I løbet af de seneste par år er Sackboy blevet en slags maskot for Sony. Han er ikke Mario, men man skal være lidt af et stenansigt for ikke at lade sig charmere alligevel. Han har aldrig sagt et ord, men ansigtsudtrykkene og det brede smil siger mere end en stemmeskuespiller nogensinde kunne. Han minder mig på en måde om en hvalp. En uskyldig lille sjæl som kun er ude efter leg og morskab.
Men Little Big Planet-serien har også været kendt for andet en charmen. Serien er nærmest ensbetydende med kvalitet. Det første PS3-spil var intet mindre end banebrydende. Det var et herligt platformeventyr akkompagneret af et særdeles gennemført baneværktøj. Efterfølgeren gik i samme fodspor, mens Little Big Planet Vita er et af de bedste spil til Sonys nyeste håndholdte konsol. Med Little Big Planet Karting laver Sackboy to store træk. Han træder ind i den tredje dimension, samtidigt med at han forsøger at udfordre Marios plads på Karting-tronen. Det var på mange måder på tide.
Udvikleren bag Little Big Planet Karting er United Front Games, det samme studie som stod bag Modnation Racers. De har også udviklet Hong Kong-eventyret Sleeping Dogs, men det er ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Man må spørge sig selv hvorfor Sony satsede på Modnation Racers i stedet for at udvikle Little Big Planet Karting med det samme. De to spil har samme præmis, men Modnation manglede den legesyge og charme, Sackboy har med i rygsækken. Denne charme er nødvendig, når man skal udfordre noget så etableret som Mario Kart, og derfor er det fint at se hvordan Sony har droppet de anonyme figurer i Modnation-spillene, for i stedet at satse fuldt og fast på Sackboy og LBP-universet.
Og Little Big Planet Karting gør meget rigtigt. United Front har ikke lavet et lige så flot spil som Media Molecule, men de karakteristiske LBP-træk er tilstede. Little Big Planet Karting er barnligt på en god måde, og alt du ser omkring dig er lavet af pap, tekstiler, skumgummi og lignende. Udover at banerne er lavet af hverdagsagtige materialer, står det dig selvfølgelig frit for at dekorere både Sackboy og dine gokarts som du har lyst.
Samtidigt har spillet åbenlyst lånt en del fra Mario Kart-serien. Forskellige våben er spredt rundt på banerne, og flere af dem ligner til forveksling våbnene fra Mario Kart. Du har for eksempel raketvåbenet, der flyver fremad på banen og angriber spilleren på førstepladsen. Ganske som det blå skjold i Mario Kart. På tilsvarende vis overtager boksehandskevåbenet styringen med din kart, mens du bliver hastigt trukket afsted efter en kæmpe - you guessed it - boksehandske. Mistænkeligt ligesom kanonkuglen i Mario Kart, eller hvad? Alligevel er her ikke tale om en direkte kopi af Nintendos opskrift.
Hvor Mario Kart er begyndt at virke gammeldags, repræsenterer Little Big Planet Karting et friskt pust i genren. Joda, grundopskriften er den samme, men United Front har krydret måltidet anderledes. Resultatet er et blandet udvalg af retter. Nogle er mere smagfulde end Mario Kart, mens andre er overkrydrede. Lad os starte med det, der fungerer.
De fleste baner i Little Big Planet Karting er traditionelle løb på tre omgange. Disse baner er heldigvis også spillets stærkeste kort. United Front har analyseret karting-genren og forbedret de områder, der var svagest. Du har en større følelse af kontrol end i Mario Kart, og selvom tilfældighederne af og til regerer også her, oplevede jeg færre ufortjente slået-på-målstregen-af-tre-våben-på-stribe-øjeblikke. En stor del af æren for dette tilfalder et mere fleksibelt system til modangreb. Til forskel fra Mario Kart kan alle våben nemlig bruges til modangreb, og et perfekt timet hop vil også reducere risikoen for at blive sprunget i småstykker. Samtidigt har Little Big Planet Karting langt flere baner, som alle er fulde af de præmier, du kan samle ind. Ganske som i platformspillene. Disse kan blandt andet bruges i banebyggeren, og det skaber et fint incitament til at spille gennem noget helt nyt. Man vil jo have 100 procent, ikke?
Ellers er de elementer, der gør Mario Kart så godt, også på plads her. Det er uovertruffen sjov for flere spillere, især hvis man deler sofaen og tv-skærmen med venner. Little Big Planets farverige verden kan dog gøre spil på delt skærm lidt uoverskueligt, men efter lidt tilvænning er her sjov for både store og små.
De øvrige baner i spillet går under samlebegrebet Arena-baner, og disse fungerer mindre godt. Målet er at ramme modstanderen så meget som muligt inden tiden løber ud, men våbensystemet er ikke godt nok til at gøre dette særligt underholdende. Våbnene fungerer fint som værktøj til at skabe plads på kørebanen, men at køre rundt i cirkler for at finde nogen at skyde på er mest af alt frustrerende. Våbnene er ganske enkelt for upræcise. Nogle af Arena-banerne er dog mindre våbenfokuserede, men de formåede aldrig rigtig at fange min opmærksomhed.
Alt i alt er Little Big Planet Karting alligevel en god underholdningspakke. Det er en raffineret og moderniseret udgave af den genre, Nintendo har skabt, og Sackboy er blandt de få som overhovedet kan konkurrere med Mario, når det kommer til charme. Samtidigt er det langt fra nogen revolution, og hvis du hader karting-spil, vil selv ikke Sackboys mest bedrøvede ansigt kunne ændre din mening. Når det så er sagt, har Little Big Planet Karting et stort es i ærmet: banebyggeren.
I velkendt Little Big Planet-stil indeholder Karting også et omfattende værktøj til at bygge og dele baner. Som før er der tale om et gennemarbejdet og ypperligt værktøj, som til trods for overgangen til tre dimensioner er både intuitivt og brugervenligt. Skal du lave omfattende baner, må du regne med at sætte lidt tid af, men enklere baner kan bygges på få minutter. United Front har desuden inkluderet massevis af tutorials (denne gang er de valgfrie) for at hjælpe med at forstå mylderet af tilgængelige værktøjer. Banebyggeren giver spillet en dybde, som Mario Kart kun kan drømme om, og selvom platformgenren formodentlig er mere populær end karting, vil vi uden tvivl komme til at se mange brugerskabte baner med tiden. Den eneste forhindring er spillernes fantasi.