Jorden er blevet invaderet af de frygtindgydende Reapers og Shepard må samle universets racer for at have en chance i kampen mod invasionsstyrken. Third person shooter RPG spillet, Mass Effect 3, er det sidste kapitel i historien om Commander Shepard, og man kan føle, at udviklernes store ambition afspejler sig i dette kapitel.
Selve menneskeracen er truet på livet, og der er kun en person, som kan stoppe The Reapers fra at fortære hele universet. Nemlig dig, Commander Shepard.
Som Commander Shepard skal du rejse ud i galaksen og få hjælp fra de andre racer. Men de er ikke synderligt interesserede i at hjælpe. De har deres egne problemer at slås med, og du bliver nød til at hjælpe dem før, at de kan hjælpe dig. Således sørger Commander Shepard for at The Krogans kan overkomme den genetiske virus, som forhindrer dem i at reproducere.
På Gamescom får jeg chancen for at prøve to baner fra det kommende eventyr. Hver bane lægger vægt på en helt speciel oplevelse. Den første bane byder på ildkamp mellem Shepard og Cerberus-soldater. Her ligger fokus på en hurtig, men taktisk, nedtagning af modstanderne, og hvis man er bekendt med kamp i Mass Effect 2, kan man forvente mere af samme skuffe.
Kampsystemet er dog blevet forbedret i forhold til 2'eren. Alle dine og dine allieredes evner er blevet samlet i et hjul, som kommer til syne, når man aktiverer det. Det virker mere overskueligt og brugervenligt i forhold til Mass Effect 2, hvor evnerne var spredt over hele skærmen.
I den anden bane er vi på Jorden, mens flere Reapers er i gang med deres invasion. I en futuristisk by fyldt med stilistiske skyskrabere bevæger man sig igennem ruinerne, mens de gigantiske Reapers spreder død og ødelæggelse. Der er mange store åbne områder, som giver et klart overblik over, hvor slemt det står til. Man får fornemmelsen, at man virkelig er lille og ubetydelig sammmenlignet med de store Reapers.
Selve RPG-delen af spillet er blevet gjort dybere, og man har adgang til flere evner end tidligere. En evne kan opgraderes seks gange, og efter tre opgraderinger kan man vælge to forskellige områder at fokusere på. Eksempelvis kan man vælge om ens våben gør mere skade eller ens evner rækker længere.
Er man mere til historien, kan man godt glæde sig. Ifølge Bioware vil man i Mass Effect 3 blive udsat for endnu sværere valg end dem man oplevede i 1'eren og 2'eren, og nogle af valgene er mere komplicerede at gennemskue. Et eksempel på dette bliver vist i form af, at Shepard finder en dreng i en ødelagt bygning på Jorden. Spilleren kan enten vælge at redde drengen eller råbe, at han skal flygte. Vores Shepard vælger at prøve at redde ham, hvilket drengen afviser. "You can't save me" er hans svar. Ordene giver genklang, da Shepard senere ser drengen blive samlet op i et rumskib, for at blive forvandlet til en gigantisk ildkugle af et skud fra en Reaper.
Men det handler ikke kun om svære valg. Kampene er også udbyggede. Blandt andet byder spillet på en ny kampoplevelse i form af en kamprobot kaldet Atlus. Den minder om de store stærke robotter, som man sloges imod fra tid til anden i Mass Effect 2. Den gang måtte du bruge alle dine taktiske evner for at overkomme dens panserskjold. Nu får man så selv muligheden for at hoppe i sædet på den kæmpe robot og drage nytte af dens styrker.
Meget tyder på at vi roligt kan glæde os til det tredje Mass Effect-spil, når det udkommer til marts næste år. Indtil da må vi vente i spænding.