Det lader til at hverken udviklere eller spillere verden over kan få nok af MOBA-konceptet. Elementer fra disse spil sniger sig ind i FPS'er, og MOBA'erne selv har taget radikalt forskellig form som genren har vokset sig større. NCSoft, som er kendt for MMO-universerne Guild Wars, Aion og Lineage, er i gang med at brygge en ny slags MOBA sammen, og det kan meget vel blive et af genrens mest varierede spil. Efter en times spiltid i selskab med Product Manager Sean Orlikowski er jeg klar til at videregive mine indtryk af spillet.
På overfladen kan konceptet bag Master X Master virke meget som det, Blizzard har forsøgt at gøre med Heroes of the Storm: det er en line-up af populære karakterer fra deres eksisterende universer, som slås på livet løs i relativt hurtige kampe (MXM tilføjer dog også helt nye karakterer). Skal spillet sammenlignes med konkurrenterne, så er det da heller ikke helt ved siden af, at lægge det et sted mellem Heroes of the Storm og Smite. I stil med HotS er MXM langt mere tilgængeligt end de to giganter på markedet, League of Legends og DOTA 2. Men hvor Blizzard hovedsageligt nedbarberer MOBA-konceptet, så er det interessante ved MXM, at det putter et par meget distinkte ingredienser i gryden, som tilsammen gør det til en mere action-præget oplevelse, som leder tankerne hen på Smite.
Det måske mest unikke ved MXM er, at du råder over to "masters" i stedet for én; et system kaldet Dual Master. Dette er i sin essens det system, man kender fra kampspil a la Tekken Tag Tournament eller Mortal Kombat. Et rul med musen, og så skifter du over til din anden "master". Der er flere fordele ved denne funktion, men hovedsageligt kan du give din karakter et minuts pause til at heale, mens afløseren kæmper løs. Efter at have prøvet et par masters holdt jeg fast ved Taejin, som er en aggressiv soldat i stil med Raynor i Heroes of the Storm. Som alternativ havde jeg en mere solid og tanky master at skifte ud med, Cagnazzo, som kunne hoppe ind når Taejin havde brug for en pause. Med over 30 karakterer at vælge imellem giver dette system naturligvis en betydelig dybde. Det gør også, at man potentielt kan overleve længere tid. Mens jeg afgjort ikke udnyttede tag-systemet så meget eller så strategisk som jeg burde, så er det noget jeg er meget spændt på at se mere til.
Bevægelse er et andet aspekt, som har fået et ansigtsløft i NCSofts take på MOBA'en. Modsat de fleste spil i genren, hvor musen styrer langt det meste bevægelse, så styres spillet med WASD mens musen dirigerer karakterens synsretning. Et meget friskt pust er, at space-tasten tillader at hoppe, hvilket for alvor bidrager til arkade-følelsen i spillet. Evnerne, som normalt hører hjemme på Q, W, E og R er imidlertid flyttet til Q, E, R og C. At spille MXM føles dermed på mange måder mere som en twin-stick-shooter end en MOBA, og for de lidt utålmodige og actiondrevne iblandt os, så er det et kærkomment tiltag. Det føles meget naturligt at kunne hoppe, selvom dette er så simpel mekanisme. At skulle ramme fjenden med en mere direkte og manuel styring, snarere end via den klik-fest som genren ellers holder sig til, er en ganske engagerende oplevelse.
En tredje og meget væsentlig forskel fra den sædvanlige MOBA er, at vi her både har en PvP- og PvE-mode. Fra en lobby-agtig startskærm, hvor du kan interagere med venner og NPC'er, som kan sælge dig opgraderinger til karaktererne, kan du vælge hvilken spiltype du vil give dig i kast med. Jeg prøvede begge game modes og må sige, at spillets meget action-prægede tilgang er forfriskende.
Vi startede med en PvE-session på ca. 20 minutter, og disse er glimrende til at lære karaktererne at kende. I PvE kan op til tre spillere kaste sig ud i forskellige maps sammen, og mens jeg blot spilllede en bane, så vil der være en slags story-mode at finde i spillet når det er færdigt. PvE er en temmelig afslappet dungeon-agtig oplevelse, hvor man først møder almindelige fjender, og dernæst en boss. Det er et forfriskende skift fra de hektiske kampe spillerne imellem og fremstår temmelig gennemarbejdet. Til trods for at jeg i starten ikke havde specielt megen idé om, hvad jeg gjorde rigtigt og forkert, så fik vi den kollosale boss ned med nakken uden det helt store besvær. I løbet af kampen kunne man for alvor mærke, hvor meget mere interaktivt et spil det bliver, når man kan hoppe samt præcisionsstyre med WASD og mus. Under kampen sendte bossen bølger af skade ud, og her blev det hurtigt vigtigt at hoppe. Det lyder måske åndssvagt, men det var nærmest som at vågne fra en dyb søvn, hvor man helt havde glemt, at den bevægelse var mulig. Her er det tydeligt, at det mere arkade-agtige gameplay giver en helt ny dimension til spillet, som pludselig fremtræder meget mere livligt og mindre stift.
PvP, som nok er der de fleste vil bruge deres tid, var næste stop. Selvom denne del i sagens natur er mere lig den gængse MOBA, så er der også en del forfriskende tiltag at finde her. Mens spillet angiveligt også har andre mere velkendte PvP-modes, som dækker over både 3v3- og 5v5-kampe, så spillede vi en ret unik bane kaldet Titan Ruins. Som i andre MOBA'er skal man smadre modstanderens core, men her får du også hjælp fra kæmpestore monstre kaldet titans. Hver gang dit hold opnår 100 point, fra at dræbe PvE-camps, minions eller fjender, så spawner en ny titan, som maser ned ad banen og smadrer modstanderens tårne. Derudover er der også altere på banen, som ligeledes aktiverer titans. Disse kampe tog, mod AI-fjender, ca. 20 minutter.
Designmæssigt er spillet ganske nydeligt, og minder mest om League of Legends i designet, hvilket måske skyldes den på en gang grønne og mørke Titan Ruins-bane. MXM har naturligvis også sin egen stil, hvilket forstærkes af de unikke stilarter, som de forskellige karakterer fra Aion, Lineage og Guild Wars bidrager med.
Tydeligvis er jeg ret begejstret over spillet indtil videre, og dette er ikke mindst fordi det kun er i alpha-stadiet, men alligevel både er rigt på features og kører glattere end man kan forvente. De for genren nye egenskaber og den mere direkte kontrol føles hverken klodset udført eller forvirrende, men derimod meget naturligt. Fordi spillet bidrager til genren med nye tiltag, men samtidig bibeholder den strategiske og alligevel hektiske action, som MOBA'en er kendt for, så er det et spil at se frem til. Det er også interessant at NCSoft vil klemme en slags historie ind i PvE-delen. Mens tag-teams, PvE, titans og de mange andre tiltag er forfriskende, så bliver det dog spændende at se, om de kan give Master X Master en plads i det tætpakkede MOBA-landskab. Hvad end fremtiden bringer, så ser spillet lovende ud allerede nu.