Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Medieval II: Total War Kingdoms

Medieval II: Total War Kingdoms

Segas totale krig breder sig til nye territorier. Carsten har endnu engang mistet vigtig nattesøvn i jagten på total dominans. Hør alt om hans oplevelser her...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det var næsten som at vinde i lotteriet. Jeg var lige færdig med at sætte min nye PC op med en velvoksen dobbeltkerneprocessor og et grafikkort, der gør det muligt at tælle rynkerne i ansigtet på Keith Richards, selvom om man sad på bageste række i Parken. Ind dumper så en foret kuvert fra redaktionen og jeg iler med at flå den op, og ud falder Medieval II Total War Kingdoms.

HQ

Utålmodigt kaster jeg DVD'en i min PC for at installere spillet. Det viser sig at være en tidskrævende forestilling. Først skal de medfølgende patches til grundspillet installeres. Derefter skal de fire nye kampagner installeres individuelt. Så man kan ikke bare starte installationen, gå ud og slå græsset - og regne med at være kørende, når man vender tilbage. Faktisk tog det godt en time at installere Kingdoms.

Det viser sig dog heldigvis at være en skønhedsplet på et overflødighedshorn af nyt spilmateriale. Faktisk rummer Kingdoms hele fire nye kampagner, mere end 100 nye enheder, 50 nye bygninger og meget, meget andet.

Britannia er en kampagne, der fokuserer på de indre brydninger i et fortidigt Storbritannien. England behersker godt nok størstedelen af territoriet, men oprøret ulmer i både Skotland, Wales og Irland. Crusades udspiller sig i Mellemøsten på korstogenes tid. Med centrale figurer som Richard Løvehjerte, Saladin og Nur ed-Din i spil, er banen kridtet op til drabelige stridigheder, både på og uden for slagmarken. Americas handler om Spaniens brutale erobring af den Nye Verden, et forløb, der udfolder sig på Cuba, i Centralamerika og store dele af Nordamerika.

Den kampagne, der nok - set med danske øjne - er mest interessant, er Teutonics. På foranledning af Polen er germanske - teutonske - riddere sendt mod Lithauen for at kristne et af de sidste hedenske områder i Europa. I kongeriget Novgorod er man alt andet end glade for ridderne, og i Polen har man også så småt fortrudt samarbejdet. Endelig forstår den dengang så frygtede og magtfulde stormagt Danmark at fiske i rørte vande.

Dette er en annonce:

Ligesom i de tidligere spil i serien udfolder spillet sig på et strategisk kort, hvor man som i et skakspil rykker sine nationer, hære, præster og enheder i øvrigt rundt på et kort, og på en slagmark med hære på adskillige tusinde mand i kamp på én gang. Kingdoms føjer ikke epokegørende nyheder til dette koncept, om end der dog er blevet plads til en enhed som et fort af sten, som kan få stor betydning for forstærkninger til udsatte styrker - og for beherskelsen af erobret område. Desuden kan du udstikke ordrerne til dine kernestyrker og samtidig kommandere forstærkningsstyrker fra flere, så du i sidste ende kan styre på soldaterne fra alle 4 verdenshjørner, for eksempel under indtagelsen af en borg.

Det går igen fra tidligere spil i serien, at de centrale figurer er udstyret særlige egenskaber, der på godt og ondt kan påvirke slagets eller stridighedernes udfald. Militær styrke er på den måde ikke nødvendigvis langtidsholdbar. I Britannia-kampagnen behersker England således størstedelen af landområderne på de britiske øer. Til gengæld er styrkerne så spredte, at der er let spil for de ulmende oprør.

Jeg må blankt indrømme, at jeg til at starte med havde en lidt fersk oplevelse af det strategiske kort. Jeg forstår udmærket udfordringerne ved at formidle politisk rænkespil som billeder - og som spil. Jeg mener, Præsidentens Mænd fungerer fremragende som TV-serie - men jeg har ikke fantasi til at forestille mig en spil-udgave. Det strategiske kort i Total War-serien slår nu alligevel gnister ved at binde det politiske forspil effektivt sammen med begivenhederne på slagmarken. Desuden er brugerfladen langt fra så overlæsset med statistik- og oversigtsskærme som i Civilization IV.

Kingdoms er en omfattende sag. Så omfattende, at udvidelsespakke næsten er et fattigt ord. Desuden er spilbarheden i top, både for de indlysende stærke og svage nationer. Hvis jeg tager luppen frem og leder grundigt efter svaghedstegn, så må det være, at figuranimationen ikke når helt samme effektfulde højde som grundspillet. Tilbage står dog, at Kingdoms er særdeles begavet underholdning for historie-freaks og strategi-nørder.

Dette er en annonce:
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
Medieval II: Total War Kingdoms
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Omfattende og originale kampagner. Høj spilbarhed for både stærke og svage nationer.
-
Langsom og besværlig installation. Anonym figuranimation.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • Stise
    Medieval II: total war kingdoms er der fokuseret på 4 kampagner. der er den Britiske der om handler Englands invasion af scotland og norges forsøg... 9/10
  • smukkebob
    Medieval 2 kingdoms Jeg giver medieval 2 kingdoms 9/10 fordi det er et sjovt og godt spil. Man kan bruge mange, mange timer på bare en short... 9/10

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold