i ærmet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Little Big Planet er tilbage med tredje ombæring. Spil nummer to rejste i forvejen spørgsmålet om, hvorvidt der virkelig var nye features nok til at retfærdiggøre en efterfølger. Media Molecule gav dengang et fint svar på tiltale, som ingen kunne have indvendinger imod.

Nu tager de britiske udviklere Sumo Digital (der for nylig udviklede old-gen-udgaven af Forza Horizon 2 for Microsoft) sig af spillet, men efter vores mening er den pakke, de tilbyder, endnu ikke nær så tilstrækkelig god, at den retfærdiggør sin eksistens.

Man kan argumentere for, at serien har et problem. Med hver ny feature, der bliver blandet i, øges kompleksitetsgraden, og selv hvis vi ikke nødvendigvis behøver at rode med alle byggemulighederne på en bane, kommer vi altid til at forsøge at gøre det alligevel, når vi arbejder på at skabe vores mesterværk. For måske er der en ny funktion eller feature, vi ikke har prøvet, der kan gøre det nemmere at realisere vores storslåede vision? Nuværende spillere, der er vokset op med værktøjerne, vil helt sikkert have et fornuftigt overblik, men nytilkomne vil muligvis blive afskrækket af de stadig flere muligheder.

Little Big Planet 3
Dette er en annonce:

I denne tredje titel er der 70 nye værktøjer, og det er oven i de 29 forbedrede værktøjer, der bliver lagt til fra Little Big Planet 2, og ti mere fra Vita-spillet (også af Sumo Digital). I stedet for tre lag at bygge i har vi nu seks, hvilket skulle give endnu mere frihed og flere valgmuligheder til spillerne.

Og så er der selvfølgelig de tre nye karakterer, som har hver deres forskellige egenskaber (som også ved hjælp af editoren kan tildeles de forskellige figurer, så de eksempelvis kan flyve). Der er så mange nye muligheder, og de fleste af dem virker virkelig sjove og spændende. Men spørgsmålet er, om de kan vække vores kollektive interesse for Little Big Planet endnu engang. Efter seks år er kernekonceptet måske ældet lidt, og der er ikke længere meget ved serien, der kan overraske os.

Som man ville forvente, er udviklerne godt klar over dette, men selv om de har tilføjet solide tutorials, der forklarer hver nye funktion, og en god historie-kampagne, der vil tjene som inspiration for kreative spirer, ved de også, at det simpelthen ikke er tilstrækkeligt. Derfor har de hittet på Pop-it-akademiet.

Little Big Planet 3
Dette er en annonce:

Hver enkelt bane er fra starten udstyret med en redigeringsfunktion, så vi er nødt til at gøre banen færdig ved at ændre på tingene med de redskaber, vi har til rådighed. Selve banerne er tematisk forbundet til de hovedfunktioner, der findes deri, så det er relativt klart, hvordan man skal bruge dem.

På den måde lærer vi, hvordan det hele fungerer, og hvordan vi kan bruge værktøjerne på spilområdet. Det er faktisk en ganske smart måde at introducere spilleren til de kreative muligheder i Little Big Planet 3 på. Det er sandsynligvis også grunden til, at Sumo Digital hævder, at dette er det mest tilgængelige spil i serien til dato.

Blandt de nye spilmekanikker er "Power-up-Creator", et værktøj, der lader os bygge vores egne power-ups. Vi kan lave værktøjer, der ikke allerede er i repertoiret: Vi lavede en lommelygte, så vi senere kunne udforske et mørkt palads. Faktisk viste det sig at være et virkelig spændende værktøj, selv om vi måtte lægge noget tid i det, for at få den til at fungere ordentligt.

En anden ny feature er de skinner, som vi kan glide langs ved hjælp af en særlig krog, selv på tværs af flere lag. Da denne feature også kan gøres usynlig, kan tingene nu bevæge sig på den måde og derhen, du ønsker det. Der er også nye mål, der kræver, at vi veksler mellem spilfigurerne; et nødvendigt værktøj, der er påkrævet af den vigtigste ændring af alle, nemlig at der er kommet nye karakterer til: Oddsock, Toggle og Swoop. På den samme bane kan vi indtage rollen som enhver af heltene for bedre at kunne håndtere et bestemt område. Endnu en ny feature: Vi kan nu manipulere med klistermærkerne (tidligere var dét kun muligt at gøre med objekter).

Little Big Planet 3

Så der rigeligt med nye features på vej. Og selv om alting virkede overraskende positivt, og selv om vi er klar over, at der nu findes næsten ni millioner levels, skabt af spillere over hele verden (som også virker i Little Big Planet 3), er vi alligevel en smule skeptiske. Måske er det fordi, spillet er udviklet til konsoller fra to generationer, både PS3 og PS4, hvilket potentielt har begrænset udviklernes muligheder. Muligheder, de havde haft, hvis det var blevet skabt udelukkende med PS4 i tankerne.

Når det er sagt, ser vi stadig frem til dette næste spil i serien. Vi har set så mange fantasifulde verdener og kreationer, der bestandigt overrasker. Ikke desto mindre føles Little Big Planet 3 som om, Sony har fulgt mottoet: "mere er mere". Dét, Little Big Planet har brug for, efter der er dukket så mange lignende kreative spil op, er et nyt fokus. Når spillet udgives i næste måned, får vi at se, om dét er noget, der kan findes mellem alle de nye features.

Little Big Planet 3
Little Big Planet 3
Little Big Planet 3

Relaterede tekster

Ny patch til Little Big Planet 3 ude nu

Ny patch til Little Big Planet 3 ude nu

NYHED. Skrevet af Lee West

Vi var ikke ubetinget begejstrede i vores anmeldelse af Little Big Planet 3, selvom det er et fornøjeligt spil. Således var der småfejl, der trak ned i helhedsindtrykket....



Indlæser mere indhold