Vi siger det næsten hvert år, men 2011 virker indtil videre til at blive det bedste spilår hidtil. Sjældent har vi oplevet en så konstant strøm af lækre titler, og det ser kun ud til at fortsætte, specielt hvis man også er villig til at bruge penge på nogle af de digitale udgivelser som sælges på eksempelvis Xbox Live Arcade og PlayStation Network.
En af de digitalt-distribuerede titler vi ser meget frem til er Bastion, debuttitlen fra det kun syv-mand store hold der går under navnet Supergiant Games, og vi fortæller dig her hvorfor du også bør holde øje med lige netop denne titel.
Hvad ligger bag navnet Bastion og hvilken genre snakker vi?
Bastion er først og fremmest et eventyr i en verden langt væk, hvor man tager kontrollen over en ung eventyrer der vågner op og ser sin verden slået itu. Beboerne af denne verden har altid fået at vide at de skal søge mod det samme sted hvis noget skulle gå galt, men da eventyreren endelig når den såkaldte "Bastion", finder han blot en gammel mand der påstår at kunne genopbygge verdenen med lidt hjælp selvfølgelig.
Bastion er et rollespils-inspireret actionspil, der fra start til slut er sammensat af farverige, håndmalede 2d-landskaber. Der er lagt stor vægt på at fortælle en fængende historie, men samtidig også byde på et dybt kampsystem der er mere inspireret af et spil som Ninja Gaiden, end andre mere gængse actionrollespil.
Bastion ligner en farverig dungeon crawler ala Torchlight, er det den slags vi kan forvente?
Selvom både erfaringspoints, evneniveauer og opgraderingen af forskellige våben er en stor del af Bastion, er her tale om et eventyr hvor det at "grinde" efter bedre udstyr ikke er del af oplevelsen. Mulighederne for at opgradere din figur og udstyr er mange, men da der er begrænsninger på systemet vil du med omhu skulle vælge hvor du satser evnerne.
Yderligere byder Bastion på en usynlig fortæller, hvis stemme hele tiden vil kommentere de valg du tager som om det var en forudskrevet bog. Denne beslutning betyder at historien automatisk bliver en langt større del af oplevelsen, end det eksempelvis normalt er situationen i dungeon crawler-genren. Se mere i GRTV-videoen herunder.
Jeg har aldrig hørt om Supergiant Games før, hvem er de?
Bastion er det første spil fra den nye udvikler, men størstedelen af Supergiant Games stammer fra det hold der tidligere udviklede Command & Conquer-serien for EA, og har derfor masser af erfaring indenfor spiludvikling. En af de ledende kreative kræfter på projektet er også Greg Kasavin, der foruden sin fortid som chefredaktør hos Gamespot, er kendt som for sin enorme spilviden og forståelse, hvilket forhåbentligt vil kunne mærkes i Bastion.
Der ser ikke ud til at være nogen mulighed for at spille Bastion i co-op, hvorfor ikke?
Bastion sammenlignes bedst med en serie som Zelda, og vil derfor byde på en lang kontinuerlig historie, hvor kun du er hovedpersonen der får fortællingen til at skride frem. At finde ud af hvad pokker der er sket med spilverdenen, at udforske den og til sidst finde ud af hvordan man reparere den, vil være en stor del af motivationen for hele tiden at forsætte. Dette sættes specielt i fokus via "fortælleren" der er et af Bastions mest unikke aspekter.
Fordi der er brugt så mange kræfter på at give spilleren en unik historie med en helt særlig indlevelse, har man ikke vil forpurre dette ved at have en anden spiller løbende rundt, som eventuelt kan frarøve historien opmærksomheden, eller på anden måde ødelægge spillets mest dramatiske scener.