Madden NFL 2003

Madden NFL 2003

Så sidder man igen med et årgangsspil fra EA Sports, der lover store ændringer i både gameplay og udformning i øvrigt.

Så sidder man igen med et årgangsspil fra EA Sports, der lover store ændringer i både gameplay og udformning i øvrigt. Der er vel god grund til at være skeptisk, når firmaet lancerer en ny udgave af et spil, blot 10 måneder efter den forrige udgave. Madden NFL 2003 er desuden oppe mod den skepsis og dybe undren, som er det eneste mange danskere og europæere i øvrigt har til overs for amerikansk fodbold. TV2 Zulu bidrager til at gøre sportgrenen forståelig på vore breddegrader, og når nu der står en lille blå boks under fjernsynet, så var det måske på tide at checke, om den også gør sig som spil.

Hurtigt slår man øjnene op. Madden NFL 2003 er simpelt proppet med features og gameplay, der bør holde både entusiaster, kendere og håbløse amatører fanget. En Mini-Camp giver en god indføring i de grundlæggnede spark og manøvrer. Lektionerne kan afprøves i en kort match, hvor det selvfølgelig gælder om at opnå den største score. Livet i træningslejren får desuden et ekstra krydderi i form at et kortspil, som minder en del om de trading card-spil, der er tæt op at ruinere adskillige unge. I Madden optjener man points med kortene, så man kan købe cheats osv.

Taktiske overvejelser og navne
Når det gælder kampe vil begynderne finde en god indføring i spillets finurligheder med den nye game mode Madden 101 - one’o’one - hvor John Madden himself forklarer manøvrer, taktiske overvejelser osv. Som spiller skal man derefter gentage det viste - og forhåbentlig derefter optjene yderligere kort og points. Endelig er der det sædvanlige lir med at designe egne dragter og eget logo til sit hold. Slagelse-Slagterne lyder corny- og det kan selvfølgelig også se skægt ud på dragterne, men der er i bund og grund tale om en kosmetisk feature, der ikke betyder det fjerneste for selve spillets grundkerne. Det er jo trods alt på banen - hvor mænd gør, hvad mænd MÅ gøre - det hele foregår.

Spillernes bevægelser er imponerende realistiske, og man kan styre og indstille snart sagt hvad som helst. Jeg har på et tidspunkt spillet amerikansk fodbold på pc, men spillet hører på én eller anden måde mere hjemme på konsol. I hvert fald giver en controller - eller gamepad på pc - en langt bedre føling med spillernes bevægelser end tastaturstyring. Spilleren kan benytte en række foruddefinerede bevægelsesmønstre - post, streak eller curl - elle man kan udforme sine egne, og på den måde forsøge at forvirre computermodstanderen. Der er tilsvarende mulighed for at lave sine egne defensive opstillinger.

Er du kunstig?
Den kunstige intelligens fungerer i det store og hele overbevisende, om end det virker urealistisk svært for et koncentreret angreb at bryde igennem et tydeligt hullet forsvar. Modstanderens linebacker kommer dig alt for let, alt for hurtigt på tværs. I andre situationer, f.eks. ved kickoff, virker det til gengæld som om den computerstyrede modstander er på sightseeing. I hvert fald kan han stå klos op ad dine spillere og alligevel forsøger han ikke at tackle dem. Franchise mode er den ultimative game mode, hvor du skal styre holdet på og uden for banen, dvs. forhandle lønninger, hyre nye spillere, når gamle går på pension. Rookie scouting er således den fase, hvor du følger de lovende talenter i NFL med henblik på køb og hvor det gælder om at slå til i det helt rigtige øjeblik, inden spilleren bliver købt af et andet hold.

Grafikken fungerer til gengæld flydende, om end man måske kan sætte en kritisk finger på de lidt anonyme ansigter, man råder over, når man designer egne spillere. Publikum er begejstret - om end det på nært hold ser ud som det er papskilte, der konstant bliver rullet ud og sammen igen. På banen oplever man til gengæld et realistisk kropssprog og bevægelser, der er lige nøjagtigt så seje, så tunge, som polstringen og spillet i øvrigt lægger op til.

Madden NFL 2003 er dermed et aldeles sjovt og medrivende spil, som ikke kan undgå at holde interessen for amerikansk fodbold i live - for dem, der i forvejen sidder klistret til TV2 Zulu om søndagen. Desuden rummer spillet mange sjove og lettilgængelige øvelser for nytilkomne, så der også må blive hvervet nye tilhængere. Den største forhindring ligger nemlig - af gode grunde - uden for spillet. Det er i hvert fald en smal sag at udlægge offside-reglen for sin kæreste - set i forhold til de regler og finurligheder, der er en vigtig del af fascinationen og stemningen omkring amerikansk fodbold.

9 / 10
+
Flot, sjovt, spændende og frem for alt medrivende. Amerikansk fodbold for både entusiaster og nytilkomne.
-
Den kunstige intelligens slår til tider nogle gevaldige skæverter.

Madden NFL 2003Score

Madden NFL 2003

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Madden NFL 2003

Madden NFL 2003

PREVIEW. Skrevet af Alan Vittarp Rasmussen

Som vi tidligere har meddelt, så er Madden NFL 2003 det spil, som har været forudbestilt i flest eksemplarer. Nu kigger vi på det.

Madden NFL 2003 det mest eftertragtede

Madden NFL 2003 det mest eftertragtede

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Butikken GameStop i USA kan meddele at deres forudbestillinger til Madden NFL 2003, har slået rekord. Aldrig tidligere har et spil været bestilt i så mange eksemplarer som EA’s seneste sportsspil, og det har meget naturligt fået smilet frem på læberne.