Rundt om mig nikker mine tre magiske følgesvende bekræftende. Planen er, at vi krydser vores arkaniske stråler og dermed danner én gigantisk af slagsen. Sekunder efter ligger vi alle døde, sprængt til ukendelighed. Spillet hedder Magicka. Her styrer du en troldmand og skal kombinere forskellige magiske elementer på tastaturet, hver gang du kaster magi.
Du kan sammensætte de otte forskellige magi-elementer i en enorm mængde forskellige kombinationer. Hvert element har unikke egenskaber, der bidrager til den samlede magi. Jord er et projektil, og arkanisk er en lang stråle. Enkelte går op i hinanden, som vand og elektricitet, andre skaber et nyt element, såsom vand og ild, der resulterer i kogende damp. Det magiske produkt kan du derefter vælge at kaste på dig selv, dit våben, dine nære omgivelser eller i en lige linje foran dig.
Jeg starter vores angrebsplan med at kaste en kombination af vand og jord. Jord-elementet gør produktet til en flyvende kugle af vand, der gennembløder alt den rammer. Dryppende af vand er vores fjender sårbare overfor elektricitet, hvilket jeg derfor blander med min arkaniske stråle, sammen med lidt kogende damp.
Jo mere avanceret du kan gøre din magi, altså jo flere elementer og kombinationer du kan proppe ind, des mere effektivt er resultatet. For eksempel er liv-elementet for sig selv bare en stråle, der langsomt heler hvad du peger på eller dig selv. Men blander du det med det defensive element, lægger du et mindre minefelt, hvor antændte miner eksploderer i helende skyer. Udviklerne siger selv, at der findes flere hundrede forskellige kombinationer, og de har nok ret.
I skyer af legemsdele og blod eksploderer alt, der vover at træde ind foran vores samlede stråle. Det er svært at lade være med at le manisk over den umådelige kraft vi i fællesskab kontrollerer. Vi er guder! Intet kan røre os! Liv eller død afgøres af vores dansende hænder på tastaturet og musen.
Vi startede ikke som magiske mestre. Spillet giver dig i løbet af få minutter adgang til næsten alle magiske kombinationer, og smider dig praktisk talt ud til ulvene, hvor du selv må finde ud af hvad der virker. Derudover finder du formularer til specifikke magier, såsom usynlighed og hurtighed, der kastes ved at bruge bestemte element-kombinationer. Det er overvældende, og det tager tid før du nogenlunde sikkert kaster rundt med magier uden at sprænge dig selv i luften.
Det elektriske rus af magt og magi afsluttes, da vores stråle løber tør, imens en enorm kæmpe brøler udfordrende og angriber. Vi gentager planen, hastigt. Jeg slutter mig sent til den samlede stråle, da jeg igen vil gøre kæmpen gennemblødt. I kampens hede, kommer jeg til at blande et vand element i min del af strålen. Jeg når ikke engang at opdage fejlen, før verdenen på et øjeblik eksploderer i en bølge af kaotisk magi. Sprængt til atomer kan jeg ikke lade være med at grine - du fejler ofte så spektakulært i Magicka at du kun kan le. Vi gør klar til at forsøge os med planen igen, hvorefter spillet crasher.
Efter sigende var spillet så ustabilt, da svenske Arrowhead Game Studios først udgav det i slutningen af januar, at udviklerne var nødt til at arbejde på løsninger konstant de næste tre dage, før det rigtig var spilbart.
Jeg kan nu meddele at Magicka stadig har sine skønhedsfejl. Online er det stadig problematisk til tider overhovedet at forbinde til andre, og forbundet er der altid en fare for at noget går galt. Jeg oplevede også at spillet enkelte gange havde problemer med at opfatte hastige tastetryk hurtigt nok, katastrofalt i et spil der i tempo nærmest minder om kamp-spil som Street Fighter.
Udviklerne har på besynderlig vis gjort, at du kan spille for dig selv. Det har du ikke lyst til. Alene bliver spillets til tider uhyrlige sværhedsgrad markant, og spildelen der er bygget omkring det interessante magisystem, er med et pænt ord ordinært, og taber tempo uden andre at spille med. Det er basalt set nedkæmpelser af den ene gruppe fjender efter anden, i en rejse igennem alle de isometriske fantasy-miljøer du kunne ønske dig, vejledt af din mentor Vlad (der vistnok er vampyr).
Magicka er ikke et rollespil. Det låner et eventyrligt univers fra utallige i den genre, og styres med musen ala Diablo, men har ikke et rollespils dybde, hvor du sidder og grubler over tal og statistikker i udviklingen af din karakter. Der kan findes forskellige våben, hver med unikke effekter, men antallet er begrænset, og det er holdt på et meget simpelt plan, hvor det ikke gør den store forskel hvad du render rundt med. Spillet er snarere et musestyret actionspil, hvor du bruger kampspilskomboer til at affyre dine magier.
Alt sammen pakket ind i popkulturelle parodier som du vil finde underholdende, hvis Chuck Norris-jokes stadig trækker på lattermusklerne.
Regner du med at anskaffe spillet, vil jeg på det stærkeste anbefale at du gør det sammen med folk du kender. Det tog mig næsten en time at finde medspillere igennem spillets online-system, og det er et af den slags spil der er sjovere at spille sammen med gode venner.
Som spil lever Magicka sammen med andre. Øjeblikke hvor magi-systemet og dine 3 troldmandsfølgesvende skaber et fantastisk kaos på skærmen. Når magi fyres af til højre og venstre, øger antallet af spillere muligheden for at noget kan gå galt. Men det er også der, meget af Magickas morskab kommer fra.
Det dybe Magi-system opfordrer til indbyrdes samarbejde, som ved at krydse de tidligere nævnte arkaniske stråler. Med de mange forskellige effekter det har at blande elementer, er det et spil der nyder af planlægning og kollaboration imellem ligesindede.
Der er som sagt stadig problemer, men prisen på omkring 80 kr på Steam er lav, og udvikleren arbejder stadig på at rette fejlene, og det kan mærkes på godt og ondt.
Sålænge du har en bande troldmænd at spille med, er Magicka dog et ganske fornøjeligt magisk festfyrværkeri og indblik i at manipulere ufattelige kræfter - når det altså fungerer.