Wizards of the Coast ramte direkte ned i en åre af flydende guld med deres Magic the Gathering franchise. Ved at udnytte folks ekstreme samlermani, som tidligere har fået afløb gennem frimærker, fodboldkort og andet skrammel, placerede de sig pludselig som en økonomisk mastodont. Fusionen mellem taktiske overvejelser og et evigt opdateret udvalg af kort ramte lige i hjertekulen på en betragtelig gruppe mennesker. Tidligere forsøg på at overføre denne succes til digital form har været gjort - men med noget blandet resultat. Dette forsøger udviklerne hos Secret Level nu at gøre noget ved gennem en dristig overførsel af tilbagelænet taktik til hektisk action. Selv om det umiddelbart virker uoverskueligt, så er det alligevel et hæderligt produkt.
Med en slet skjult skæven til sportsverdenen stilles to troldfolk op på et stadion. En magisk barriere er skåret ned gennem midten. Overtrædes denne i for lang tid, straffes man med svie og smerte. Startsignalet gives, og efterfølgende er man fordybet i magisk armbrydning. Hver troldkarl har et givent antal energipoint - det gælder nu om at få modstanderen til at miste sine, uden at miste sine egne. Dette opnås ved at få det maksimale ud af sine formularer. Begge har ti formularer tilgængelige, som er spredt ud over fem magiske hovedretninger. Med lys og mørke som yderpunkter be-væger man sig gennem de røde, grønne og blå skoler. Man må maksimalt have formularer fra to af skolerne i sit arsenal, hvilket giver en række taktiske overvejelser. Alle skoler har naturligvis deres fordele, hvor rød eksempelvis er stærk på offensive besværgelser og blå har mange counterspells.
Magien er opdelt i tre undergrupper, hvor fremmaningen af monstre er den mest gængse. De andre benyttes til at give væsnerne nye egenskaber eller til direkte at skade modstanderen. Alle formularer er tilgængelige fra starten, og man er kun begrænset af maksimalt at have fem monstre i spil samtidig. Styrkeforholdet de enkelte væsner imellem justeres af den mana, som skal benyttes til at fremmane dem. Mana får man ved at samle krystalkugler op, der fra tid til anden dukker op på slagmarken. Er man kvik, kan man sågar smutte over den magiske barriere og nuppe modstanderens krystalkugler. Krystalkuglerne definerer det magiske niveau man er på, mens små glassplinter skal samles op for at få manaen tilbage efter brug. Dette princip resulterer i, at man ofte løber desperat rundt på banen.
Det er selvsagt, at man hurtigt begraves i en strøm af monstre. Dette samtidig med at man hidsigt omdanner mana til frådende bæster og ildkugler. En lang række missioner, danner intro til de mange forskellige aspekter, og tvinger een til at tænke taktisk. Det er nemlig absolut ikke tilstrækkeligt blot at fyre horder af monstre af. Man skal derimod sammensætte de rette formularer, og strategisk frigive dem af på de rigtige tidspunkter. Samtidig med dette skal man lynhurtigt skulle omstille sig, hvis modstanderen pludseligt fyrer noget helt uventet af. Dette skal man så krydre med, at man har såvel et skjold som muligheden for at tæske lidt på modstanderne. Førstnævnte trækker på manareserverne, men halverer den skade som monstrene gør. Sidstnævnte kan, med den rette timing, benyttes til at trække lidt energi fra de selvsamme monstre.
Modstandernes AI er desværre ikke overvældende. Man gennemskuer hurtigt de forskellige troldmænds fremgangsmåder, og kan effektivt feje dem af banen. Heldigvis har man muligheden for at gå Live. Her kommer der helt andre boller på suppen, hvor magiske vibrationer breder sig over bredbåndet. Snart er man involveret i herlige dyste, som konstant forandrer sig. Det er virkeligt her, at Battleground viser sine muligheder, og det er utvivlsomt en titel som vil slavebinde mange til nettet. Senere skulle der også blive nye formularer tilgængelige, som yderligere burde give levetid. Unreals grafiske motor trækker begivenhederne, og skaber et dejligt, levende univers. Partikeleffekter strækker sig ofte ud i takt med den magiske formåen. Desværre er animationerne noget stive, og figurerne ikke specielt detaljerede. Lyden er ligeledes en noget tynd sjask heksebryg, hvor slemt overdrevne stemmer skriger deres formularer. Musikken er en tom gang fantasymusik, der ingenlunde forstår at spæde til stemningen. Alligevel er Battleground et meget kompetent spil, som udvider Xboxens spektre af titler. Er du til strategiske spil, og har du en Live opkobling, så er det et virkeligt godt køb.