Madden NFL 08

Madden NFL 08

For en måned siden blev årets footballsæson sparket i gang og ingen sæson uden Madden. Martin har testet spillet indgående og er klar med en bedømmelse.

Jeg sidder lidt tøvende foran min computer i skrivende stund. Konstruerer sætninger inde i mit hoved, finpudser dem og skriver dem ned. De enkelte sætninger bliver langsomt til et helt afsnit. Jeg kigger det igennem, hader det og sletter så det hele igen. Jeg må begynde forfra. Sagen er ikke, at jeg ikke aner noget om det, jeg skal til at skrive om. Sagen er at jeg ikke kan finde en frisk måde at sparke en football-relateret anmeldelse i gang. Enhver given anmelder har på et tidspunkt bandet EA langt væk, for at tvinge os til at skrive ottehundrede nye ord om et spil vi mere eller mindre spillede og anmeldte året før. Og heller ikke '08 versionen af Madden formår at vriste sig fri af denne kedelige opfattelse.

På trods af at jeg var været passioneret NFL-fan siden mit favorithold Giants gik hele vejen til Superbowl i år 2000 (hvor de fik sultansmadder af Ravens, mind mig ikke om det), var det først sidste år at jeg stiftede bekendtskab med Madden. Jeg valgte dengang at tildele '07-udgaven et flot 8-tal, og set i bakspejlet kan jeg nu godt se, at det var en kende for højt. I '07-udgaven var det meget småt med nyt indhold i forhold til året før, men for første gang længe, er Madden nu rent faktisk blevet tilført nok forbedringer til at kunne retfærdiggøre prismærket på femhundred kroner.

Den vigtigste nye tilføjelse kommer i form af våbensystemet, der tager højde for forskellen, der er mellem de enkelte spillere. Det er ikke længere ligegyldigt om din quarterback kaster til Roddy White eller til Randy Moss. Det er først efter tilføjelsen af dette system, at man som spiller virkelig indser den forskel en runningback som LaDainien Tomlinson eller en passrusher som Michael Strahan kan gøre. De enkelte egenskaber gør en stor forskel mellem spillerne og takket være et meget uddybet pre-snap system, er det nu muligt at udnytte modstandernes svagheder i endnu højere grad.

Audibles har altid været en stor del af NFL og derfor også Madden, men aldrig er det blevet gjort så udførligt som i år. Det aftalte play kan helt skrottes eller ændres på mange forskellige måder. Et helt nyt play kan vælges eller du kan blot ændre ruterne hos de enkelte receivere. Det er meget dybt og heldigvis er mulighederne lige store på begge sider af bolden. Det er også fedt at se at der endelig er blevet gjort noget mere ud af tacklingerne. Tacklingerne er hårde, tænderskærende og for første gang også ganske varierede. Det er ikke længere bare de samme fem animationer, der gentages ad nauseum og med muligheden for at tackle både højt og lavt på modstanderen, er det tvivlsomt at du vil se samme tackling to gange.

Min personlige favorit fra sidste år, superstarmoden, er igen tilbage og selvom den tog mig med storm sidste år, kunne jeg sagtens se at der var plads til en del forbedringer og disse er heldigvis kommet med i år. Kameraet er blevet ordnet, så du nu også kan spille ordentligt som både runningback og receiver. Det er også blevet muligt at hoppe de spil over hvor din superstar ikke er på banen og det er kærkomment for en utålmodig sjæl som mig.

Men kan det virkelig passe, at der, efter alle disse år, stadig er plads til forbedringer i Madden? Svaret er jo, det er der sørme. Kommentatoren er og bliver akilleshælen i ethvert givent sportsspil, men desværre skal der åbenbart mere til for at få EA til at gøre noget ved det. Kommentatorens observationer og kommentarer er det meste af tiden fuldstændig identiske med hvad han sagde sidste år, og som om det ikke var slemt nok, leveres replikkerne stadig ofte ude af sync med hvad der sker på skærmen. Hvis jeg går dybt og sender bolden halvtreds meter gennem luften, skal han gå amok så snart det sker, ikke først når bolden er grebet eller tabt.

Der er ikke nogen tvivl om at jeg nok skal spendere masser af tid med dette års udgave af Madden, men alligevel kan jeg godt mærke, at '08 versionen ikke kommer til at opsluge min tid ligeså meget tid som sidste års udgave gjorde det. Gameplayet er stadig uforfalsket og helt i top, men jeg savner nye spilmodes. Der er godt nok muligheden for at spille som en af ligaens nye rookies, men fordi al hypen fra collegefootball slet ikke påvirker os europæere, er det derfor en spilmode, der nok vil gå de fleste henover hovedet.

Madden er efter alle de disse år, stadig klart anbefalingsværdigt og uden tvivl et af de bedste sportsserier på markedet, men alligevel kan jeg godt mærke, at der skal til at ske en ordentlig evolution, hvis ikke '09 versionen skal tage et dyk ned ad karakterskalaen, når jeg kaster mig over det til næste år. Men indtil da er Madden '08 yderst tilfredsstillende.

Madden NFL 08
Madden NFL 08
Madden NFL 08