Lost

Lost

ABC's ekstrem populære tv-serie ender som en halvkedelig og meget gammeldags oplevelse. Tanggaard har været på eventyr i junglen, men har kedet sig bravt...

Jeg var med da Jack famlede sig ned på stranden og fandt resterne af Oceanic Flight 815 spredt ud over sandet. Jeg var der, da Sawyer fik lavet et par læsebriller, da Michael blev angrebet på tømmerflåden og Locke fandt The Hatch. Jeg har set de tre første sæsoner af den ultra populære tv-serie Lost, og til trods for lidt for megen væven frem og tilbage i historien i seriens første år, så har jeg siddet limet fast til fladskærmen for at følge hele slænget i deres jagt på at fravriste den mystiske ø dens hemmeligheder. Jeg er virkelig, ligesom millioner af andre, blevet godt og grundig bidt af fænomenet.

Derfor er det også ærgerligt at skulle erkende, at Lost i spilform slet ikke lever op til mine forventninger, og sikkert heller ikke de fleste andres. Lost, der har undertitlen Via Domus i Amerika, virker som et levn fra fortiden, hvor en rusten spilmekanik og en håndfuld meget ens gåder, skal hive dig igennem de maksimalt 5-6 timer som spillet varer. Personligt har jeg savnet et godt eventyrspil, og tabet af den klassiske point 'n' Click-genre er noget jeg stadig begræder, men hvis Lost skulle være svaret, så glem lægger jeg gerne den længsel på hylden, for resultatet er altså for tamt.

Ubisoft har dog gjort hvad de kunne rent plotmæssigt for at smide lidt mere dybde i oplevelsen, hvilket betyder at du ikke spiller nogle af tv-seriens velkendte hovedpersoner som bl.a. Jack, Locke, Sawyer eller Kate, men i stedet en ny og hidtil ukendt passager, hvilket burde få enhver Lost-fan til at hoppe med på vognen. Under styrtet mister han sin hukommelse, hvilket gør at du gennem en række flashbacks, skal få ham til at huske præcis hvem han er og hvad han evt. laver på øen. Disse flashbacks serveres som interaktive sekvenser, hvor du med hjælp fra dit kamera, skal tage billeder af helt specifikke situationer, for at få de små grå tilbage på rette spor. Det er ikke vanvittigt ophidsende og sekvensen kører bare i loop indtil det lykkes dig at fange situationen præcis som den skete - det virker lidt formålsløst.

Selve historien udspiller sig mellem og under Tv-seriens første to sæsoner, og for en fan er det ikke svært at gennemskue præcis, hvad der går forud for et møde med Locke foran den berømte Hatch eller på stranden med Sayid. Alle andre står til gengæld som totalt spejlblanke idioter uden mulighed for at gennemskue, hvem der gør hvad og hvorfor. For mens historien om din karakter er en indskudt sætning i universet, så pløjer selve plottet slavisk derudad med masser af referencer til de to sæsoners mere end 32 timer lange tv-serie forløb. Det er en historie du er nødt til at kende for at få noget som helst fornuftigt ud af spillet, specielt da Lost det rent spilmekanisk er gammelt og noget humpende.

For som spiloplevelse er Lost nemlig blottet for glat kontrol, god dialog og action. Skoven som du frit kan løbe i, er flot, stor og gemmer på en del overraskelser, men så snart du skal videre i historieforløbet, så handler det kun om en ting: At udspørge øens andre passagerer om deres forhold til hinanden, hjælpe dem med en række mere eller mindre ligegyldige opgaver og løse spillets meget, meget ens gåder. Sidstnævnte er en række elektriske paneler, hvor du ved hjælp af nogle sikringer, skal sørge for at hvert panel kun får præcis det antal volt som det har brug for. Det kræver simpel matematik, lidt overblik og naturligvis et vist antal sikringer og er faktisk, synes jeg, det bedste indslag i spillet. Hvis du forestiller dig Bioshocks hacking-sekvenser, bare med mere dybde, så er du meget godt med.

Resten af tiden er præget af tunge mellemsekvenser, en masse uinspirerende samtaler, der aldrig føles som samtaler, men som dødssyge monologer og en renden frem og tilbage for at samle kokosnødder, vandflasker og andet godt. Specielt det at indsamle alskens ragelse, virker håbløst. Alle ting på øen har en værdi, og når du støder på en person på øen, så kan du så bytte dig til ting. Har du fem kokosnødder, så kan du få en fakkel, og har du en vandflaske og måske lidt Papaya, så er der måske udsigt til et våben eller hvad ved jeg. Derudover spædes der op med ture gennem diverse huler, hvor man skal holde øje med sin fakkel eller lighter, og med jævne mellemrum slukke den. Det er igen ikke ophidsende, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg kedede mig bravt efter den første hule - og ja, der kommer flere.

Lost har også rigtig mange større og mindre fejl, der burde havde været udvisket inden det blev sluppet. F.eks. kan man, efter det første elektriske panel, samle alle sikringerne op, hvilket fuldstændig overflødiggør jagten på flere senere i spillet. Samtidig så vil en forkert beslutning, der medfører døden, næsten altid sende dig tilbage på den forkerte side af en mellemsekvens, der så skal ses helt igennem, før du får styringen over din karakter, og hvis det ikke var nok, så er der massive dyk i hastigheden og alt for lange loadtider at slås med. Ting som slet ikke burde være tilstede i et spil der udgives i år 2008.

Grafisk er Lost for det meste pænt, tangerende lækkert, i hvert fald når det kommer til den store jungle, men karakterer skærer i øjnene, og når man for første gang støder på Sayid, der ser ud til at have tang som hår, så kan man bare ikke andet end klukke af grin. Selv den ellers underskønne Kate, ligner noget der er stukket af fra et rædselskabinet og animationerne er stive og uden en reel følelse af at du snakker med et andet menneske.

Stemmeskuespillet er for det meste heller ikke andet end okay, og det er (naturligvis) uden stjernerne fra tv-serien, hvilket gør det nærmest pinligt at snakke med Locke og Sawyer, der slet ikke rammes i hverken toneleje eller accent.

Jeg ville gerne kunne sige at Lost er en succesfuld spilmatisering af tv-serien og at fans vil elske videreførelsen af plottet, men det er ganske enkelt ikke sandt. Lost er et gammeldags eventyr med en lidt kedelig historie, der ikke formår at være en god omgang underholdning for hverken seriens fans eller almindelige spilhoveder, og som rent spilmekanisk ligner noget der er ankommet i en tidsmaskine fra start halvfemserne. Det er drønærgerligt.

Lost
Lost
Lost