Sidder du og hænger med næbbet? Trænger du til udfordringer i dit liv? Er du fattig og vil have mulighed for at tjene mange penge? Og vil du gerne kombinere arbejde med store issletter, vidunderlige udsigter og dødsensfarlige storme, som kan dukke op når som helst? Hvis du kan sige ja til dem alle, så burde du spidse ører nu. Capcom har annonceret Lost Planet 3, og denne gang foregår historien i fortiden på E.D.N. III. Der er mere fokus på dig mod de fjendtlige omgivelser og udforskning af den isbelagte planet. Ifølge udviklerne er Lost Planet 3 det tætteste, som de er kommet til af den oprindelige vision af Lost Planet franchisen.
Den overstående introduktion lyder som en værre salgstale, du kun har hørt i radio eller TV, men det er faktisk den virkelighed, som du tager udgangspunkt i, når du spiller Lost Planet 3. Du følger Jim, en fuldskægget mand af amerikansk afstamning, som ønsker at give sin kone og barn en bedre fremtid på jorden. Han mangler penge og tager et job som isbryder på E.D.N. III. På basen, hvor Jim arbejder, går der rygter om, at de ikke er de første mennesker på planeten, og der går ikke lang tid, før at Jim selv begynder at tvivle på firmaets historie. Da han finder et par gamle forskningsruiner, går det for alvor op for ham, at de ikke er de første, og de bestemt ikke er alene. Det er nu op til Jim at komme til bunds i mysteriet.
Lost Planet 3 lægger stor vægt på Jims historie og den verden, som han befinder sig i. Du skal føle for hans frustrationer, hans håb og drømme om at gøre fremtiden til et bedre sted. Derfor tager spillet også afsked med spildesignet kendt fra tidligere spil i Lost Planet-serien. Du ser stadigvæk din figur i tredjeperson 'over-the-shoulder' perspektiv, men kameraet er meget tættere på. Du kan nærmest høre hans åndedræt. Det er tydeligt, at udviklerne har været inspireret af survival horror-genren, og man kan nærmest anklage dem for at have fået inspiration udelukkende fra Dead Space-serien, da Jim og Isaac Clarkes in-game menu skærm ligner hinanden ufattelig meget. Dertil kan du finde glemte lydfiler og videoer, som giver dig baggrundshistorie og uddyber, hvad der er sket i et givent område. Som noget nyt afspilles der videobeskeder til og fra dine kone, mens spillet loader en ny bane. Når du alligevel venter, kan du lige så godt se en video i stedet.
Fokus ligger dog stadigvæk på at opleve og udforske omgivelserne på E.D.N III. Basen, som du arbejder på, fungerer som et centrum for missioner og opgraderinger. Herfra vælger du en mission og hopper i ind i dit Utility Rig, som er en gigantisk stor robot udstyret med en gribeklo og et stort bor. Dem bruger du til at komme forbi forhindringer i landskabet. Når du hopper ind i utility rigget, skifter dit perspektiv fra tredje person til første person set fra cockpittet. Det giver en mere personlig følelse af at være i kontrol af robotten, men man er samtidig også bevidst om, at det er Jim, som styrer fra sit synspunkt. Desværre er gribekloen og boret de eneste værktøjer, som robotten er udstyret med, og ifølge udviklerne kan den ikke blive udstyret med våben. I deres vision skal robotten være en forløber til kamprobotterne, som du kender til fra de tidligere spil.
Selvom robotten ingen våben har, kan man altid improvisere. Når du bevæger dig ude på de golde issletter, skal man være opmærksom på andre trusler end kun at fryse en smule. E.D.N. III vrimler med farlige væsener, som kun din vildeste fantasi kan fremmane. De mener, at du er et lækkert måltid og angriber dig uanset hvad. Her kan du benytte robottens klo til at tage et af monstrene op og trykke en smule på den. Det er dog lidt svært at bedømme, hvor meget styrke sådan en robotarm har, så du skal nok ikke blive overrasket, når det hele siger 'splat', og der er en grøn klistret substans spredt udover hele cockpittet. Er du mere til at bruge boret, kan du lige sætte monstret på borearmen og give den et spind. Resultatet er dog det samme, og man kan kun håbe, at der er en vaskehal for utility rigs tilbage på basen.
Store isstorme på E.D.N. III gør det dog umuligt at bruge robotten hele tiden, og fra tid til anden vil en isstorm dække hele utility rigget til med is. Den eneste måde at fjerne det på er at hoppe ud og skyde isen af. Når det sker, kommer alle monstrene frem fra deres skjul og forsøger at slå dig ihjel. Fortvivl dog ej, for Jim er udstyret med en riffel og sin ufejlbarlige kniv. På afstand kan du snildt benytte riflen, og sigter du efter de grønne områder som kendt fra tidligere spil i serien, forvolder du størst skade. Skulle monstrene komme for tæt på, vil Jim trække sin kniv ud for at forsvare sig. I sand quick-time-event stil skal du forsøge at ramme det grønne område, som oftest er placeret i monstrets mund. Ét slag er oftest ikke nok, så du får også tid til at beundre den klassiske trope Mand mod Monster. Når et monster dør, efterlader de termisk energi. Energien kan bruges til at opgradere dine våben og dit utility rig tilbage på basen.
E.D.N. III er et farlig sted at opholde sig, og selv om du befinder dig i en stor robot, er du ikke den største på planeten. Gigantiske krabbelignende monstre har også gjort E.D.N. III til deres hjem, og det er i mødet med dem, at du skal bruge taktik og snilde for at sejre. Krabberne findes i to størrelse, hvor den største er mest pansret. Du kan dræbe de mindre krabber til fods og i utility rigget, mens de største kun kan besejres ved at bruge utility rigget til at holde den nede, mens du hopper ud og skyder den under dens mave. Dit utility rig tager dog skade af at være i kamp, og i en kort periode virker den ikke. Det er nu, at du skal bevise, at du er klogere end krabben og undgå dens angreb, indtil utility rigget er oppe og køre igen.
Foruden de store issletter og brugen af utility rigget, bliver du også beordret til at udforske områder, som er for små til robotten. Her ser man igen inspiration fra survival horror-genren, i det at du mister information om din nuværende våben status og liv, jo længere væk, du bevæger dig fra robotten. På den måde famler du metaforisk og figurativt i blinde, når du bevæger dig igennem de smalle iskorridorer og selv må huske, om det var seks eller fem skud, du affyrede.
På mange måder føles Lost Planet 3 som en fortsættelse og et halvt reboot af serien. Udforskning af omgivelserne og survival horror-genren har sat sit aftryk i det nyeste spil, og det er måske også på tide, hvis udviklerne ønsker at gøre sig håb om at gøre spillet til et hit. Det ville have været sværere at markedsføre Lost Planet 3, havde det været endnu et skydespil i samme stil som Lost Planet 1 og 2, når så mange andre spil har gjort det bedre. Der er ingen specifik udgivelsesdato endnu, men ifølge Capcom kommer spillet til Xbox 360, PlayStation 3 og PC i begyndelsen af 2013.