Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Mass Effect

Mass Effect

Efter Knights of the Old Republic og Jade Empire, blander Bioware Buck Rodgers med hæsblæsende ildkampe og farefulde rejser på kanten af galaksen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Kongerne af rollespil har gennem tiderne leveret den ene magtpræstation efter den anden, men selvom vi gang på gang er blevet blæst væk af de canadiske kunstnere, så havde de på dette års E3 medbragt intet mindre end deres mest storslåede og ambitiøse værk hidtil. Mass Effect kunne virke som et næsten dumdristigt forsøg på at tage rollespil det næste skridt videre, men de to grundlæggere, Ray Myzuka og Greg Zeschuk, havde medbragt al det bevismateriale, der skulle til for at få os til at tro.

Problemet med Mass Effect er, at dets størrelse gør det svært at vide, hvor man egentlig skal starte, men for god ordens skyld, så foregår spillet i en fjern fremtid, der designmæssigt læner sig en hel del op ad Star Wars-universet, men selvfølgelig med et unikt design. Med nærmest et helt univers til rådighed er verdenen i Mass Effect naturligvis ikke kun bosat af homo sapiens, men alt hvad man kan finde på af skæve eksistenser. Og ja, du læste fuldstændig rigtig: i Mass Effect har man faktisk et helt univers til rådighed!

Modsat Star Wars: Knights of the Old Republic, som Bioware sendte på gaden for fire år siden, så er Mass Effect ikke begrænset til nogle få planeter, men har hele galakser med masser af forskellige planeter, der alle venter på at blive udforsket. Hertil skal det dog påpeges, at hver enkelt planet under ingen omstændigheder er fyldt til randen med byliv og menneskemængder. I stedet vil mange være ganske øde, men gennem procedurelle teknikker kan du besøge dem alle med din planetfræser af et køretøj, og der kan sagtens gemme sig et par overraskelser, hvis du bare søger nok. Både af de gode og grumme slags!

Spillets kerne vil dog stadig udfolde sig i de beboede områder, hvor samtaler vanen tro vil blive en central del af fremdriften. Det er dog ikke engang en halv løgn, at konversationer i rollespil ofte kan blive uhyggelig kedelige og kønsløse, men det prøver Bioware nu endelig at gøre noget ved med et dynamisk system, der skal skabe intense situationer aldrig set før. Nu betyder det ikke længere kun noget, hvad du siger, men også hvornår eller hvor hurtigt du siger det. Vil du være arrogant og bare slynge en kommentar i hovedet, før den anden overhovedet er færdig med at tale, kan du gøre dette, hvilket også skaber en mere aggressiv fremtræden fra din side. Hvordan den anden vil reagere på dette afhænger fuldstændig af samtalens forudgående forløb, hans personlighed og din egen styrke, men er det byens overhoved, skal du nok ikke forvente den pæneste modtagelse.

Dette er en annonce:

Dette system er ganske godt hjulpet på vej af en helt fortræffelig grafik, der skaber nogle af de mest realistiske personer, nogensinde set i et spil. Ansigterne popper næsten ud af skærmen og viser så mange stærke og forskellige udtryk, at man skulle tro at karaktererne i Half-Life 2 havde fået en ansigtslammelse. Når vi eksempelvis får demonstreret, hvordan en samtale på en bar ender op med, at spillets hovedperson voldsomt trækker en skyder frem og holder den et par centimeter fra den skrækslagne bartender, velvidende at dette på ingen måde var forudbestemt, men styret af spilleren, så kan man godt kalde mig duperet.

Lyder det fedt, at kunne rejse universet tyndt i dit helt eget rumskib og føre samtaler mere intense end Clint Eastwood nogensinde kunne gøre det? Det er meget muligt, men spillets absolut vigtigste egenskab ligger på et helt andet punkt: kampene! Bioware har i nogle år forsøgt at presse rollespillenes tur-baserede og statiske kampe til stregen, og selvom vi f.eks. med Oblivion så et meget flydende system, så er det intet i forhold til, hvad der er planlagt i Mass Effect. Vi taler simpelthen om et decideret tredjepersons-skydespil proppet ind i et rollespil, hvor dine evner i felten, ikke overraskende er præget af din karakters statistikker.

Kampene vil umiddelbart blive holdt udenfor byerne og vanen tro blive henholdt til fjerne lokaliteter, hvor det ikke vrimler med civile. Fordi spillet ikke er en solo-mission, men er bygget omkring en gruppe på tre, så er det taktiske aspekt stadig et nøglepunkt for Bioware i skudduellerne. Dine to makkere hjælper dig naturligvis alt det de kan på egen hånd, så det er ikke umuligt at løbe direkte ind i kampens hede og skyde løs på alt og alle. Dette vil der dog sjældent komme meget mere ud af end det rene blodbad af den dårlige slags, så i stedet er dækning og fremrykning vejen frem. I Mass Effect kan du rent faktisk stadig fryse spillet fuldstændig, skifte over til dine hjælpere og så ellers dirigere deres fremrykning og mål. I demonstrationen så vi blandt andet, hvordan det derved blev muligt at holde to beskyttede fjender hen, mens dine makkere angreb fra hver sin side og flankerede dem.

Hvad der dog virkelig fik os til at tabe kæben var, da et malplaceret skud pludselig fik dele af en bro til at ramle ned over en fjende. Kampene i Mass Effect virker altså ikke bare som en billig indsætning af kendte og brugte principper, men synes at kunne udfordre deciderede actionspil til stregen. Der er taktik, hårdkogt action og masser af ødelæggelse, og dette er måske nøgleordene for at trække nye folk ind i den fantastiske verden af rollespil. For et rollespil er Mass Effect stadig i bund og grund. Drevet af en, forhåbentlig, stærk historie, skal du ikke ulig tidligere oplevelser rejse fra planet til planet for at udføre missioner og løse gåder, i håbet om at komme nærmere slutningen. Selvom Bioware meget bevidst valgte ikke at komme nærmere ind på disse emner på E3, så vil der naturligvis være alle de sædvanlige elementer, som muligheden for at forbedre sine karakterer, købe våben, rustninger og andet udstyr som det lyster, og der vil også være magiske kræfter af en slags, nu hvor det canadiske hold ikke længere kan benytte sig af Kraften eller ældgammel kinesisk magi.

Dette er en annonce:

Selvom E3 var fyldt til randen med lovende titler, der kan få enhver ventetid til at føles fuldstændig ulidelig, så var der ingen tvivl om, at Mass Effect hurtigt indtog pladsen for den mest lovende af dem alle. Vi ved fra tidligere oplevelser, at et gennemtænkt og veludført rollespil med en stærk historie kan være en fænomenal oplevelse, men når Bioware endelig udfordrer de mere generiske og kedelige elementer på livet, der lover for en langt mere actionspækket pakke, så er det bare med at holde benene krydset. Mass Effect kunne meget vel være rollespillet genfødt!

Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect
Mass Effect

Relaterede tekster

Mass EffectScore

Mass Effect

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Mass Effect har fundet sit andet hjem på PC, og Thomas Blichfeldt er blæst bagover. Bioware har i sandhed kælet for Pc-ejernes udgave af det store rumeventyr...

Mass EffectScore

Mass Effect

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Bioware tager dig med ud i mælkevejens fjerneste afkroge i deres smukke, episke rumeventyr. Henrik er trukket i kampdragten for at testet galaksens spændvidde...



Indlæser mere indhold