
Så skal vi atter begive os ud på en rejse over de højeste bjerge, gennem de dybeste dale til det fjerne Middle-Earth. Eletronic Arts er nemlig tæt på at være klar med en ny ombæring dramatiske begivenheder fra Tolkiens bøger og Peter Jacksons filmtrilogi i The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II.
Middle-Earths skæbne hænger endnu en gang i en tynd tråd. Det er dig som spiller, der kommer til at stå i spidsen for elverne og dværgene, når de forenes i kampen mod Saurons styrker oppe nordpå. Hvis du er træt at være på det godes side, kan du dog i stedet blive forenet med mørkets kræfter og derefter stå i spidsen for bl.a. orker, trolls, goblins, ja sågar drager.
Singleplayer delen vil indeholde en handlings-baseret kampagne. Du bliver suget gennem et forløb, der nok er styret, men ikke strammere end at du selv skal tage de taktiske beslutninger, når du står over for en fjende. Point-givningen er blevet justeret, så det giver bonus at angribe en fjendtlig formation fra flanken. Samtidig skal man dog ikke regne med, at fodfolket vil blive ved at pege deres lanser den forkerte vej, når dit kavaleri angriber dem bagfra. Der ser ud til at være en fin balance mellem din egen spilfigurs muligheder og modstanderens evne til at reagere intelligent på dine valg.
Herudover er spillet tilført en ny og meget åben game mode - War of the Ring - der ikke overraskende strækker sig ud over hele Middle-Earth. Endelig kan man nøjes med at dykke ned et tilfældigt sted på kortet, vælge hvem, der skal slås mod hvem og så ellers kaste sig direkte ud i løjerne.
Du skal markere og gruppere enheder som du plejer at gøre i realtime-strategispil. Desuden ser det ud til at være blevet en smule lettere at opstille en sammenhængende og effektiv formation. Fodfolket rykker automatisk op foran, bueskytterne holder sig lige bag ved, kavaleri rykker ud på flankerne og allerbagest finder du katapulter og andre tunge angrebsvåben.
Som noget nyt udfolder kampene sig også til vands. Du kan erobre et neutralt skibsværft og derefter bygge skibe, der matcher den fraktion, som din figur hører til. Skibene kan for alle fraktioners vedkommende bruges til at bombardere landbaserede fjendtlige styrker og deres fæstningsværker, til at udkæmpe slag til søs eller ’bare’ til at rekognoscere havene.
Samtidig er det du ikke længere afhængig af at bygge mure, borge og andre fæstningsværker på faste positioner. Nu kan du placere dem hvor som helst. Efterfølgende kan du opgradere bygningsværkerne inden for muligheder, der er specifikke for den race, som du har valgt at spille. Og jo, det er også muligt at sætte en gryde over, så du kan komme til at hælde kogende olie på modstandere neden for dine fæstningsmure.
Der er med andre ord tilføjet adskillige spændende nye muligheder for dig som spiller og Middle-Earth-arkitekt foran skærmen, alt sammen indeholdt i en både lettilgængelig og velfungerende brugerflade. Det er til at starte med ingen sag at bygge et beskedent slot med det allermest nødvendige forsvar, som du selvfølgelig kan udbygge og forstærke efterfølgende. Du kan også tænke mere langsigtet og bygge større fæstninger, som er noget nær uangribelige fra alle sider. I multiplayerspil vil den fleksibilitet i høj grad komme til sin ret og dermed være med til at give både ekstra variation og dybde i spillet.
Figurgalleriet i The Battle for Middle-Earth II byder på en lang række af både gode og onde helte fra romaner og film. Elrond, Galadriel, Wormtongue og flere andre er kommet til siden første spil, og skulle det ikke være nok, så er kan du også designe din helt egen helt. Med Create-a-hero-funktion kan du således tilpasse beklædning, våben. Du kan tilmed inddrage din hjemmelavede helt i både singleplayer- og multiplayer-spil.
Det ser alt i alt ud til, at der forude venter er et overflødighedshorn af muligheder. Med 6 spilbare fraktioner, godt 80 enhedstyper, over 30 helte og mere end et halvt hundrede maps er der under alle omstændigheder lagt op til dimensioner, der passer til Krigen om Ringen.
Spillets visuelle indpakning fortjener bestemt også at blive nævnt. Solen skinner i vandoverflader, skumtoppede bølger slår op mod kysterne, og solens stråler kæmper sig vej gennem de bølgende trætoppe. Alt sammen med lyseffekter og flydende animation, der lover godt for det færdige spil. I det hele taget er jeg godt på vej til at pakke sadeltaskerne og slibe sværdet - for endnu en gang at ride af sted mod Middle-Earth. Forude tyder meget på, at Battle for Middle-Earth II har potentiale til at fængsle både gamle og nye fans foran skærmen.